Suatu hari, kakak telah menelefon atuknya di tanah air. Maka berlangsunglah dialog di antara mereka berdua seperti berikut:-

Kakak: Tokki sihat?

Tokki: Sihat, alhamdulillah. Kakak?

Kakak: Kakak sihat, adik sihat, mama dan papa pun sihat.

Tokki: Alhamdulillah, semua sihat, ya.

Kakak: Mmm, boleh kakak tanya tokki beberapa soalan?

Tokki: Boleh, takde masalah. Soalan apa tu?

Kakak: Tokki dah bersedia?

Tokki: Hehehe, macam soalan oral STPM dolu-dolu je gayanya..

Kakak: STPM tu apa tokki?

Tokki: STPM tu exam yang tokki ambil masa sekolah dulu, masa tokki muda-muda dulu.

Kakak: Ooo, gitu. Okey tokki, dengar baik-baik soalan kakak ya, dan harap tokki dapat jawab semua.

Tokki: Aiiy, nerbes lak tokki rasa, banyak ke soalannya? Okey, tokki akan cuba jawab semua. Kalau salah jangan potong markah ek, hehehe ..

Kakak: Soalan pertama, tokki ada berapa batang gigi?

Tokki: Hah? Itu ke soalannya? Haha (gelak), susahlah soalan tu, kejap tokki kira..

Kakak: Kakak nak tahu bilangan gigi yang masih tergantung kat dalam mulut tokki tu je, yang dah tanggal tak yah lah kira.

Tokki: Hahaha, okey, tokki dah kira, kat depan ada 4 batang, kat tepi belah kanan ada 2, tepi belah kiri 3, atas belah kanan ada satu, belah kiri ada 2, jadi semua sekali ada 12 batang.

Kakak: 12 batang? Aiikk macam sikit jeh.

Tokki: Ye lah, tokki kan dah tua, banyak dah yang tanggal..

Kakak: Kejap arr tokki, kakak nak catit (di catitnya bilangan gigi tokki di dalam diarinya).

Tokk: Huih, catit ke? Hahaha, kakak nak buat research tentang gigi ke? Hahaha, okey, lagi, soalan?

Kakak: Okeh, soalan seterusnya, tokki dah kawin? (serius)

Tokki: Hahahahahaha (gelak panjang), dah! Tokki dah kawin. Nape kakak tanya, kakak tak tau ke?

Kakak: Tak, kakak tak tau, tokki tak pernah bagitau pun.

Tokki: Oh, tokki lupa nak bagitau, sori eiiyy, hehehe ..

Kakak: Mmm, boleh kakak tau siapa isteri tokki?

Tokki: Hahahaha (tak berhenti gelak), isteri tokki, tok kakaklah (tok adalah panggilan untuk nenek di Terengganu).

Kakak: Hah? Tok? (terkejut), laaa tok rupanya isteri tokki, kakak ingat cek mah (adik perempuanku).

Tokki: Hak hak hak hak (gelak besar dan panjang), kakak ni klakarlah, toklah isteri tokki, cek mah tu anak tokki, hak hak hak ….

Kakak: Ooo cek mah anak tokki. Oh ya, tokki ada berapa orang anak?

Tokki: Tokki ada 8 orang anak, sorang dah meninggal, tinggal 7 yang masih hidup.

Kakak: Boleh tokki bagitau kakak, siapa anak-anak tokki tu?

Tokki: Okeh, tokki sebut ikut turutan ya, anak yang sulong mama kakak, yang kedua cik ngah, yang ketiga papa cik, keempat pak lang, dah meninggal, yang kelima ayah teh, keenam cek mah, yang ketujuh ayah de dan yang bongsu ayah su.

Kakak: Hah? Mama kakak pun anak tokki? (muka serius gila, suara maha terkejut).

Tokki: Yerr, mama kakak anak tokki, anak yang sulong, yang pertama.

Kakak: Laaaa, rupa-rupanya mama anak tokki! (istigfar panjang).

Tokki: Dahtu, kakak ingat mama anak sape?

Kakak: Kakak ingat anak tok!

Tokki: Kah kah kah kah kaaaahhh (tokki gelak gergasi hingga terputus talian, tut tut tut…)

Kakak: (terpinga-pinga)!

 

Perbualan di atas didengar dengan jelas olehku kerana panggilan dibuat menerusi laptop yang dipasang loud-speaker. Melihat kakak terpinga-pinga akibat talian terputus (mungkin tokki gelak guling-guling hingga terlepas handphone dari tangan atau tertekan off tanpa sengaja) aku bertanya;

Aku: Nape kakak tanya tokki semua soalan tu?

Kakak: Yelah, mama kan pesan, jangan tanya soalan yang kita dah tahu, tanyalah soalan yang kita belum tahu. Kakak memang tak tahu gigi tokki ada berapa, tokki dah kawin ke belum pun kakak tak tahu, dan manalah kakak tahu siapa isteri dan anak-anak tokki. So, kakak tanya arrr. Yang kakak dah tahu kakak tak tanya (serius).

Aku: Kah kah kah (tak leh tahan dah, dari tadi lagi menahan).

Kakak: (terpinga-pinga)!

 

Mesej daripada dialog di atas:-

  1. Adalah penting untuk menerangkan dengan jelas kepada anak-anak tentang hubungan  kekeluargaan dan salah silah keturunan agar mereka tidak keliru dan haru biru.
  2. Anak-anak kecil sangat ikhlas bertanya, apa yang mereka tanya adalah apa yang mereka benar-benar tidak tahu dan ingin tahu.
  3. Seorang tokki sentiasa bersedia dan sanggup melayan karenah cucu-cucunya termasuk  menjawab soalan-soalan remeh dan lucu. Kekadang, ia remeh pada kita tetapi tidak pada yang bertanya.
  4. Perbualan di atas adalah sebenarnya manifestasi rindu seorang cucu yang telah bertahun- tahun tidak berjumpa tokkinya yang tersayang (hubungan kakak dengan tokki adalah maha rapat).

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *