Apakah yang membezakan status-status di FB itu sebagai “hendak menunjuk-nunjuk” atau “hendak berkongsi”? Kita terpaksa menerima, bahawa yang membezakan keduanya adalah “HATI PEMBACA atau HATI PENILAI”. Jika hati itu negatif, yang positif pun akan sentiasa di negatifkan. Sebaliknya, jika hati positif, yang negatif tetap akan diambil sebagai “ada hikmah” atau “ada pengajaran”.

Contohnya, ada orang warwarkan di statusnya tentang kejayaan keluarganya dalam perniagaan. Yang berhati negatif akan menganggap ia sebagai “mahu menunjuk-nunjuk”. Yang berhati positif pula mungkin akan mengambilnya sebagai suatu teladan, suatu perkongsian, suatu cabaran malah suatu bentuk motivasi berguna untuk dirinya melonjak ke level yang sama.

Lain halnya dengan status yang berbunyi begini:

keluarga aku adalah keluarga terkaya atau terberjaya di dunia, takde sorang pun rakyat Malaysia boleh lawan!

Atau ditulisnya begini:

Dalam dunia ni, anak akulah yang paling lawa, paling cute, paling macho, k? ko, ado?

Itu pun sebelum lancang mulut menuduh dia nak menunjuk-nunjuk kita kena kaji pragmatiknya dahulu; digunakan dalam konteks apa? kata-kata itu ditujukan kepada siapa? untuk gurauan sesama kenalan rapatkah? atau saja-saja menyakat atau memprovokasi kamcing-kamcing atau member-member yang udah bertahun-tahun serasi atau dengan kata lain “kacik molek”?

Begitu juga gambar, yang tidak perlu diusaha selidik lagi akan niatnya ialah gambar-gambar yang menyembul aurat sendiri atau gambar-gambar kemewahan yang ditag pula dengan kata-kata seperti:

Rumah tokwan aku, kaya raya, rumah menteri kesihatan pun tak sebesar rumah tokwan aku!

Kalau dia letak gambar ruang tamu rumah dia meskipun ada sofa kulit buaya besar gedabak dan ada skrin tv sebesar lori balak, biaq pi kat dia laa, kebetulan yang duduk atas sofa tu ialah tokki dia, dan dia upload gambar tu pasal nak perkenalkan pada rakan-rakan dia, “inilah tokkiku”. Tak boleh ke mempositifkan hati begitu? Dan yang berhati negatif pula, duk pi buat analisis sofa, analisis perabut rumah orang segala bagai tu, nape?? Terluang sangatkah masa? Takde kerja sangat la tu ya?

Suka dinasihatkan, kepada yang berasa status-status atau gambar-gambar si fulan itu si fulan ini di FB itu sebagai serba tak kena, serba tak selesa padanya, dan serba yang dia baca dan dia lihat dia TERmenderita dengan perasaan kemenyampahan, plisss anda ada dua pilihan; tutup akaun FB anda sebab hakikatnya takde siapa paksa anda main FB (ke abah paksa?), atau pilihan kedua, anda block atau remove atau unfriend semua mereka yang anda fikir menulis bukan-bukan atau meletak gambar bukan-bukan, agar anda tidak TERmenderita kemuntahan atau kegelian telinga yang akhirnya boleh membuat anda biul.

Pun begitu, tulisan ini tidak sekali-kali menyokong status-status di FB yang melampaui batas samada batas agama, bahasa maupun provokasi ke atas bangsa. Fokus nukilan ini ialah kepada mereka yang sering meluah “meluat” atau “menyampah” dengan status orang ini, status orang itu, gambar orang ini, gambar orang itu.

Meluat tapi tak buka FB sehari macam kucing tergeliat urat!

 Nenek yang celik FB, hehe …

Aikk, nape luah kat sini, bukan di FB? Haishh, nanti orang meluat pula atau sakit-sakit urat. FB bila kita post sesuatu ia akan dilihat meskipun tanpa niat untuk melihat tetapi bila ia terpampang di status maka mahu tak mahu, suka tak suka akan terlihatkan. Tetapi blog, hanya mereka yang rajin baca blog atau secara kebetulan terjumpa sesuatu blog ketika sedang search benda lain, yang akan membuka dan membacanya. So kalau anda meluat itu salah sendiri, siapa suruh buka dan baca? FB pula tak boleh kata salah sendiri, tak boleh persoal “napa pi baca”? Sebab nama pun jaringan sosial, memang untuk supaya post kita dilihat, dibaca dan terkesankan, kan?

