Sudah ampat tahun maa tidak menghadiri kenduri kawin, maka sudah ampat tahun juga tidak merasa nasik minyak kenduri kawin. Dari dulu lagi aku memang gemar makan nasik minyak kenduri kawin. Tapi yang aku suka ialah nasik minyak gulai daging Terengganu yang dihidangkan di majlis-majlis kawin di negeri Terengganu sahaja. Adapun nasik minyak ke, nasik apa ke, yang dimasak atau dihidang di kenduri kendara di neger-negeri lain selain daripada Terengganu tidak berapa nak serasi dengan lidah keTerengganuan pekat aku. Senang citer aku hanya suka nasik minyak kenduri kawin yang made in Terengganu sahaja.

Semalam adalah hari yang aku menggelupur dek seksa kemengidaman nasik minyak kenduri kawin. Bukan tak biasa masak nasik minyak di sini malah dah banyak rekod dunia dicipta kerna banyaknya memasak makanan-makanan tradisional terutamanya menu Terengganu selama bermusafir di bumi laga lembu ini. Tetapi yang aku teringin dan mahu sangat-sangat itu ialah nasik minyak kenduri kawin. Oh, mana nak cari, jika adapun kenduri kawin mampuih takkan ada nasik minyak punya. Nak buat? Hoho tak pernah pun seumur hidup aku daripada zaman tak pandai memasak hingga ke zaman pandai memasak sikit-sikit, bertanya apakah resepinya lauk nasik minyak kenduri kawin itu? Tak pernah!!! Yelah takkan dah selesai ngap dua tiga pinggan nak pergi ke belakang pula tanya tuan rumah, “mokcik, mokcik letok mengde gok dalang kuwoh gulai yang sedak angak tuh? Kabo ke kiter etek!”, takkanlah, kan? Lagipun mana aku pernah ada minat nak masak selama di tanah air? Huhu …

Ok, back to kemenggelupuran nak makan nasik minyak kenduri kawin tu tadi, lepas dah tak tertahan macam pengantin yang dah tak sabau-sabau nak akad nikah, maka aku pun carilah resepinya di internet. Mudah je kan? Taip nasik minyak gulai Terengganu kat google search then keluarlah beratus-ratus web yang ada kaitan ngan nasik minyak dan gulai Terengganu. Maka selongkarlah aku satu persatu mencari resepi yang senang, yang tak banyak guna bahan, yang bahan-bahannya ada dan wujud di negara orang. Yess, jumpa. Apa lagi, print, pi dapur, cek tengok ada ke tak bahan-bahannya di rak, dan yess ….. semua ada, yipppiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!!!!

Dan inilah hasilnya seperti yang terpapar di dalam gambar di bawah. Mempersembahkan jeng jeng jeng ……. NASIK MINYAK KENDURI KAWIN VALLADOLID!! Taraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa … enjoy!!

Ingat anak kawin esok-esok tak nak pakai catering ah, nak masak sendiri …. (aceh) …

 

 

Kepada bakal-bakal pengantin di luar sana, selamat menyediakan nasik minyak kenduri ya, dan kepada yang belum lagi “bakal” maka didoakan sungguh-sungguh agar ditemukan jodoh yang soleh dan solehah dengan kadar segera serta berbahagia kedua-dua mempelai hendaknya, hingga ke syurga. Amin.

Kepada yang mengenali diri hamba ini, jangan lupa menjemput!

SEDAR ialah kita tersentak dan bertindak, bukan mengucapnya di mulut tetapi duduk memeluk lutut. Dan untuk SEDAR, kadang-kadang hati perlu “dibakar”, biar leka menggelupur, biar khayal tersungkur. Biar nanti yang tinggal adalah abu-abu yang akan menjadi baja kepada percambahan tunas-tunas jiwa yang segar dan baru.

Apa kaitan tart nanas di dalam gambar di bawah dengan persoalan sedar di atas? Baca seterusnya ulasan di bawah gambar…

Kaitan tart nanas dengan isu di atas ialah ia merupakan analogi mudah untuk memahami maksud sedar. Tart nanas dipilih kerana ia merupakan antara biskut raya yang popular dan digemari ramai termasuk diri saya sendiri.

Saya memang hantu tart nanas. Saya tidak ada masalah untuk memamahnya tanpa henti hingga ke balang ketiga pun di dalam satu-satu masa. Yang menjadi masalah ialah untuk berhenti. Saya tahu atau sedar bahawa memakannya dalam kadar yang banyak adalah tidak baik untuk kesihatan dan boleh menjadi punca obes disebabkan oleh kandungan gulanya yang tinggi.

Namun, apalah maknanya jika hanya diucap “saya sedar” tanpa apa-apa usaha atau tindakan untuk berhenti memakannya. Itu bukan sedar tetapi menipu diri sendiri mengatakan sedar. Tetapi untuk berhenti menikmatinya nasihat yang lembut kadang-kadang tidak berbekas maka perlu kepada nasihat yang keras yang berbaur ugutan misalnya dan dengan perkataan-perkataan yang boleh menggerunkan saya tentang bahaya memakannya terlalu banyak (inilah yang dimaksudkan dengan “kadang-kadang hati perlu dibakar”). Maka barulah saya seolah-olah seperti tersentak, tersedar dari lamunan ketart-nanasan yang mengasyikkan yang kemudiannya menggerakkan pula anggota badan saya seperti tangan dan mulut daripada berhenti mengambil dan mengunyahnya. Begitu.

Selamat sedar diri, dari saya hambaNya yang hina.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...