Pakaian yang sopan dan senonoh bukan sahaja membuatkan mereka yang berhati sopan dan senonoh sejuk memandang, tetapi juga menjadi motivasi yang kuat untuk pemakainya menyopan dan menyenonohkan kelakuan mereka sendiri. Tetapi jika ada yang berpakaian sopan dan senonoh tetap tidak sopan dan senonoh dalam perangainya, maka itu bukan salah pakaian, itu adalah manifestasi kegagalan pemakai untuk menyopan dan menyenonohkan niat mereka sendiri dalam berpakaian begitu.

_____________________________________________________________________________________________

Adapun di Sepanyol darul jauh ini, tiba sahaja summer ataupun belum tiba tetapi dekat-dekat hendak tiba maka berlucutanlah kain-kain di badan bangsa mereka. Kadang-kadang pakaian mereka itu adalah pakaian semulajadi, iaitu pakaian yang sama yang mereka pakai ketika mereka dilahirkan ke dunia ini. Pada mereka tubuh dan seluruh yang ada padanya sudah tidak ada nilai, malah bodohlah jika tidak dipamer, ditayang-tayangkan kepada orang ramai.

Apa nak malu? Jawab beberapa orang yang sempat saya interview. Malah belum sempat soalan-soalan seterusnya diaju, saya pula diterjah pertanyaan bertalu-talu; Awak tak malu ke bertutupan begini seolah-olah seperti memperkecil-kecilkan anugerah Tuhan yang telah mengurniakan kita keindahan tubuh badan?. Hoho, tu diaa, mereka pula yang lebih-lebih bersyarah tentang Tuhan dan ciptaanNya. Takpelah, golongan begitu tidak perlu diusaha hujah kerna mereka memang telah sesat dalam pemahaman mereka sejak dari hari pertama mereka tahu berfikir lagi. Yelah, kalau sudah dari kecil diwarwarkan berbogel sebagai amalan mulia, sebagai salah satu cara menyatakan kesyukuran konon-kononnya, maka apa lagi malu yang mereka ada untuk bertelanjang bulat ketika dewasa? Bangga lagi ada.

Tetapi kepada yang datang bertanya, yang datang untuk meminta kepastian, maka mereka itu wajar dihujah, perlu diterang dan harus difahamkan tentang prinsip dan kebenaran agama kita. Mengapa? Kerana mereka yang bertanya itu adalah mereka yang ingin tahu, adalah mereka yang mencari jawapan dan mungkin juga mereka yang sedang tercari-cari kebenaran. Maka, praktikkan segala skill yang ada untuk sekurang-kurangnya mengetuk bongkah minda mereka kalaupun tidak memecahkannya.

Jika tidak mampu berhujah agama disebabkan sensitiviti atau faktor keselamatan, maka berusaha untuk menjelaskan kepada mereka tentang budaya dan pegangan adat kita juga sudah memadai sebagai titik mula dakwah dan perjuangan. Kadang-kadang orang barat pantang mendengar kita bercakap soal agama, mereka akan cenderung memandang kita sebagai extremist atau terrorist. Ingat, dakwah perlu tabah dan istiqamah, perlu juga kepada kemas dan berhikmah. Bukan pakai redah, pakai terjah dan pakai belasah ikut rasa marah. Kan?

Amapola, antara kurnia Pencipta kepada hambaNya yang hanya terbit atau berbunga di kala primawera (spring) dan verano (summer).

Mari menyenonohkan pakaian dan kelakuan, dari saya, hambaNya yang hina.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 Comments

  1. Assalamualaikum Dee,

    Ater…mana gambor2 toplessnyer! Yg bulat2, yg gendut2, yg lebor2….issyyyy potong stimlah mung nih!

    • walaikumussalam kak tun, hahahahahahahaha adeh, kan nanti jadi blog blue stim pulak kan …. drastically bertambah pembacanya kan … haha, nakai2 …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *