Pernah dengar subuh elifeng? Ya, subuh gajah! Subuh yang dilaksanakan bukan di dalam waktunya atau dengan lain perkataan, subuh yang dikerjakan di luar waktu. Di panggil subuh gajah oleh mak-mak kita sebagai kiasan kepada besarnya tidur, tingginya mentari dan seriusnya kes terbabas solat itu sendiri. Dialog kali ni ada kaitan dengan subuh gajah. Tapi sebelum tu ditampilkan intro cerekarama agar jelas duduk perkara, agar tahu letak mula cerita.

Kisahnya begini: Semalam kemas rumah, jumpa baju-baju lama yang takmo pakai. Teringat kat sorang pak arab morocco ni yang bila jumpa jer bersungguh dia pesan “kalau ada baju-baju yang taknak pakai tu bagi kat saya ya”. Kasian, kerjanya kutip besi malam-malam. Siang pi jual, dapatlah sesen dua buat menyara kehidupan. Dia ada tiga anak, lebih kurang sebaya dengan anak-anakku. Banyak baju anak-anakku yang anak-anak dia pakai. Baju-bajuku juga banyak digayakan oleh isterinya. Miskin hingga tak mampu beli baju. Dan alhamdulillah Allah bagi aku peluang untuk meringankan dia apa yang termampu.

Setelah menyumbat kesemua baju-baju lama atau takmo pakai tu ke dalam beg plastik besar, aku pun bersiap untuk ke rumahnya. Dekat je rumah dia dengan rumahku. Jam di dinding pada masa itu adalah 12.20 tengahari. Sampai di rumahnya pukul 12.30. Maknanya dengan lenggang kak limahku, perjalanan hanya mengambil masa 10 minit sahaja. Kalau aku pecut macam Hussein Bolt, dalam seminit pun boleh sampai.        

 ______________________________________________________________________________________________________

Di pintu rumahnya:-_____________________________________________________________________________________________________

Aku: kuk kuk kuk (ketuk pintu)

Senyap!

Aku. Kuk kuk kuk (ketuk lagi)

Senyap lagi.

Aku: Assalamualaikum, kuk kuk kuk (kali ini ketuk beriring salam, lantang)

Senyap jugak.

Aku: Aiseh, kuk … (baru ketuk sekali, pintu terbukak)

Dia: Oh awak rupanya, maaf saya solat tadi, itu pasal tak menyahut.

Aku: Oh, maaf, bagusnya, solat duhar la kan? (sebab zuhur belum masuk)

Dia: Eh, bukan, subuh! (serius dan bersungguh)

Aku: Hah????

Dia: (sengih)

Aku: Erm, tapi sekarang dah 12.30 tengahari, mengapa solat subuh di waktu begini?

Dia: eerrr … (garu-garu kepala)

Aku: Oh tak terbangun ya, saya faham, saya faham. Awak kerja kutip besi malam-malam, lewat pagi baru balik, memang kadang-kadang boleh terbabas.

Dia: Bukan!! Bukan sebab tu!

Aku: aar?? Habis tu kenapa?

Dia: Macam ni, eerr, semalam saya “gitu-gitu” dengan isteri, errr…

Aku: Gitu-gitu?

Dia: Ya, gitu-gitu tu maknanya saya “bersama” isteri semalam.

Aku: Oooo, …. So?

Dia: Awak pun dah kawin juga kan, so awak pun fahamlah kan …

Aku: Ya ya saya faham, faham sangat. Tapi ..err, yang saya tak faham apa kaitan gitu-gitu itu dengan subuh kul 12.30 tengahari awak tu?

Dia: Oh, macam ni, kan lepas gitu-gitu kita kena angkat hadas besar kan? Baru boleh solat, kan? Saya tak boleh mandi awal-awal pagi, sejuk sangat air, awak tahu la kan ni dah nak masuk winter, boleh beku saya dibuatnya. So, saya kena tunggu tengahari baru boleh mandi, taklah sejuk sangat. Dah mandi barulah sah solat kan, macam tulah …. (bersungguh dia menerang membuat aku lenguh tercengang!).

Oh lamanya tak update blog ini, hingga ia sepi dan “berhabuk”. Bukan tidak ada cerita, bukan malas, bukan tiada idea atau ilham tetapi masa tidak mengizinkan. Dan saya juga sudah lama tidak mempersembahkan pengalaman-pengalaman saya di pemusafiran ini atau di mana-mana jua dalam bentuk dialog yang merupakan trademark utama blog ini. Jadi, entri saya pada kali ini adalah sebuah dialog dan ia merupakan dialog yang ke 44. Selamat membaca …

 _______________________________________________________________________________________________________

Saya ditemu ramah oleh perempuan arab morrocco yang anaknya sebaya dan sekelas dengan putra saya, Abdullah.

Dia: Mm, pakai tudung, muslim?

Saya: Ya!

Dia: Asal mana?

Saya: Malaysia.

Dia: Oo…

Saya: Awak mak Aya kan? (Aya nama anaknya)

Dia: Ya (angguk-angguk)

____________________________

Senyap seketika. Tiba-tiba …

____________________________

Dia: Habis tu awak solat dan puasa jugakah?

Saya: Ya, dah tentu, ia wajib kan?

Dia: Ya ya wajib.

Saya: Nape awak tanya?

Dia: Tak, …mm, baguslah awak solat dan puasa.

Saya: Ya, Islam tak kira bangsa, Allah perintah kita solat dan puasa, solat dan puasalah kita.

Dia: Baguslah awak, solat dan puasa. Saya, walaupun orang arab tetapi saya kadang-kadang solat, kadang-kadang tidak! Puasa, oklah boleh buat.

Saya: Aar?? Tapi kenapa? Nape kadang-kadang solat, kadang-kadang tidak? Majikan tak kasi?

Dia: Tak, bukan. Saya kerja sejam sahaja sehari. Jadi amah di rumah orang. Jadi takde  masalah untuk solat.

Saya: Habis tu?

Dia: Susahlaaa, contohnya bila “bersama” suami, sebelum solat kan kita kena angkat hadas besar, so kadang-kadang saya lupa, asyik buat kerja rumah, jadi macam mana nak solat dalam keadaan berhadas? Lagi satu, rambut saya lebat dan panjang, kalau saya mandi payah nak kering, ambik masa, bila kering waktu solat dah habis. Itu yang jadi tak ter-solat tu!

Saya: ????

______________________________________________________________________________________________

Nota:

Saya tidak hairan dengan pengakuan ikhlas wanita arab tersebut. Kerana meskipun dia berbangsa arab tetapi kearaban itu bukan jaminan ilmu dan amalnya. Lagipun dia adalah antara berjuta orang arab morocco yang berhijrah ke Sepanyol untuk mencari pekerjaan. Dan penghijrahan mereka itu adalah disebabkan oleh mereka tiada atau kurang pendidikan yang menyebabkan mereka gagal menempatkan diri mereka di negara mereka sendiri. Oleh kerana negara mereka miskin, maka peluang pekerjaan tidak banyak, lalu mereka terpaksa berhijrah.

Jika mereka berhijrah ke negara-negara Islam atau negara-negara yang majoriti penduduknya adalah Islam, itu tiada masalah. Tetapi, apabila golongan ini berhijrah ke negara-negara anti Islam seperti Sepanyol ia amat bahaya apabila perlakuan dan tindak tanduk mereka disalah ertikan oleh penduduk tempatan sebagai perlakuan dan tindak tanduk yang mewakili Islam secara keseluruhan. Contohnya, kerana orang-orang morocco yang berhijrah ke Sepanyol ini adalah daripada golongan tidak berpendidikan atau rendah pendidikan, maka ada antara mereka yang amat jahil hingga tidak tahu bahawa solat dan menutup aurat itu wajib ke atas setiap muslim tanpa mengira bangsa dan negara.

Kerana jahil juga mereka percaya bahawa solat, puasa dan menutup aurat itu tidak wajib kepada mereka yang berkelana di negara-negara bukan Islam. Mereka juga percaya bahawa di negara bukan Islam, umat Islam halal memakan apa sahaja kerana tiada pilihan. Mana mungkin tiada pilihan sedangkan wujud kedai-kedai daging halal, dan bukankah makanan boleh dimasak sendiri di rumah menggunakan bahan-bahan mentah yang soheh halal dan bersih tanpa was-was? Malah, sekalipun misalnya tiada kedai daging halal di tempat berkelana, perlukah juga memakan daging sedangkan pilihan lain seperti ikan dan segala jenis makanan laut ada dijual merata? Paling tidak pun, makanlah sayur dan telur sahaja.

Berbalik kepada soal bahaya, di manakah bahayanya? Begini, apabila orang tempatan di negara bukan Islam misalnya Sepanyol dah biasa melihat puak-puak arab morocco ini tak puasa, tak tutup aurat, makan apa sahaja, tidak menjaga halal haram dalam pergaulan dan sebagainya, maka mereka akan menganggap bahawa begitulah Islam. Sedangkan golongan yang diperhati itu adalah golongan yang terdiri daripada mereka yang jahil agama disebabkan oleh kurang pendidikan. Bayangkan, di negara sendiri pun mereka tidak mendapat tempat.

Apabila Islam telah disalah-ertikan begitu maka apabila datang ke negara mereka golongan yang benar-benar mengamal Islam seperti solat, puasa, tutup aurat (yang perempuan bertudung dan tidak memakai seksi), menjaga batas pergaulan dan menghindar persentuhan dengan bukan muhrim, maka golongan ini akan cenderung dianggap sebagai golongan extrem, terrorist dan puak pelampau agama. Meskipun mereka itu datang hanya dengan tujuan untuk menyambung pelajaran, tetapi mereka akan disalah anggap sebagai datang untuk menyebar agama, untuk meracuni atau berdakwah kepada rakyat mereka. Maka, golongan ini akan cenderung dipandang serong dan diawas setiap masa seperti pesalah diintip dan diawas oleh polis dan pihak berkuasa.

Lebih malang, terutamanya kepada perempuan Islam ialah apabila mereka yang senegara yang diketahui oleh rakyat tempatan sebagai juga beragama Islam tetapi tidak bertudung, yang apabila ditanya “mengapa tidak bertudung?”, menjawab begini; saya datang bukan untuk menyebar agama, saya bukan extremist, saya tidak mahu orang prejudis terhadap saya kerana tujuan kedatangan saya adalah semata-mata untuk belajar dan pulang dengan PhD! Jawapan begitu jika diterbalikkan membawa maksud; yang memakai tudung itu ialah mereka yang mahu menyebar agama, extremist dan datang bukan semata-mata kerana mahu belajar atau mahu membawa pulang PhD, sebaliknya …ada udang besar di sebalik batu!

Apa maksud, tidak mahu orang prejudis? Bimbang jika manusia prejudis, jika Allah prejudis?

Sudah ampat tahun maa tidak menghadiri kenduri kawin, maka sudah ampat tahun juga tidak merasa nasik minyak kenduri kawin. Dari dulu lagi aku memang gemar makan nasik minyak kenduri kawin. Tapi yang aku suka ialah nasik minyak gulai daging Terengganu yang dihidangkan di majlis-majlis kawin di negeri Terengganu sahaja. Adapun nasik minyak ke, nasik apa ke, yang dimasak atau dihidang di kenduri kendara di neger-negeri lain selain daripada Terengganu tidak berapa nak serasi dengan lidah keTerengganuan pekat aku. Senang citer aku hanya suka nasik minyak kenduri kawin yang made in Terengganu sahaja.

Semalam adalah hari yang aku menggelupur dek seksa kemengidaman nasik minyak kenduri kawin. Bukan tak biasa masak nasik minyak di sini malah dah banyak rekod dunia dicipta kerna banyaknya memasak makanan-makanan tradisional terutamanya menu Terengganu selama bermusafir di bumi laga lembu ini. Tetapi yang aku teringin dan mahu sangat-sangat itu ialah nasik minyak kenduri kawin. Oh, mana nak cari, jika adapun kenduri kawin mampuih takkan ada nasik minyak punya. Nak buat? Hoho tak pernah pun seumur hidup aku daripada zaman tak pandai memasak hingga ke zaman pandai memasak sikit-sikit, bertanya apakah resepinya lauk nasik minyak kenduri kawin itu? Tak pernah!!! Yelah takkan dah selesai ngap dua tiga pinggan nak pergi ke belakang pula tanya tuan rumah, “mokcik, mokcik letok mengde gok dalang kuwoh gulai yang sedak angak tuh? Kabo ke kiter etek!”, takkanlah, kan? Lagipun mana aku pernah ada minat nak masak selama di tanah air? Huhu …

Ok, back to kemenggelupuran nak makan nasik minyak kenduri kawin tu tadi, lepas dah tak tertahan macam pengantin yang dah tak sabau-sabau nak akad nikah, maka aku pun carilah resepinya di internet. Mudah je kan? Taip nasik minyak gulai Terengganu kat google search then keluarlah beratus-ratus web yang ada kaitan ngan nasik minyak dan gulai Terengganu. Maka selongkarlah aku satu persatu mencari resepi yang senang, yang tak banyak guna bahan, yang bahan-bahannya ada dan wujud di negara orang. Yess, jumpa. Apa lagi, print, pi dapur, cek tengok ada ke tak bahan-bahannya di rak, dan yess ….. semua ada, yipppiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!!!!

Dan inilah hasilnya seperti yang terpapar di dalam gambar di bawah. Mempersembahkan jeng jeng jeng ……. NASIK MINYAK KENDURI KAWIN VALLADOLID!! Taraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa … enjoy!!

Ingat anak kawin esok-esok tak nak pakai catering ah, nak masak sendiri …. (aceh) …

 

 

Kepada bakal-bakal pengantin di luar sana, selamat menyediakan nasik minyak kenduri ya, dan kepada yang belum lagi “bakal” maka didoakan sungguh-sungguh agar ditemukan jodoh yang soleh dan solehah dengan kadar segera serta berbahagia kedua-dua mempelai hendaknya, hingga ke syurga. Amin.

Kepada yang mengenali diri hamba ini, jangan lupa menjemput!

SEDAR ialah kita tersentak dan bertindak, bukan mengucapnya di mulut tetapi duduk memeluk lutut. Dan untuk SEDAR, kadang-kadang hati perlu “dibakar”, biar leka menggelupur, biar khayal tersungkur. Biar nanti yang tinggal adalah abu-abu yang akan menjadi baja kepada percambahan tunas-tunas jiwa yang segar dan baru.

Apa kaitan tart nanas di dalam gambar di bawah dengan persoalan sedar di atas? Baca seterusnya ulasan di bawah gambar…

Kaitan tart nanas dengan isu di atas ialah ia merupakan analogi mudah untuk memahami maksud sedar. Tart nanas dipilih kerana ia merupakan antara biskut raya yang popular dan digemari ramai termasuk diri saya sendiri.

Saya memang hantu tart nanas. Saya tidak ada masalah untuk memamahnya tanpa henti hingga ke balang ketiga pun di dalam satu-satu masa. Yang menjadi masalah ialah untuk berhenti. Saya tahu atau sedar bahawa memakannya dalam kadar yang banyak adalah tidak baik untuk kesihatan dan boleh menjadi punca obes disebabkan oleh kandungan gulanya yang tinggi.

Namun, apalah maknanya jika hanya diucap “saya sedar” tanpa apa-apa usaha atau tindakan untuk berhenti memakannya. Itu bukan sedar tetapi menipu diri sendiri mengatakan sedar. Tetapi untuk berhenti menikmatinya nasihat yang lembut kadang-kadang tidak berbekas maka perlu kepada nasihat yang keras yang berbaur ugutan misalnya dan dengan perkataan-perkataan yang boleh menggerunkan saya tentang bahaya memakannya terlalu banyak (inilah yang dimaksudkan dengan “kadang-kadang hati perlu dibakar”). Maka barulah saya seolah-olah seperti tersentak, tersedar dari lamunan ketart-nanasan yang mengasyikkan yang kemudiannya menggerakkan pula anggota badan saya seperti tangan dan mulut daripada berhenti mengambil dan mengunyahnya. Begitu.

Selamat sedar diri, dari saya hambaNya yang hina.

Nikmat tidur kita bukan pada dengkurnya yang melodik, tidak juga pada mimpinya yang dramatik. Nikmat tidur kita ialah apabila kita bangkit pada keesokan pagi dengan nafas yang masih boleh ditarik dan dengan suara yang masih boleh dipekik.

 Bersyukur atas setiap hela nafas yang dikurnia, berterima kasih kerna masih diberiNya nyawa.

_____________________________________________________________________________________

Si es bueno vivir, todavía es mejor soñar, y lo mejor de todo, despertar – A. Machado  

Mimpi seorang hamba yang bangun dengan bangun seorang hamba yang bermimpi, adalah berbeza. Yang pertama, melaksana apa yang terencana, manakala yang kedua merencana apa yang tidak terlaksana.

Mari menjadi hamba yang berpijak di bumi nyata!

Pakaian yang sopan dan senonoh bukan sahaja membuatkan mereka yang berhati sopan dan senonoh sejuk memandang, tetapi juga menjadi motivasi yang kuat untuk pemakainya menyopan dan menyenonohkan kelakuan mereka sendiri. Tetapi jika ada yang berpakaian sopan dan senonoh tetap tidak sopan dan senonoh dalam perangainya, maka itu bukan salah pakaian, itu adalah manifestasi kegagalan pemakai untuk menyopan dan menyenonohkan niat mereka sendiri dalam berpakaian begitu.

_____________________________________________________________________________________________

Adapun di Sepanyol darul jauh ini, tiba sahaja summer ataupun belum tiba tetapi dekat-dekat hendak tiba maka berlucutanlah kain-kain di badan bangsa mereka. Kadang-kadang pakaian mereka itu adalah pakaian semulajadi, iaitu pakaian yang sama yang mereka pakai ketika mereka dilahirkan ke dunia ini. Pada mereka tubuh dan seluruh yang ada padanya sudah tidak ada nilai, malah bodohlah jika tidak dipamer, ditayang-tayangkan kepada orang ramai.

Apa nak malu? Jawab beberapa orang yang sempat saya interview. Malah belum sempat soalan-soalan seterusnya diaju, saya pula diterjah pertanyaan bertalu-talu; Awak tak malu ke bertutupan begini seolah-olah seperti memperkecil-kecilkan anugerah Tuhan yang telah mengurniakan kita keindahan tubuh badan?. Hoho, tu diaa, mereka pula yang lebih-lebih bersyarah tentang Tuhan dan ciptaanNya. Takpelah, golongan begitu tidak perlu diusaha hujah kerna mereka memang telah sesat dalam pemahaman mereka sejak dari hari pertama mereka tahu berfikir lagi. Yelah, kalau sudah dari kecil diwarwarkan berbogel sebagai amalan mulia, sebagai salah satu cara menyatakan kesyukuran konon-kononnya, maka apa lagi malu yang mereka ada untuk bertelanjang bulat ketika dewasa? Bangga lagi ada.

Tetapi kepada yang datang bertanya, yang datang untuk meminta kepastian, maka mereka itu wajar dihujah, perlu diterang dan harus difahamkan tentang prinsip dan kebenaran agama kita. Mengapa? Kerana mereka yang bertanya itu adalah mereka yang ingin tahu, adalah mereka yang mencari jawapan dan mungkin juga mereka yang sedang tercari-cari kebenaran. Maka, praktikkan segala skill yang ada untuk sekurang-kurangnya mengetuk bongkah minda mereka kalaupun tidak memecahkannya.

Jika tidak mampu berhujah agama disebabkan sensitiviti atau faktor keselamatan, maka berusaha untuk menjelaskan kepada mereka tentang budaya dan pegangan adat kita juga sudah memadai sebagai titik mula dakwah dan perjuangan. Kadang-kadang orang barat pantang mendengar kita bercakap soal agama, mereka akan cenderung memandang kita sebagai extremist atau terrorist. Ingat, dakwah perlu tabah dan istiqamah, perlu juga kepada kemas dan berhikmah. Bukan pakai redah, pakai terjah dan pakai belasah ikut rasa marah. Kan?

Amapola, antara kurnia Pencipta kepada hambaNya yang hanya terbit atau berbunga di kala primawera (spring) dan verano (summer).

Mari menyenonohkan pakaian dan kelakuan, dari saya, hambaNya yang hina.

Baru-baru ini saya telah pergi ke pameran patriot yang diadakan di dalam bangunan milik tentera, di Valladolid ini. Bangunan tersebut hanya dibuka sekali sahaja setahun untuk orang awam termasuklah orang sepanyol sendiri.

Apa yang dipamer? Dah namanya pameran pariot, maka sudah tentu yang dipamer adalah segala yang berkait dengan patriot; askar, tentera, militan dan lain-lain yang seumpama dengannya. Entah, saya sendiri sebenarnya tidak berapa arif tentang beza di antara setiap istilah tersebut, tetapi ya, ada bezanya.

Secara spesifiknya, apakah barang-barang yang dipertontonkan kepada orang awam? Ada segala. Senjata; senapang, pistol, pedang, lembing, tombak, pisau rambo, bom, segala! Maaf, saya tidak berapa minat tentang senjata-senjata perang makanya saya tidak berapa galak untuk mengambil tahu. Pakaian perang; baju bulu, baju besi, tali pinggang, topi dan segala macam pakaian tentera yang kebanyakkannya tidak pernah saya lihat sebelum ini. Kemah tentera dan segala jenis peralatan komun di dalam kemah; kerusi, meja, buyung air, teko, gelas, pinggan mangkuk, hingga kad atau daun terup yang digunakan oleh para askar untuk bermain di waktu kelapangaan mereka pun turut diperlihatkan. Pendek kata, segala peralatan tentera termasuk segala kelengkapan perang dipamerkan untuk tontonan awam.

Ada beberapa perkara yang menarik perhatian saya berkenaan pameran tersebut. Pertama, sikap askar-askar yang menjadi petugas pada hari pameran adalah amat baik dan terpuji. Sabar melayan karenah orang ramai, mesra budak, bersedia untuk menjawab segala pertanyaan dan bijak menerangkan segala kemusykilan. Di samping itu mereka juga sungguh kacak, berwajah mesra alam, berbicara dalam tona yang lembut dan amat merendah diri. Amat tidak berketepatan dengan sangkaan awal saya bahawa askar-askar mereka mempunyai tona suara yang keras dan garang. Paling saya suka, mereka amat mesra budak. Melayan kanak-kanak seperti anak sendiri dengan penuh kasih sayang. Hurm, jika ada pameran yang serupa di tanah air, begitu jugakah sikap askar-askar kita melayan orang ramai?

Antara banyak benda yang dipamerkan, secara peribadi saya paling tertarik kepada peta-peta klasik yang digunakan oleh pihak tentera dalam misi-misi ketenteraan mereka pada zaman dahulu. Peta-peta tersebut mengalami revolusi yang amat menarik hingga terhasil peta moden yang digunakan pada hari ini. Sayang sekali saya ini seorang yang tidak berapa cekap menulis maklumat menyebabkan tidak banyak yang boleh saya ceritakan tentang peta-peta tersebut melainkan memanifestasikan sahaja gambar-gambarnya di dalam blog miskin ini.

______________________________________________________________________________________________

Buat tatapan mereka yang berasa ia berguna dan perlu ditilik perhati, terimalah:-

 

Insyaallah dalam entri yang akan datang saya akan tunjukkan gambar-gambar lain berkaitan pameran tersebut yang pada perkiraan saya menarik untuk dihayati.

Mama, boleh dak adik nak buat surprise untuk mama?

Surprise? Surprise apa?

Surprise hari lahir.

Bila?

Pada hari lahir mama laa..

Macam mana nak buat tu?

Adik akan suruh mama pergi kedai, masa mama takde adik akan hiaskan meja dengan bunga dan belon, kemudian bila mama balik, mama buka pintu ….. surprise!!!!!!

Kakak nak buat surprise jugalah, kakak nak letak hadiah atas meja, hadiah tu kakak tutup dengan kain, mama ingatkan apa, bukak-bukak taraaaaa ……surprise!!!! (menyampuk si kakak).

Tapi mama jangan bagitahu kat mama sendiri ya adik dan kakak nak buat surprise, k? ………….tapi, aikk, aarrr??? (garu2 kepala)

(dia baru sedar yang dia sedang menceritakan surprise yang dia rancang untuk mengsurprisekan mama, kepada mama sendiri)!!

¡¡¡¡Dia terkantoi!!!!

 _______________________________________________________________________________________________________

Hahahahahaha, rasa macam tak nak bagi jer anak-anak menjadi dewasa, kan? Rasa macam nak mereka kanak-kanak selamanya. Kerna hati nurani kanak-kanak sungguh suci, sungguh murni dan putih bersih seperti embun pagi. Mereka sentiasa ikhlas dalam ekspresi diri. Meskipun kadang-kadang mereka itu memeningkan tetapi kehadiran mereka di dalam hidup kita amat-amatlah membahagiakan.

Mereka memberi makna kepada kehidupan, mereka memberi kita peluang untuk mengecap segala rencah yang wujud di dalam perasaan; suka, duka, pahit, tawar, ria dan debar. Mereka membuatkan hidup kita penuh dengan surprise-surprise yang tidak terduga. Bayangkan jika mereka tiada, hidup sungguh sunyi dan sudah tentu ibu bapa akan berada dalam keadaan yang “tidak tahu hendak buat apa”.

Masa kita terisi dengan telatah “macam-macam” mereka, hidup kita beerti dengan proses kedewasaan mereka. Jika wujud segelintir manusia yang tidak suka kepada kanak-kanak dan tidak tahu menghargai, apatah lagi menyiksa mereka, maka saya tidak tahu manusia jenis apakah mereka itu, perlu dibencikah atau dikasihani? Perlukah dihumban ke gaung api, atau dirawat diberi terapi?

Saya juga manusia biasa, kadang-kadang terkhilaf jua dalam bertingkah laku dan bertutur bicara dengan mereka. Tetapi jika itu berlaku, saya akan mencari satu waktu khusus untuk memesrai mereka, meminta maaf kepada mereka dan cuba mengkanak-kanakkan diri saya sendiri agar mereka berasa yang saya sungguh-sungguh menyesal dan mahu mereka menerima saya semula. Jangan lupa ya, pelukan dan ciuman adalah penawar paling mujarab untuk membeli hati dan jiwa anak-anak.

Mengapa perlu membeli hati dan jiwa mereka? Atau, mengapa perlu melayan mereka seperti permaisuri atau raja? Ahh, jangan pula kita lupa, besok-besok waktu kita tua, kita mahu kita juga dilayan seperti raja, kita juga mahu diri kita menjadi permaisuri di hati mereka, kita mahu kita sebagai ibu bapa tidak dilupa, malah selamanya bertahta di dalam ingatan mereka. Kita mahu mereka terus-terusan mendoakan kita selepas kepergian kita. Tetapi tidakkah pelik, jika kita mengharapkan begitu dari mereka sedangkan terlebih dahulu kepada mereka kita memperlakukan sebaliknya, menganggap mereka sebagai beban dan menyusahkan, menganggap kehadiran mereka sebagai bala dan menyulitkan.

Sayang tidak cukup jika hanya disimpan di dalam perasaan, atau sekadar diluah pada semata-matanya ucapan. Sayang, jika benar-benar sayang, perlu diserlahkan ke dalam tindakan, perlu dimanifestasikan, harus didemostrasikan ke dalam perlakuan yang kanak-kanak boleh faham bahawa sesungguhnya mereka itu kita sayang. Jika makna sayang itu sekadar pada ungkapan “I love u”, kerbau pun mampu berkata yang sama jika diajar, diasuh bercakap setiap hari. Maka, apa bezanya kita dengan kerbau?

Bersungguh-sungguhlah kita wahai ibu bapa untuk mengajak anak-anak menjadi hambaNya yang berjaya. Kejayaan adalah subjektif. Tidak semestinya di dalam pelajaran. Namun, walau apa pun mereka jadi di masa depan, matlamat utama kita adalah untuk mendekatkan diri mereka kepada Tuhan dan untuk memerdekakan diri mereka daripada ketakutan selain daripada Tuhan.

Cuando nace un niño nace la esperanza de un mejor mundo, la esperanza se pierde cuando los padres no lo saben educar (Bila lahir seorang kanak-kanak maka lahirlah harapan untuk dunia yang lebih baik, harapan musnah apabila ibu bapa tidak tahu mendidik).

Mari menyayangi kanak-kanak dengan sepenuh jiwa raga kita, dari saya hambaNya yang hina.

Masa mula-mula masuk UMT dahulu, ada dua orang pelajar yang mendaftar subjek saya datang ke bilik.

Salah seorang bertanya begini:-

Puan, puan memang berkelulusan dalam bidang “A” kah? (dengan wajah penuh “mempersoalkan” dan wajah “ketidak-percayaan”).

Dan ini jawapan spontan saya:-

Eh, tak!!! Mana ada, saya bukan berkelulusan dalam bidang itu, malah saya tak tahu apa-apa pun tentang “A” (dengan wajah serius).

Dengan muka “bertambah persoalan” dia terus bertanya:-

Habis tu puan lulusan apa?

Ini pula adalah jawapan paling selamba saya:-

Saya degree pun tak ada. Saya cuma ada sijil gubah bunga dari Balairaya Kemas Seberang Takir!!

Dengan muka dewa terperanjat dia mempersoal:-

 Apa?? Dah tu puan mengajar kita orang?

Respon bersahaja saya:-

Entah!! Saya pun tak tahu saya mengajar apa. Saya pakai redah jer. Nasib awak laa.

Tiba-tiba kawan dia mengajak dia keluar dari bilik saya dengan segera. Dan saya terdengar perbualan mereka di luar pintu: –

Eh, kau yang bangang sangat pi tanya camtu nape? Of coz la puan tu berkelulusan dalam bidang yang dia mengajar. Puan tu jawab begitu nak sindir engkau, tau tak??.

Huhu,

Pendapat miskin saya; Pelajar-pelajar sekalian, toksahlah kita sibuk nak memeriksa kelulusan pengajar, sebaliknya tunjukkanlah tanggungjawab kita sebagai pelajar dengan belajar bersungguh-sungguh. Berusaha menjadi pelajar yang beriman dan bertaqwa kepada Allah. Kerana mereka yang mengajar kita itu bukan terdiri daripada makcik-makcik atau pakcik-pakcik yang ditemui majikan di tepi jalan lalu diajak atau disuruh mengajar sesuka hati di universiti. Mereka itu diambil dengan kelulusan dan saringan. Tidak cerdiklah majikan jika mengambil mereka yang berkelulusan dalam bidang senaman taici untuk mengajar tentang jahit-menjahit labuci. Kan? Lagipun, pihak yang mengambil mereka bekerja itu adalah panel universiti, bukan mereka punya tok atau tokki!!

Kepada pelajar-pelajar universiti, selamat mempulun study. Kepada pengajar-pengajar pula, selamat mempertingkatkan ilmu diri. Universiti adalah tempat untuk pelajar dan pengajar sama-sama belajar.

Bilik ofis yang saya sangat rindu.

Mari belajar menjadi seperti padi. Semakin berisi, semakin tunduk ke bumi. Dari saya, hambaNya yang hina.

Ada seorang makcik sepanyol yang sangat fakir, rumahnya tidak tahu di mana tetapi kerjanya hari-hari ialah menyelongkar tong-tong sampah besar, mengutip segala sisa terbuang untuk dijadikan santapan harian. Kerap juga aku memberinya makanan jika ada kelebihan kerana aku paling kasihan melihat anaknya yang kurus kering, tidak ubah seperti papan sekeping.

Suatu hari dia menahan hubbyku dan berkata “awak, lain kali kalau awak nak bagi makanan kat kita, berhati-hati tau, jangan bagi yang macam semalam, sebab ada sedikit rosak, kalau saya sakit, sape nak bayar bil hospital?”, membuat hubbyku terkedu. Bila hubby memaklumkannya kepadaku, aku berasa sungguh sedih dan malu. Tak terniat sedikit pun di hati nak bagi dia yang rosak, mungkin dalam banyak yang diberi itu ada terselit yang sedikit rosak.

Aku tidak dapat tidur semalaman memikirkan yang dia mengharapkan makanan yang special dariku setelah hari-hari makannya dari tong sampah. Keesokkan harinya aku masak spagetti, letak dalam bekas aiskrim besar dan minta hubby hantar kepadanya. Melompat dia gembira …

Ingat ya, jika hendak memberi, berilah yang baik, yang elok, yang boleh memberi manfaat kepada orang yang diberi. Dan memberi sesuatu yang berharga, yang kita sayang kepada orang lain itu, lagi besar pahalanya, lagi hebat ganjaran Allah ke atasnya. Jika hendak kedekut, biarlah pada yang hak, biarlah bertempat. Jika sampai melihat orang merempat, memang hati aku tersentuh, bagai disentap-sentap, bagai ditoreh disiat-siat.

Kadang-kadang Allah menghadirkan mereka ke dalam hidup kita adalah untuk menguji kemurahan hati kita. Biarlah mereka berlainan bangsa dan agama pun, kerana mudah-mudahan dengan pemberian kecil begitu yang pada mereka cukup besar maknanya, boleh memberi gambaran cantik dan indahnya Islam kepada mereka, boleh memahamkan mereka tentang mulia dan sucinya agama kita.

Mana tahu, dengan kerap memakan makanan daripada air tangan orang Islam, suatu hari nanti cahaya menyimbah hati mereka yang kelam lalu menarik mereka ke jalan pulang yang diredha Tuhan.

Apa pun IKHLAS itu nombor satu.

Di tong-tong sampah besar inilah setiap hari makcik tersebut dan anaknya mengutip sisa-sisa makanan sebagai santapan harian mereka. Sungguh sedih melihatnya.

Selamat bersedekah dan bermurah hati dari saya, hambaNya yang hina.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...