Pukul 10 malam waktu Sepanyol, ketika aku sedang ralit membetulkan tilam Abdullah maka berlakulah dialog di antara aku dan Abdullah seperti berikut;

Abdullah: Mama, malam ni Abdullah nak tidur dengan mama ek?

Aku: Nape nak tidur dengan mama, bukan ke setiap malam Abdullah tidur sorang-sorang?

Abdullah: Takde apa-apa, saja je Abdullah nak tidur dengan mama, boleh tak?

Aku: Tak boleh sayang.

Abdullah: Alaa, nape? (muka jebek)

Aku: Abdullah kan dah biasa tidur sorang. Lagi pun Abdullah dah besar, dah kuat dan pandai. Budak besar, kuat dan pandai tak elok tidur dengan mama tau?

Abdullah: Papa tu lagi besar, lagi kuat dan lagi pandai dari Abdullah, tapi tiap-tiap malam papa tidur dengan mama? Nape papa tak tidur sorang-sorang je? (dengan suara tinggi dan muka tak puas hati).

Aku: Oh, ermm, mmm (sebenarnya tak tahu nak cakap apa), hurm, pannjaaaaaaaanggggg ceritanya nak.

Abdullah: Pendekkan!

Aku: Arrr??

Nota: Abdullah berusia 4 tahun dan dialog di atas berlangsung dalam bahasa Sepanyol kerana Abdullah langsung tidak boleh bertutur dalam bahasa Melayu.

Renungan: Kanak-kanak sangat kuat memerhati dan bijak mencipta perangkap. Bukan mudah untuk memahamkan mereka tentang perkara di atas. Sebagai ibu bapa kita perlu sentiasa bersedia untuk menghadapi respon luar jangka mereka yang boleh membuatkan kita hilang kata-kata. Adapun, dialog di atas sebenarnya tidak habis begitu sahaja.

Setelah beberapa ketika hilang kata-kata, aku kemudiannya telah cuba menerangkan kepada Abdullah tentang mengapa papa tidak tidur sorang-sorang;

 Aku: Mmm, papa lain, papa suami mama.

Abdullah: Kalau camtu Abdullah pun nak jadi suami mama gak (dengan muka penuh harapan).

Aku: Ermm, tak boleh!

Abdullah: Nape? (muka penuh tanda tanya)

Aku: Kalau nak jadi suami kena kahwin dulu (penuh yakin jawapan ini akan berjaya menundukkan Abdullah).

Abdullah: So, kita kawin sekarang gak! (ditariknya aku dan dipeluknya aku erat-erat dengan muka penuh ceria, muka orang dah sampai seru)

Aku: Arrr??  (hilang kata-kata untuk kesekian kalinya).

Sesungguhnya pada malam itu akal setahun jagung Abdullah telah berjaya menumpaskan akal ku yang dah lama makan asam gelugur. Maka terlaksanalah hajat Abdullah untuk tidur dengan ku manakala papa pula terpaksa beradu bersama bantal busyuknya sahaja sambil berzikir di dalam gelap, bernafas dalam-dalam, sorang-sorang.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *