Mama, dah lama kakak tak nampak mama shopping.

Hah? tanjat mama.

Hahaha, … nape mama dah tak shopping sekarang?

Takde fulus nak.

Fulus tu apa?

Pitis!

Pitis tu apa?

Ahh, dinero, dinero … (dinero, perkataan Spanish = pitis).

Ohh, sebelum ni mama ada je pitis?

Sebelum ni, sekarang tidak lagi, dah bengkrap.

Nape bengkrap?

Itulah akibatnya jika kita tidak pandai berjimat, boros. Ketika berpitis berbelanja tak hingat. Beli itu beli ini, semua rasa nak beli.

Memang pun kakak tengok mama macam tu, erm ..

Hurm, so kakak jangan buat yang serupa, kena ada batas dalam berbelanja sekalipun kita fikir kita berduit. Kena tahu membezakan apa yang kita perlu dengan apa yang kita mahu.

Apa maksud, tahu membezakan yang kita perlu dengan yang kita mahu, mama?

Yang kita perlu adalah “keperluan” yang jika tiada akan mencacatkan kehidupan, seperti makanan asas (beras, ikan, sayur), pakaian asas (baju, seluar, kain, tudung, stokin, kasut), dan segala macam keperluan asas yang lain (api, air, gas, lain-lain). Yang kita mahu pula adalah benda-benda yang melangkaui keperluan asas, benda yang jika tidak ada tidak akan menjejaskan kehidupan. Selalunya nafsulah yang menjadikan kita mahu ini mahu itu. Nafsulah yang membuatkan kita terbeli benda yang kita tidak perlu. Misalnya, kita sudah ada cukup baju untuk dipakai, kita beli yang baru semata-mata kerana mahu bergaya dan dipandang lawa. Kita sudah ada cukup banyak beg tetapi kita tetap mahukan beg yang baru kerana kita tertipu dengan trend dan fesyen. Begitu.

Ooo, tapi kakak tak pernah tukar beg sekolah, beg yang sama kakak pakai sejak kita ke mari, kira-kira lima tahun lepas.

Ya, mama tahu anak mama ni sungguh baik orangnya. Mama tahu kakak tak suka menyusahkan mama. Malah kakak senantiasa mempermudahkan urusan mama. Mama ucap berbanyak-banyak terima kasih atas segala kerjasama yang telah kakak berikan.

Kakak cuma mahu mama gembira, itu sahaja. (senyum, ala tomey)

Oh anak, syurgalah hendaknya nanti tempat mu, amin ya rabbul alamin. (memeluk dan mencium dahi kesayanganku, pengarang jantung hatiku)

Nota:-

Oh, pertayaan kakak tetiba membuatkan aku rindu untuk shopping. Tapi ahhh …

Sangat tidak waras apabila kemeluapan untuk shopping melonjak ke tahap maksimum di saat ketiadaan fulus. Tetapi, ia jauh lebih baik daripada shopping dengan ketidak-warasan di tahap maksimum ketika sedang berfulus.

Allah maha bijak, bila DIA mengatur, kita terakur, tersungkur!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *