27. June 2011 · 1 comment · Categories: Dialog

Ahad yang panas, namun bahagia.

 

Aku: Chicos (guys), hari ni mama masak sup tulang, nak tak?

Papa: Yeayyyy!!! (kenyit-kenyit mata)

Kakak: Sup tulang? Daging ke ayam?

Aku: Daging laa, ayam mana nak cari tulang?

Kakak: Alaaa, tak suka aarr (cebik bibir).

Habibah: Nak, nak! Adik suka.

Abdullah: Abdullah nak sup tulang, tapi ayam.

Aku: Aarr? Sup tulang tapi ayam?

Abdullah: (angguk-angguk kepala)

Aku: Hihi, apa-apa jelah, Abdullah ya?

Habibah: Horeyyy (kepalang gembira).

Aku: Kakak? Okey tak?

Kakak: Okey laaa (tak ikhlas).

Aku: Fine! Mama masak sekarang. La la la la.. (nyanyi sambil pakai apron)

 

2 jam selepas itu.

 

Aku: Okey, papa dan anak-anak, jom makannnnn..

Papa: Jommmmm!!

Habibah: Yeehuuuuuu (terjelir-jelir lidah tidak sabar).

Abdullah: Mama, sup tulang tu ayam, kan?

Aku: Yelah, yelah. Ayam pun ayamlah. Panggilah apa pun, yang penting Abdullah makan, ya?

Abdullah: Hihi.. (sengeh).

Aku: Okey jom, makan panas-panas sedap.

Habibah: Srrlluupp, tak sabar adik nak makan ni.. (tajam mata tengok mangkuk).

Aku: Eh, mana kakak? Kaakaaaaaakkk!! Apa yang dibuat lagi dalam bilik tu, mailah makan.

Kakak: Yelahhh!! (menyahut dari dalam bilik)

Papa: Huih, sedapnya. Nak makan banyak hari ni, boleh?

Aku: Hurmm, silakan.

Kakak: Kata masak sup tulang, tapi takde isi pun? (tercegat sambil kerut dahi)

Aku: Aarr?? (garu kepala)

 

Nota:-

Kakak memang tidak suka makan daging. Dari dulu lagi aku cuba meransang dia agar sukakan daging tetapi hampa. Menurutnya, dia tidak suka daging kerana daging susah hendak ditelan. Setiap kali dihidangkan daging, ada sahaja yang tidak kena di matanya dan ada sahaja alasan diberi untuk mengelak daripada memakannya. Habibah pula tiada masalah dalam pemakanan, semua dia bedal, macam papa dan mamanya juga. Abdullah, masaklah apa pun, asal dipanggil ayam dia akan makan. Jadi, masak daging pun ayam, masak ikan pun ayam, masak udang pun ayam, masak ayam pun ayam. Takpelah Abdullah, panggilah apa sahaja, yang penting makan dan perut kenyang.

 

 

 

 

 

Sup Tulang Valladolid

 

Daging bertulang (sekilo)

Halia (seinci, diketuk)

Bawang putih (4 ulas, diketuk, kulit tidak dibuang)

Bawang merah (5 ulas, dimayang halus)

Kulit kayu manis (seinci)

Cengkih (5-7 biji)

Daun sup (setangkai, dicincang halus)

Gandum (sesudu besar)

Ubi kentang (4 biji saiz sederhana, potong empat)

Lobak merah (2 biji saiz sederhana, dipotong persegi)

Garam dan gula secukup rasa.

 

Panaskan periuk. Tumis halia dan bawang putih hingga naik bau. Masukkan bawang merah, tumis hingga garing. Masukkan kulit kayu manis dan cengkih. Masukkan gandum, kacau hingga gandum garing. Masukkan air separuh periuk. Masukkan tulang. Kecilkan api. Masak hingga naik minyak atau daging ¾ empuk. Tambah air, masukkan kentang. Bila kentang separuh empuk, masukkan lobak merah dan daun sup. Masukkan garam dan gula secukup rasa. Bila lobak sudah empuk, tutup api, dan hidang panas-panas.

Selamat mencuba!

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

1 Comment

  1. Gitulah ye…
    Very de color ye
    Sup bunjut dah la

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *