Baru-baru ini saya telah pergi ke pameran patriot yang diadakan di dalam bangunan milik tentera, di Valladolid ini. Bangunan tersebut hanya dibuka sekali sahaja setahun untuk orang awam termasuklah orang sepanyol sendiri.

Apa yang dipamer? Dah namanya pameran pariot, maka sudah tentu yang dipamer adalah segala yang berkait dengan patriot; askar, tentera, militan dan lain-lain yang seumpama dengannya. Entah, saya sendiri sebenarnya tidak berapa arif tentang beza di antara setiap istilah tersebut, tetapi ya, ada bezanya.

Secara spesifiknya, apakah barang-barang yang dipertontonkan kepada orang awam? Ada segala. Senjata; senapang, pistol, pedang, lembing, tombak, pisau rambo, bom, segala! Maaf, saya tidak berapa minat tentang senjata-senjata perang makanya saya tidak berapa galak untuk mengambil tahu. Pakaian perang; baju bulu, baju besi, tali pinggang, topi dan segala macam pakaian tentera yang kebanyakkannya tidak pernah saya lihat sebelum ini. Kemah tentera dan segala jenis peralatan komun di dalam kemah; kerusi, meja, buyung air, teko, gelas, pinggan mangkuk, hingga kad atau daun terup yang digunakan oleh para askar untuk bermain di waktu kelapangaan mereka pun turut diperlihatkan. Pendek kata, segala peralatan tentera termasuk segala kelengkapan perang dipamerkan untuk tontonan awam.

Ada beberapa perkara yang menarik perhatian saya berkenaan pameran tersebut. Pertama, sikap askar-askar yang menjadi petugas pada hari pameran adalah amat baik dan terpuji. Sabar melayan karenah orang ramai, mesra budak, bersedia untuk menjawab segala pertanyaan dan bijak menerangkan segala kemusykilan. Di samping itu mereka juga sungguh kacak, berwajah mesra alam, berbicara dalam tona yang lembut dan amat merendah diri. Amat tidak berketepatan dengan sangkaan awal saya bahawa askar-askar mereka mempunyai tona suara yang keras dan garang. Paling saya suka, mereka amat mesra budak. Melayan kanak-kanak seperti anak sendiri dengan penuh kasih sayang. Hurm, jika ada pameran yang serupa di tanah air, begitu jugakah sikap askar-askar kita melayan orang ramai?

Antara banyak benda yang dipamerkan, secara peribadi saya paling tertarik kepada peta-peta klasik yang digunakan oleh pihak tentera dalam misi-misi ketenteraan mereka pada zaman dahulu. Peta-peta tersebut mengalami revolusi yang amat menarik hingga terhasil peta moden yang digunakan pada hari ini. Sayang sekali saya ini seorang yang tidak berapa cekap menulis maklumat menyebabkan tidak banyak yang boleh saya ceritakan tentang peta-peta tersebut melainkan memanifestasikan sahaja gambar-gambarnya di dalam blog miskin ini.

______________________________________________________________________________________________

Buat tatapan mereka yang berasa ia berguna dan perlu ditilik perhati, terimalah:-

 

Insyaallah dalam entri yang akan datang saya akan tunjukkan gambar-gambar lain berkaitan pameran tersebut yang pada perkiraan saya menarik untuk dihayati.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *