Perbualan di antara anak dara dengan mak dara (dara? erm, dara!) di rembang petang.

 

Kakak: Mama, bila kakak besar besok-besok, kakak kena pakai tudung tak?

Aku: Kena. Pasti!

Kakak: Tapi cekgu cakap kalau pakai tudung tak nampaklah rambut yang cantik.

Aku: Memang tak nampak.

Kakak: Kenapa kita kena pakai tudung mama?

Aku: Tuhan suruh!

Kakak: Kenapa Tuhan suruh kita pakai tudung?

Aku: Cuba kakak fikir, kenapa agaknya?

Kakak: Entah!

Aku: Anak mama kan bijak, takkan tak boleh fikir?

Kakak: Mm, entah!

Aku: Ok, jawab soalan-soalan mama, boleh?

Kakak: Boleh!

Aku: Mama perempuan muslim, kan?

Kakak: Yup!

Aku: Katakanlah, mama duduk dalam kalangan perempuan-perempuan bukan Islam dalam satu dewan. Apa yang membezakan mama dengan mereka?

Kakak: Mama pakai tudung, mereka tidak.

Aku: Pandai.

Kakak: (senyum)

Aku: Katakanlah, mama duduk dalam satu dewan yang penuh dengan lelaki, mama sorang je perempuan. Apa yang membezakan mama dengan mereka?

Kakak: Mama pakai tudung, mereka tidak.

Aku: Pandai.

Kakak: Hihi, takkanlah lelaki nak pakai tudung.

Aku: Tapi kalau mama tak pakai tudung, pakai pula seluar, rambut pendek, dan berada di posisi membelakangi kakak. Agak-agaknya senang tak kakak nak bezakan di antara mama dengan lelaki-lelaki tersebut?

Kakak: Mm, susah sikitlah, kalau tengok dari depan mungkin..

Aku: Ya, mama faham apa yang kakak maksudkan. Pandai.

Kakak: Hihi, tapi ada juga perempuan yang badan dia sebiji macam lelaki.

Aku: Haa, tula pasal, kalau tak pakai tudung, tak ada bezalah dia dengan lelaki, kan?

Kakak: (angguk-angguk kepala)

Aku: Soalan seterusnya, kakak tahu disko, kelab malam, pup, kan?

Kakak: Tahu! Tempat-tempat hiburan.

Aku: Bagus tak tempat-tempat macam tu?

Kakak: Tak!

Aku: Kenapa?

Kakak: Sebab ada rokok, ada arak, ada dadah, ada judi, ada musik, ada tarian, ada lelaki dan perempuan peluk-peluk, buang masa dan buang duit.

Aku: Bijak!

Kakak: Hehe (sengeh dipuji).

Aku: So kakak rasa, perempuan bertudung sesuai tak masuk ke tempat-tempat macam tu?

Kakak: Erm, tak sesuai langsung!

Aku: Yup, tak sesuai. So, tudung boleh membantutkan keinginan kita untuk ke tempat-tempat begitu sekaligus mencegah kita daripada kemungkinan terjebak ke lembah maksiat.

Kakak: Oo (angguk-angguk kepala).

Aku: Kakak tengok, tudung sesuai tak dipakai dengan baju yang seksi, yang terdedah sana sini?

Kakak: Eiii, mana sesuai! (cebik bibir)

Aku: Yup! Tak sesuai. Maknanya, tudung mencegah kita daripada berpakaian seksi seterusnya menyelamatkan kita daripada fitnah dan bala yang lebih besar, seperti dicabul, dirogol dan sebagainya.

Kakak: Oo (takjub hingga ternganga).

Aku: Dan banyak lagi hikmah-hikmah lain.

Kakak: Apa dia hikmah-hikmah lain tu mama? Beritahulah, kakak nak tahu.

Aku: Bagus! Anak mama nak tahu benda baik, mama suka.

Kakak: (senyum comel)

Aku: Tudung juga boleh menyelamatkan kita daripada menjadi bahan ejek orang lain.

Kakak: Aarr? (berkerut dahi)

Aku: Katakanlah, kakak ada sebarang kecacatan di kepala, rambut semulajadi botak, rambut tak cantik, atau bentuk kepala pelik atau ada kudis besar samada di kepala atau di leher, Kakak rasa malu tak nak keluar rumah?

Kakak: Malu! Nanti orang ejek?

Aku: Yup, malu. Sudah fitrah manusia apabila ternampak benda yang pelik, mereka akan memandang dengan penuh jelek. Kita tak suka orang ejek kita kan?

Kakak: Yup, tak suka sangat!

Aku: Tapi kalau kita pakai tudung, segala kecacatan dan ketidak-sempurnaan itu dapat disembunyikan sekaligus mengelak orang ramai daripada mengejek.

Kakak: Tapi, orang lelaki yang kepalanya cacat? Macam mana? Takkan nak kena pakai tudung juga?

Aku: Soalan yang bagus. Anak mama memang pandai.

Kakak: ??? (tak sabar nak tahu).

Aku: Sayang, Allah mencipta lelaki dengan mental dan jiwa yang jauh berkali ganda kuatnya daripada wanita. Secara umumnya lelaki lebih tahan diejek berbanding wanita. Jiwa lelaki tidak sesensitif dan selembut jiwa wanita. Lelaki tidak mudah menangis dan lebih kental berbanding wanita.

Kakak: Oo (mulut terpelohong).

Aku: Dengan memakai tudung juga, rambut terhindar daripada sinar matahari sekaligus menghindar ia daripada rosak dan kusam. Bila rambut kekal cantik, suami tengok pun suka dan bertambahlah sayang, kan?

Kakak: Hihihihi (malu-malu, tutup mulut).

Aku: Sekarang kakak faham kenapaTuhan suruh wanita bertudung?

Kakak : Faham!

Aku: Beritahu mama, apa kakak dapat dengan bertudung?

Kakak: Dapat pahala, dapat masuk syurga!

Aku: Yup! Dah tentu.

Kakak: (senyum mewek)

Aku: Apa faedah kakak dapat dengan bertudung?

Kakak: Mm, bila kakak pakai tudung, orang lain boleh bezakan kakak dengan perempuan bukan Islam. Bertudung juga boleh membezakan kakak dengan lelaki. Kalau kakak pakai tudung, takkanlah kakak tergamak nak masuk disko? Isskk, nauzubillah! Kakak juga tak akan pakai seksi jika bertudung sebab ia nampak pincang. Bila kakak tak pakai seksi, kakak terselamat daripada dikacau lelaki. Tudung juga boleh menyembunyikan kudis-kudis di kepala atau leher atau kecacatan di rambut yang boleh mengundang perhatian orang. Kalau pakai tudung, rambut kakak akan terpelihara daripada matahari, so tak cepat rosak. Bila rambut kakak cantik, suami kakak saaayanggg sangat dekat kakak. Opss, (tutup mulut, malu bila sebut suami).

Aku: Pandai! Anak mama memang pandai.

Kakak: Tapi mama jangan salah sangka pula, kakak taknak kahwin lagi tau (serius).

Aku: Eh, ya ka? Bukan dah ada boypren? (provokasi)

Kakak: Maaaaammaaaaaaaaaa!!!! (nak nangis)

Aku: Ok! Kecik lagi mana boleh kahwin?

Kakak: (senyum, tak jadi nangis)

Aku: Kesimpulannya, tudung mempunyai sejuta hikmah. Tuhan suruh kita bertudung sebab Tuhan amat sayangkan kita. Mungkin ada banyak lagi himah bertudung yang akal kerdil kita tidak sampai untuk memikirkannya. Tapi, samada kita nampak atau tidak hikmahnya, ia tetap wajib dilaksana kerana ia merupakan perintah dari Tuhan. Ingat, ia perintah dari Tuhan! Mama bertudung bukan sebab papa, bukan sebab tok atau tokki. Mereka cuma menyampai dan mengingatkan sahaja, suruhan itu datangnya dari Tuhan yang Esa. Samalah juga dalam konteks mama dengan kakak. Mama cuma menyampaikan apa yang Tuhan suruh kerana kakak adalah anak mama, amanah Tuhan kepada mama. Ok, anak mama bila besar nanti kena pakai tudung. Taknak pakai toksah jadi anak mama, boleh?

Kakak: Ok, kakak memang nak pakai tudung cuma kat sini cekgu tak bagi pakai kat sekolah.

Aku: Takpelah, nak buat macam mana, lagi pun kakak kecil lagi, belum baligh lagi.

Kakak: Ok, mama. Kakak nak mandi. Te quiero (I love u).

Aku: Yo también, te quiero muchísimo (mama pun, saaayang sangat-sangat kat kakak).

Kakak: (memelukku erat)

 

Nota:-

Ketika di tanah air dahulu, kepala kedua orang anak dara kecilku tidak pernah lekang dari tudung. Dalam rumah hatta tidur pun mereka pakai tudung. Pada masa itu mereka berumur 8 dan 7 tahun, bersekolah di sekolah rendah agama pintar. Ketika mula datang ke Sepanyol, mereka juga memakai tudung dan berhasrat untuk terus memakainya di sekolah. Malangnya sekolah di sini tidak membenarkan kanak-kanak memakai tudung langsung, malah skaf kecil juga tidak dibenarkan. Memandangkan mereka berdua masih kecil (8 & 9 tahun), maka tidak ada masalah untuk dipatuhi peraturan itu demi untuk membolehkan mereka bersekolah dan  mendapat pendidikan seperti kanak-kanak lain. Sekolah swasta lagi teruk, bukan setakat tidak boleh memakai tudung malah semua pelajar diwajibkan mengikuti kelas agama kristian. Di sekolah.-sekolah kerajaan, kanak-kanak Islam dikecualikan daripada mengikuti kelas agama kristian.

Adapun kakak, adalah anakku yang sulong yang amat gemar berdialog dan berdebat denganku. Sikap suka bertanya dan suka mempersoalkan sesuatu yang ada di dalam dirinya sejak dari kecil telah menjadikannya seorang yang matang berfikir meskipun berbadan kecil dan secara sepintas lalu dia dilihat seperti seorang yang suka terpinga-pinga.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *