Pernah dengar subuh elifeng? Ya, subuh gajah! Subuh yang dilaksanakan bukan di dalam waktunya atau dengan lain perkataan, subuh yang dikerjakan di luar waktu. Di panggil subuh gajah oleh mak-mak kita sebagai kiasan kepada besarnya tidur, tingginya mentari dan seriusnya kes terbabas solat itu sendiri. Dialog kali ni ada kaitan dengan subuh gajah. Tapi sebelum tu ditampilkan intro cerekarama agar jelas duduk perkara, agar tahu letak mula cerita.

Kisahnya begini: Semalam kemas rumah, jumpa baju-baju lama yang takmo pakai. Teringat kat sorang pak arab morocco ni yang bila jumpa jer bersungguh dia pesan “kalau ada baju-baju yang taknak pakai tu bagi kat saya ya”. Kasian, kerjanya kutip besi malam-malam. Siang pi jual, dapatlah sesen dua buat menyara kehidupan. Dia ada tiga anak, lebih kurang sebaya dengan anak-anakku. Banyak baju anak-anakku yang anak-anak dia pakai. Baju-bajuku juga banyak digayakan oleh isterinya. Miskin hingga tak mampu beli baju. Dan alhamdulillah Allah bagi aku peluang untuk meringankan dia apa yang termampu.

Setelah menyumbat kesemua baju-baju lama atau takmo pakai tu ke dalam beg plastik besar, aku pun bersiap untuk ke rumahnya. Dekat je rumah dia dengan rumahku. Jam di dinding pada masa itu adalah 12.20 tengahari. Sampai di rumahnya pukul 12.30. Maknanya dengan lenggang kak limahku, perjalanan hanya mengambil masa 10 minit sahaja. Kalau aku pecut macam Hussein Bolt, dalam seminit pun boleh sampai.        

 ______________________________________________________________________________________________________

Di pintu rumahnya:-_____________________________________________________________________________________________________

Aku: kuk kuk kuk (ketuk pintu)

Senyap!

Aku. Kuk kuk kuk (ketuk lagi)

Senyap lagi.

Aku: Assalamualaikum, kuk kuk kuk (kali ini ketuk beriring salam, lantang)

Senyap jugak.

Aku: Aiseh, kuk … (baru ketuk sekali, pintu terbukak)

Dia: Oh awak rupanya, maaf saya solat tadi, itu pasal tak menyahut.

Aku: Oh, maaf, bagusnya, solat duhar la kan? (sebab zuhur belum masuk)

Dia: Eh, bukan, subuh! (serius dan bersungguh)

Aku: Hah????

Dia: (sengih)

Aku: Erm, tapi sekarang dah 12.30 tengahari, mengapa solat subuh di waktu begini?

Dia: eerrr … (garu-garu kepala)

Aku: Oh tak terbangun ya, saya faham, saya faham. Awak kerja kutip besi malam-malam, lewat pagi baru balik, memang kadang-kadang boleh terbabas.

Dia: Bukan!! Bukan sebab tu!

Aku: aar?? Habis tu kenapa?

Dia: Macam ni, eerr, semalam saya “gitu-gitu” dengan isteri, errr…

Aku: Gitu-gitu?

Dia: Ya, gitu-gitu tu maknanya saya “bersama” isteri semalam.

Aku: Oooo, …. So?

Dia: Awak pun dah kawin juga kan, so awak pun fahamlah kan …

Aku: Ya ya saya faham, faham sangat. Tapi ..err, yang saya tak faham apa kaitan gitu-gitu itu dengan subuh kul 12.30 tengahari awak tu?

Dia: Oh, macam ni, kan lepas gitu-gitu kita kena angkat hadas besar kan? Baru boleh solat, kan? Saya tak boleh mandi awal-awal pagi, sejuk sangat air, awak tahu la kan ni dah nak masuk winter, boleh beku saya dibuatnya. So, saya kena tunggu tengahari baru boleh mandi, taklah sejuk sangat. Dah mandi barulah sah solat kan, macam tulah …. (bersungguh dia menerang membuat aku lenguh tercengang!).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *