Mama, apa kaitan cinta dengan galak?

Mm, nape tetiba tanya camtu? Nape tetiba nak tahu?

Entah! Terbaca dalam satu buku.

Buku apa?

Entah! Tak ingat.

Bila ada cinta maka kita akan melakukan sesuatu dengan galak, seperti galaknya kita mengSMS, menelefon, bertukar madah romantis dan bla bla bla ketika hati sedang berputik cinta kepada si dia.

Si dia? Boypren atau girlpren la tu …

Serba rasa galak, nak keluar dengan dia galak, nak bercakap dengan dia galak, nak berjumpa dengan dia galak, nak galak dengan dia lagilah galak. Semua galak.

Wah, galaknya!!

Maka supaya ada rasa galak nak bekerja, pun kena ada rasa cinta dahulu kepada kerja. Cinta itu suka, kasih, sayang, senang, gembira dan apa-apa lah yang termasuk dalam medan makna cinta. Agar pengajian disempurnakan dengan galak, perlu ada rasa cinta kepada ilmu, rasa cinta kepada guru, rasa cinta kepada kajian, rasa cinta kepada penulisan. Dah cinta baru galak menulis, baru galak hendak menyiapkan tesis.

Oh, mama tak cintakah kepada cekgu mama? Macam tak galak jer buat kerja sekolah …

Hubungan kita dengan Tuhan pun begitulah. Supaya ada rasa galak nak melakukan semua yang Tuhan perintah dan menjauhi segala yang Dia tegah, kena ada rasa cinta kepadaNya terlebih dahulu. Kena cinta Dia dahulu, baru datang rasa galak nak melaksanakan suruhanNya.

Kalau tak cinta?

Keterbalikan daripada itu, jika di dalam jiwa tidak ada rasa galak nak solat, tidak ada rasa galak nak menutup aurat, tidak ada rasa galak nak menjaga batas-batas pergaulan, tidak ada rasa galak nak bla bla bla bla, pendek kata tidak ada rasa galak nak melakukan kebaikan dan meninggalkan keburukan, maknanya kita mungkin tidak cinta Dia.

Tak cinta?

Mari kita periksa dahulu suhu cinta kita kepadaNya!

Suhu cinta? Nak ukur dengan apa?

Dengan menilai darjah galak di dalam diri. Galak nak buat baik ke, atau galak nak buat sebaliknya, benda tak baik.

Mmm?

Jika tidak ada rasa galak nak buat baik, mungkin rasa cinta kepada Tuhan yang menyuruh kita berbuat baik juga tidak ada.

Angguk.

Sudah masuk waktu solat magrib, galak tak nak solat berjemaah?

Hah, galak, galak … hehe …

Kalau galak cepat-cepatlah berwuduk, siapkan sejadah dan kita solat sama-sama.

Orait (berlarian menyiapkan sejadah di ruang tamu)

Melatih anak-anak kecil menghayati dan mencintai solat berjemaah, sudah tentu ia harus dimulakan di rumah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...