 

Laporan akhbar:http://www.harian-metro-online.com/dera-saya-menyesal-serah-fatin

 

Asal ada kes dera kanak-kanak, penderanya adalah “teman lelaki” si ibu. Persoalan:-

  1. Mengapa ibu ada teman lelaki? – ibu sunyi
  2. Mengapa ibu sunyi? – ibu tiada suami
  3. Mengapa ibu tiada suami? – ibu bercerai
  4. Mengapa ibu bercerai? – suami lari/mati/ada perempuan lain/tak serasi/salah sendiri/takdir
  5. Di mana ahli keluarga ibu; mak, ayah, adik beradik? – tidak endah/tidak peduli/tidak ambil tahu/tidak cakne/susah tanggung sendiri
  6. Di mana masyarakat ibu; jiran, kawan, saudara mara? – tidak perihatin/lebih seronok memfitnah daripada bertanya apa masalah atau meringankan yang susah, lebih cenderung mengeji daripada mengambil peduli

 

Solusi:-

  1. Ibu – tabah dan redha menghadapi ketentuan dalam perkahwinan, kuatkan iman dan semangat.
  2. Suami ibu – yang diceraikan ibu, bukan anak-anak. Tanggungjawab bapa kepada anak-anak tidak putus sekalipun terputus hubungan dengan ibu mereka akibat daripada terputus ikatan perkahwinan. Bertanggungjawab memberi nafkah secukupnya kepada anak-anak yang dengan itu terelak beban ditanggung sendirian oleh si ibu yang boleh membuatnya tertekan zahir dan batin.
  3. Ahli keluarga ibu – mengambil peduli tentang ibu, memberi sokongan moral dan material walau apa pun sebab kegagalan rumahtangganya. Apabila ibu telah bercerai samada hidup maupun mati dengan suaminya, maka tanggungjawab menjaga kebajikan ibu beralih kepada bapanya semula dan menjadi tanggungjawab seluruh ahli keluarganya untuk meneruskan hubungan yang baik dengan ibu dan membantu apa yang perlu. Jika ibu masih berkehendakkan kepada suami, maka menjadi tanggungjawab ahli keluarga si ibu untuk merealisasikan perkahwinan ke seterusnya si ibu dengan berusaha mencari jodoh yang sesuai agar zahir ibu terpelihara dan kekosongan batin ibu terisi.
  4. Masyarakat ibu – sahabat, rakan taulan, jiran-jiran dan ahli masyarakat yang lain harus cakna dan mengambil tahu tentang ibu dengan memberi sepenuhnya motivasi untuk ibu meneruskan hidup sebagai ibu tunggal yang berjaya dan berkualiti. Jangan difitnah dan usah dikeji. Tiada ibu rela diceraikan sekalipun atas kesalahannya sendiri. Bukan kehendaknya untuk menjadi ibu tunggal tetapi takdirlah yang telah menentukan perkahwinannya berakhir dengan perpisahan. Kasihanilah ibu tunggal, bimbinglah mereka, jangan sisihkan mereka, berilah mereka keyakinan bahawa hidup akan kembali bersinar dengan mereka menyerah seluruhnya jiwa dan pergantungan mereka kepada Tuhan.

 

Dengan demikian, tidaklah si ibu mencari teman lelaki sebagai alternatif untuk berlindung atau memohon bantuan yang akhirnya akan menjerat diri dan kehidupan mereka di hari kemudian, seperti berlakunya kes penderaan demi penderaan.

 

Gambar dari Harian Metro

Apa tidak menangis jiwa, apa tidak teruntun raga, melihat anak-anak kecil yang tidak berdosa bengkak mukanya, lebam sini sana, patah tulang patah semua, malah ada yang melayang nyawa kerana didera?

AYUH CAKNA

MASYARAKAT = SAYA, ANDA, KITA!

Dari jendela rumah di tingkat 4 … (ciput sahaja saljinya)

Saya sangat suka dipeluk ketika sedih dan marah terutamanya oleh tangan-tangan kecil yang suci. Tetapi saya tidak mungkin menikmati itu jika saya tidak terlebih dahulu memeluk mereka ketika mereka sedih dan marah. Ya, marah tidak boleh direda dengan marah, tetapi ia sering kalah kepada sikap mengalah. Mengalah itu pula bukan maknanya lemah, mengalah itu adalah sabar yang sangat indah!

Insyirah dipeluk oleh guru sekolahnya yang amat pengasih.

 

Suatu hal yang saya sangat-sangat suka dan kagum di Sepanyol ini ialah sikap guru-guru sekolah mereka yang amat profesional, ikhlas, penuh ilmu psikologi, serta melayan pelajar-pelajar mereka seperti anak-anak sendiri. Mereka sangat sabar dan tidak cepat melatah dengan karenah kanak-kanak. Mereka memilih profesion guru kerana mereka sukakan kanak-kanak dan kerana mereka ikhlas untuk memberi pendidikan kepada kanak-kanak. Mereka melaksanakan kerja mereka dengan penuh amanah dan amat berhemah. Ikhlas mereka tidak dilaungkan tetapi ia jelas daripada setiap tindakan dan perbuatan, hingga meresap begitu mendalam ke jiwa dan perasaan kanak-kanak yang dipertanggungjawabkan.

Kanak-kanak di sini jika ditanya; “mana lebih kasih, cekgu atau mama?” Mereka jawab; “Cekgu!” Tiga tahun anak-anak saya bersekolah di sini, tidak pernah walau satu hari pun mereka merengek untuk tidak mahu ke sekolah. Hari minggu pun mereka minta untuk ke sekolah. Malah jika boleh, tidur pun mereka mahu tidur di sekolah. Di tanah air dahulu, lepas sebulan bersekolah, hari-hari anak saya mencari helah untuk tidak mahu ke sekolah. Jika disebut; “takyah pi sekolahlah hari ni, nampak cam demam jerr” (padahal tak demam pun), mereka melompat-lompat gembira. Sebaliknya di sini, bila dihalang ke sekolah atas arahan doktor kerana demam yang amat kuat sekalipun, mereka menangis dan merayu-rayu hiba. Lepas sebulan bersekolah di sini, anak-anak saya terus berkata; “mama, kita orang taknak balik ke Malaysia, sekolah sana tak best, kita orang nak sekolah kat sini selamanya!” Berbanding ketika mereka mula-mula masuk darjah satu di tanah air dahulu, lepas hanya seminggu ke sekolah, mereka cakap; “mama, boleh tak kakak taknak sekolah? Tak bestlah sekolah!” Kini mereka sudah mula bungkam kerana tahu hujung tahun depan mereka terpaksa pulang juga ke Malaysia dan menyambung sekolah mereka di sana.

Dan sesuatu yang amat menarik untuk dikongsi adalah bahawa waktu kerja guru-guru di sini adalah sama dengan waktu kerja penjawat-penjawat awam mereka yang lain. Waktu mula bekerjanya sama dan waktu pulangnya juga adalah sama. Infrustruktur? Alahai, kebanyakan sekolah kadang-kadang sayu kita melihat; dengan buruknya, dengan tidak ada rupa sekolahnya, dengan kekurangan dalam serba serbinya. Bilik guru mereka juga tidak secantik bilik guru di sekolah-sekolah di negara kita. Tiada kemudahan satu meja untuk seorang guru, sebaliknya mereka berkongsi meja bulat atau meja panjang yang buruk, beramai-ramai. Secara fizikal, sekolah-sekolah di Malaysia jauh lebih cantik dan lebih, dalam serba serbinya. JAUH! Tetapi, lebihnya sekolah mereka adalah pada keikhlasan dan kekuatan jiwa serta jati diri guru-guru mereka yang amat-amat berdedikasi dalam melaksanakan tugas dan amanah yang diberi!

Mari kita renungkan bersama dengan hati yang lapang…

Oviedo, España, 2011.

 

Selamat menjalani ibadah korban kepada seluruh muslim dan muslimat. Salam Eidul Adha.

 

 

 

Salam lebaran kepada seluruh umat Islam di mana jua berada, ikhlas dari kami, satu-satunya keluarga Melayu di Valladolid, Spain. Semoga kita semua beroleh rahmat serta keberkatan dariNya di hari kemenangan ini.

 

Saya sering tertanya-tanya, wanita yang tidak bertudung tetapi mendakwa tidak pernah meninggalkan solat, tidakkah mereka berasa janggal kerana ketika bersolat mereka memakai telekung, sebaliknya tika keluar melaksanakan pelbagai urusan mereka enggan bertudung? Mengapa ketika solat bertelekung ketika keluar tidak bertudung? Tepat sekali ulasan para ustaz bahawa mereka yang tidak bertudung tetapi mendakwa bersolat, maka solat mereka itu mungkin “something wrong”! Mengapa mereka bersolat? Kerana Allah suruh. Tetapi mengapa pula mereka tidak bertudung? Allah tidak suruh? Aneh!

Saya juga hairan apabila wanita yang enggan bertudung kelihatannya terlalu yakin dan sombong dalam jawapan mereka terhadap soalan; “Mengapa anda tidak bertudung? Bukankah bertudung itu wajib?” Sebahagiannya menjawab; “Orang yang bertudung tak semestinya baik. Ada yang tak solat pun!” Benar, bertudung tidak semestinya baik. Jika niat bertudung itu ialah sekadar suatu fesyen, maka ada atau tidak tudung di atas kepala tidak akan mengubah apa-apa. Yang gedik tetap gedik, yang tidak cerdik terus tidak cerdik. Tetapi, tidak bertudung, sah-sahlah tidak baik. Tidak perlu lagi diusul periksa solat atau amalan-amalannya yang lain kerana dia telah menunjukkan dengan jelas akan keengganannya untuk mematuhi perintah Allah. Jika perintah yang semudah itu pun tidak mahu dituruti, maka kewajiban-kewajiban lain yang lebih berat, lagilah sukar dibuat. Atau, buat, tapi ada kepincangan pada tujuan atau niat. Manakala mereka yang bertudung pula, jika tidak nyata akan perbuatan mungkar yang dilakukannya maka tidak boleh sama sekali menuduhnya seorang yang tidak baik. Jika kita tidak melihat dengan mata kepala sendiri yang dia tidak solat maka tidak boleh sewenang-wenangnya menuduh dia tidak solat. Solat boleh dilakukan secara sembunyi-sembunyi. Bertudung perlu dizahirkan. Wanita yang tidak menutupi kepala a.k.a rambut maka sahlah dia berdosa. Tetapi jika kita melihat seseorang itu tidak solat, maka bolehkah kita dengan melulunya menuduh dia berdosa? Mana kita tahu dia tidak solat? Jika dia uzur syarie? Jika dia solat senyap-senyap? Jika dia jamak dan qasarkan solatnya atas sebab-sebab tertentu yang dibenarkan? Berbeza dengan kita melihat perempuan tidak bertudung, terus kita boleh menuduhnya mungkar akan perintah Allah yang telah memerintahkan sekalian wanita agar bertudung.

Perempuan yang tidak bertudung juga sering melaung-laungkan; “Eh, suka hati kitalah. Ini kepala kita. Dosa, dosa kita. Sibuk kenapa?” Allah akbar, jika tidak bertudung itu dosa anda seorang, kami pun sebenarnya tidak ingin hendak sibuk. Tapi, tahukah anda, kepala anda yang dogol itu telah turut menyebabkan lelaki-lelaki di dalam hidup kami; atuk kami, bapa kami, pakcik-pakcik kami, adik beradik lelaki kami, sepupu-sepupu lelaki kami, saudara mara lelaki kami, suami kami, anak-anak lelaki kami, jiran-jiran lelaki kami, dan lelaki-lelaki di negara kami, negeri kami, daerah dan kampung kami turut berdosa kerana memandang aurat anda? Apa? Anda jawab; “Yang pi pandang tu nape? Sendiri punya masalah laa…”? Dahtu, anda fikir, mampukah semua lelaki di dunia ini pejam mata sambil; bawak kereta, tunggang motor, kayuh basikal, jalan kaki, berjual beli, mengajar, berurusan di kaunter, bertugas walau apa, dan di mana? Sudah tentu ia mustahil, bukan? Anda sendiri tahu tetapi anda kura-kura di dalam perahu.

Ikhlas, saya sangat serba salah jika perempuan tidak bertudung datang ke rumah lebih-lebih lagi untuk bermalam. Takkanlah sepanjang dia di rumah, suami kena tutup mata? Atau suami terpaksa menumpang tidur di rumah orang lain sehingga dia pulang? Lazimnya perempuan yang tidak bertudung, tidak akan rasa bersalah atau berdosa untuk memakai “seksi”. Kadang-kadang bajunya ketat, seluarnya sendat. Malah ada yang dengan selamba memakai seluar tiga suku yang menampakkan separuh betisnya yang “berbulu”. Sudahlah baju tidak berlengan, menampakkan pula bahunya yang “berkerutu”. Anak-anak tengok pun malu, tapi dia selamba je huha huha di rumah kita. Serba salah sungguh. Tak tegur rasa semacam, tegur putus kawan. Tapi, bila difikir-fikirkan, lebih baiklah putus kawan, daripada putusnya rahmat Tuhan. Lebih baiklah dia mencuka, daripada Allah yang murka. Jika tidak mampu membawa dia mendekati Ilahi, lebih baiklah menjauhi.

Paling saya hangin, apabila ada perempuan dogol yang menjadikan rumah orang sebiji seperti rumahnya sendiri. Jika hendak ke dapur memakan itu dan ini saya tidak kisah, jika hendak lepak di ruang tamu menonton tv juga saya tidak marah. Tetapi, jika sampai tidak tahu membezakan rumah orang dengan rumah sendiri dalam konteks menjaga tatasusila berpakaian, maka tolonglah, tolonglah kasihankan orang dan takutkan Tuhan. Jika di rumah sendiri, anda mahu bertelanjang bulat pun kami tak kisah. Kerana itu rumah anda, sudah di luar hak kami untuk mengambil kisah. Tetapi, jika sampai di rumah orang pun anda hendak berselamba dan bermudah-mudah, maka sudah semestinya kami mengamuk dan marah-marah. Adakah, jika di rumah sendiri anda bebas memakai apa sahaja maka di rumah orang pun anda hendak bertogel juga? Jika anda tidak mahu menghormati diri sendiri, hormatilah tuan rumah. Usah fikir semua orang sama tidak bermaruah. Haih!!

Dalam kes saya, disebabkan oleh suatu peristiwa, iaitu keselambaan tetamu berbaju tidur nipis tanpa pakaian dalam kemudian melintas di hadapan hubby tanpa sedikit pun rasa berdosa dan segan telah menyebabkan hubby akhirnya memutuskan; “Tidak boleh membawa mana-mana kawan awak yang tidak bertudung ke rumah. Malah, jika bertudung pun tetapi berlengang pendek, berskirt ketat walau labuh, berbaju sendat, juga diharamkan! Muktamad!!!”

Haa, kan dah tak pasal-pasal putus kawan dan suami pun berang?? Jika suami anda suka anda dedahkan aurat, jangan anda ingat suami orang pun suka melihat aurat anda!

Selamat bertudung dan menjaga tatasusila, di bulan ramadhan bulan yang mulia.

Tenang dan menenangkan jika bertudung. Manis dan sopan.

Hurm, menantu Amitabh mengandung pun nak dijadikan berita, muka depan pula tu. Apa, kalau tak dihebahkan, mati ke kita rakyat Malaysia? Penting sangat ke untuk rakyat negara ini mengambil maklum bahawa si Aishwarya tu mengandung? Lainlah jika berita tentang Aishwarya atau Amitabh masuk Islam. Tak pun, tertelan pasu bunga semasa tengah menyiram. Ada juga nilai humornya. Ni, mengandung! Apa yang hendak diherankan dengan mengandung? Haa, jika Amitabh yang hamil, wajar juga menjadi tajuk utama berita. Itu memang aneh dan luar biasa.

Adakah kerana Amitabh dan Aishwarya itu artis maka kehamilan Aishwarya harus diambil peduli oleh semua rakyat Malaysia? Lebih baik mengambil tahu tentang kucing yang lekat tulang daripada memperdulikan tentang Aishwarya. Adakah dengan terwarwarnya berita tersebut maka minda rakyat kita akan berkembang berkali ganda? Adakah setelah dicongak dan dibahagi maka didapati bahawa akal fikir rakyat Malaysia akan berkembang selari dengan pengembungan perut Aishwarya? Benar kata orang, surat khabar Malaysia langsung tidak menyumbang kepada perkembangan minda yang sihat dan positif sebaliknya mengakibatkan orang ramai khayal dan terulit dengan berita-berita provokatif dan imaginatif. Kut ya pun nak meraih untung, biarlah ada sedikit rasa tanggungjawab untuk mendidik dan mengajak rakyat ke jalan yang benar.

Ketidak-wajaran meletakkan berita tentang kehamilan Aishwarya di muka depan akhbar boleh dinilai daripada beberapa perkara, antaranya:-

  1. Amitabh dan Aishwarya bukan artis atau rakyat Malaysia.
  2. Kehamilan adalah perkara biasa melainkan jika yang hamil itu lelaki.
  3. Amitabh dan Aishwarya bukan ilmuan terbilang.
  4. Amitabh dan Aishwarya tidak mempunyai apa-apa sumbangan terhadap negara kita melainkan sumbangan dalam bentuk “mengsumbangkan” lagi akhlak muda mudi malah makcik pakcik di kampung. Tengok filem Hindustan sampai lupa nak memasak atau lupa nak pi masjid?
  5. Amitabh dan Aishwarya bukanlah tokoh yang patut kita agung-agungkan. Mereka cuma penyanyi atau pelakon Hindi yang sebagaimana diketahui ramai hidup bergelumang fitnah dan kemungkaran.
  6. Amitabh dan Aishwarya bukan pejuang, meskipun di negara mereka sendiri. Adakah dengan mengambil kisah tentang mereka berdua, harga minyak dan barang-barang lain terhalang daripada naik?
  7. Amitabh dan Aishwarya bukan insan yang sesuai untuk dijadikan sumber inspirasi dan idola oleh rakyat Malaysia sekalipun oleh mereka yang bukan beragama Islam.
  8. Baik Amitabh maupun Aishwarya hanya seorang artis yang tidak layak diberi penghormatan sebegitu rupa.
  9. Berita tentang kehamilan lebih-lebih lagi dalam kalangan artis adalah terlalu biasa yang langsung tidak mengandungi nilai-nilai yang membangun moral dan minda.
  10. Media membawa imej negara. Adakah kita mahu rakyat negara lain melihat kita sebagai sebuah negara yang dipenuhi rakyat yang mengagung-agungkan artis, meletakkan artis di tempat utama melebihi perkara lain, khayal dan tidak berpijak di bumi nyata?

Wahai media, berubahlah, bangkitlah menjadi agen pembangun ummah yang berkualiti dan berminda kelas pertama, yang beriman dan juga bertaqwa kelas pertama. Adapun, Amitabh dan Aishwarya, apa keles?? Ada aku kesah??

Baca di sini:- http://www.hmetro.com.my/articles/Amitabhpalinggembira/Article

 

Layan suami seperti “pelacur kelas pertama” agar rumah tangga bahagia? Hurm, benarkah? Kenyataan di atas membuatkan minda kerdil saya lumai dek diterjah pelbagai persoalan. Antaranya:-

  1. Sudah tidak ada benda lain lagikah di dunia ini yang boleh dijadikan model untuk rumah tangga bahagia hingga golongan pelacur diangkat sebagai contoh terbaik?
  2. Apakah definisi “pelacur” dari segi bahasa dan syarak?
  3. Apakah pula definisi “pelacur kelas pertama”?
  4. Apakah perbezaan di antara “pelacur biasa” dengan “pelacur kelas pertama”?
  5. Apakah ruang lingkup tugas atau pekerjaan seorang pelacur?
  6. Apakah hukum menjadi pelacur?
  7. Apakah hukum mereka yang menyokong atau terlibat dalam kegiatan pelacuran samada secara langsung maupun tidak langsung?
  8. Apakah persepsi/sensitiviti masyarakat terutamanya yang beragama Islam terhadap perkataan “pelacur”?
  9. Apakah kedudukan “pelacur” dari segi undang-undang di negara kita? Diiktiraf?
  10. Wujudkah dokumentasi “layanan pelacur ke atas pelanggan” dalam apa jua bentuk; rencana, artikel, rakaman dan lain-lain, yang memperincikan “layanan di ranjang” untuk tontonan orang ramai?
  11. Jika jawapan kepada soalan 10 di atas adalah “tidak wujud”, lalu, bagaimanakah pihak yang menyarankan agar suami dilayan seperti “pelacur kelas pertama” tahu akan hebatnya “layanan” tersebut? Melainkan jika; penyaran adalah pelacur itu sendiri, suami penyaran pernah melanggani pelacur lalu menceritakannya secara detail kepada penyaran (suami balik cerita kat isteri?), pelacur sendiri bercerita kepada penyaran (penyaran berkawan dengan pelacur/penyaran wartawan/penyiasat persendirian/pengkaji pelacur?), penyaran pernah menonton video “layanan pelacur”, penyaran melihat dengan mata sendiri bagaimana pelacur melayan pelanggan, penyaran menemu bual suami-suami atau lelaki-lelaki yang pernah melanggan pelacur (suami atau lelaki mana yang bangga sangat melanggan pelacur hingga dengan secara suka rela memperihalkannya pula kepada orang lain?)?

Selama saya hidup di atas muka bumi ini, sejak dari mula pandai berfikir (mungkin dalam usia 4 atau 5 tahun) hingga ke hari ini, saya tidak pernah mendengar orang mengaitkan pelacur atau pelacuran dengan hal-hal yang positif, melainkan negatif belaka. Pertama, menjadi pelacur itu hukumnya adalah haram kerana ia melibatkan zina yang merupakan dosa besar. Rujukan “pelacur” sebagaimana yang difahami masyarakat sekian lama ialah “perempuan yang mengambil upah melayan/melakukan hubungan seks/memuaskan nafsu seks, lelaki yang bukan suaminya”. Bila bukan dengan suami maka ia menjadi zina yang haram dan hina. Dalam Islam, larangan terhadap zina itu jelas hingga usahkan berzina, mendekati zina sahaja sudah berdosa. Islam menegah bukan sahaja zina, bahkan juga bibit-bibit zina. Larangan atau tegahan tersebut sudah cukup untuk menggambarkan betapa hinanya zina dan buruknya akibat atau kesan daripada berzina. Macam mana pula pelacur yang sah-sah tidak dapat dipisahkan erti atau dunianya daripada zina itu dijadikan perumpamaan atau model untuk rumah tangga bahagia? Layanlah suami seperti pelacur melayan pelanggannya wahai sang isteri andai kamu mahu agar rumah tanggamu aman dan jitu? Begitu?

Saranan di atas adalah saranan yang dangkal. Mengambil yang hina sebagai model untuk sesuatu kebaikan adalah pincang. Mengapa memilih pelacur, mengapa tidak memilih atau menjadikan isteri-isteri rasulullah sebagai model? Atau sekurang-kurangnya isteri-isteri kepada mereka yang rumah tangganya diketahui cemerlang dan berkualiti? Mengapa pelacur? Hasil yang diperolehi daripada menjadikan pelacur sebagai model rumah tangga sebenarnya adalah kehancuran, bukan kebahagian! Marilah bersama memikirkannya wahai pembaca. Pelacur melayan pelanggan semata-mata kerana wang, kerana melacur itu adalah sumber pendapatannya, adalah pekerjaannya. Kerana itulah juga dia dipanggil pelacur. Adakah pelacur melayan pelanggan dengan kasih sayang meskipun berlaku hubungan seks sesama mereka? Hubungan seks tidak semestinya berlaku atas dasar kasih sayang. Analoginya, seorang perogol yang berjaya merogol mangsanya dalam erti kata berjaya melakukan hubungan seks dengan mangsanya, adakah hubungan itu terjadi atas dasar kasih sayang? Atas dasar kewajipan? Atas dasar tanggung jawab? Pelacur hanya mempersembahkan tubuh badannya samata untuk dinikmati lelaki tetapi tidak jiwa dan hati. Pelacur tidak melayan lelaki dengan roh, dengan hati, dengan jiwa, sebaliknya yang diberi hanya tubuh semata-mata. Adakah kita mahu menyarankan kepada isteri agar melayan suami begitu? Pelacur hanya akan “berkhidmat” jika diberikan wang, jika tidak, berputih mata sahajalah. Jika isteri juga menetapkan wang sebagai syarat untuk “berkhidmat”, makin tinggi bayaran, makin baik “servisnya”, no money no “servis”, maka tidakkah itu akan menghancurkan rumah tangga? Seperkara lagi, Islam yang syumul telah mengajar penganutnya tentang akhlak dan adab-adab dalam melakukan hubungan suami isteri. Adakah pelacur melayan pelanggannya mengikut adab-adab yang disarankan agama? Kalau sudah pelacur itu sendiri adalah pekerjaan yang tidak diterima agama, yang tidak bermoral, yang tidak bermaruah, maka hingga ke tahap mana kita boleh bertanggapan bahawa mereka yang melacur itu mempunyai akhlak, moral dan adab yang baik? Kalau sudah mahkota atau maruah diri dijadikan bahan dagangan, maka di manakah kemuliannya? Menggalakkan isteri melayan suami seperti pelacur adalah suatu malapetaka kepada rumah tangga. Layanlah suami seperti Khadijah atau Aisyah melayan Rasulullah!

Usulan dangkal itu juga telah mencetuskan beberapa persoalan lain seperti; Adakah rumah tangga dibina atas dasar seks semata-mata? Adakah fungsi isteri tidak lebih daripada hanya menjadi pemuas nafsu seks suami semata-mata? Adakah kebahagian atau kerukunan rumah tangga hanya boleh dicapai dengan kepuasan seks semata-mata? Adakah seks adalah segala-galanya? Ketidak-puasan seks mungkin boleh menjadi bibit perpecahan dalam rumah tangga, itu diakui. Namun, seorang suami yang menjadikan seks sebagai alasan perpisahannya dengan isteri jelas menunjukkan bahawa tujuan beliau mendirikan rumah tangga juga adalah semata-mata kerana seks . Tidakkah si suami itu terfikir, mengapa agaknya si isteri dingin di ranjang? Tidakkah dia berusaha untuk mencari sebab atau puncanya terlebih dahulu sebelum dengan angkuh menyalahkan si isteri atau meninggalkannya? Adakah kedinginan isteri diranjang boleh dijadikan alasan untuk si suami mencari hiburan di luar seperti melanggan pelacur, berzina dengan perempuan simpanan atau dengan mana-mana perempuan murahan? Suami bukanlah seorang budak kecik yang tidak tahu halal haram sesuatu perbuatan. Adakah logik geram dengan isteri keluar cari pelacur? Tidak puas hati dengan layanan isteri, lari buat benda haram? Kalau betul sekalipun tidak puas dengan isteri, perlu ke cari pelacur? Apa, sudah tidak ada jalan lain lagi kah? Kenapa yang haram juga yang dicari? Dan, persoalan paling utama ialah; Mengapa suami tidak berusaha untuk menjadi suami yang soleh terlebih dahulu sebelum mengharapkan isterinya menjadi isteri yang solehah? Mengapa suami tidak terlebih dahulu melayan isteri seperti seorang puteri jika mahu isterinya pula melayannya  seperti bidadari? Kita nak isteri layan kita macam bidadari, yang kita pula layan isteri tak ubah seperti hamba abdi? Bolehkah? Tahukah para suami bagaimana Rasulullah melayan isteri-isteri baginda?

Kesimpulannya, menyarankan kepada golongan isteri agar melayan suami seperti pelacur, tidak kiralah kelas apa pelacur itu (makin tinggi kelas pelacur bukankah bermakna makin senior atau makin jalang pelacur itu?) adalah salah sama sekali. Usulan yang dangkal! Model terbaik untuk kita sebagai umat Islam dalam apa jua perkara termasuk rumah tangga adalah Rasulullah dan para isteri baginda. Pelacur, lebih-lebih lagi kelas pertama? Nauzubillahiminzaalik! Bak kata mak bedah dalam drama swasta; simpang malaikat 44!

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Layanmacampelacur_/Article/

Timun Sepanyol mengandungi virus E-Coli? Mungkin ia dan mungkin juga tidak. Negara German bersungguh mengiakan, manakala Sepanyol pula bersungguh menafikan. Sebaliknya, Sepanyol mengatakan bahawa tuduhan German itu adalah merupakan satu propaganda yang sengaja di adakan untuk melumpuhkan ekonomi negara Sepanyol. German pula berkeras mengatakan bahawa produk sayur-sayuran Sepanyol memang tidak selamat untuk dimakan dan ia patut dipulau oleh negara-negara lain. Akibatnya, beberapa negara, antaranya Qatar telah menghentikan serta-merta  sayur-sayuran import dari Sepanyol. Negara Sepanyol telah menuntut agar German memohon maaf dan menarik balik tuduhan tersebut, namun respon yang diperolehi adalah di sebaliknya apabila wakil dari German berkata; “Tidak ada sebab mengapa kami perlu memohon maaf, sebaliknya mereka di luar sana perlu berterima kasih kepada kami atas pendedahan ini”.

Sebagai langkah berhati-hati, buat sementara ini aku dan keluargaku tidak akan memakan timun malah akan mengurangkan memakan sayur-sayuran lain juga seperti tomato, kobis dan salad yang didakwa German turut mengandungi virus E-Coli. Namun, untuk tidak memakan langsung sayur-sayuran  seperti tidak patut pula. Oleh itu, setiap sayur yang dibeli akan dibasuh sebersih-bersihnya dahulu dan dimasak sebelum dimakan. Itulah antara langkah yang boleh diambil untuk mencegah daripada terjadi perkara-perkara yang tidak diingini. Selebihnya, pada Allah kami berserah.

 

Antara sayur-sayuran yang dijual di Valladolid.

 

Samada buah atau sayur, pastikan ia dibasuh bersih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...