Narrated Abdullah ibn Umar: Marwan ibn Salim al-Muqaffa’ said:

I saw Ibn Umar holding his bread with his hand and cutting what exceeded the handful of it. He (Ibn Umar) told that the Prophet (peace_be_upon_him) said when he broke his fast: Thirst has gone, the arteries are moist, and the reward is sure, if Allah wills.

(Sunan Abu-Dawud)

 

Seperti yang pernah ku nukil sebelum ini, Diego adalah jiranku yang juga adalah pembantuku dalam analisis data. Setiap pukul 11 pagi hingga 1 tengahari (Isnin – khamis), Diego akan datang ke rumahku untuk melaksanakan tugasnya sebagai pembantu analisis data. Aku amat berpuas hati dengan ilmu yang dimilikinya yang banyak memudahkan aku dalam analisis terutamanya dalam membuat klasifikasi yang agak rumit. Namun, aku sedikit terkilan dengan komitmennya daripada aspek waktu. Iaitu, datangnya lambat (kadang-kadang pukul 11.30 baru datang) dan pulangnya awal (selalunya 12.45 sudah meminta untuk pulang), sedangkan aku membayarnya berdasarkan hari (2 jam sehari). Namun, setiap kali keterkilangan menerpa, aku cuba memujuk jiwa dengan berkata; “syukurlah kerana dia ada dan dia sudi membantu, jika tidak, mungkin aku akan menghadapi masalah besar untuk menyiapkan kajian dan tesisku”. Bersabar sahajalah  walaupun ternyata ia memberi kesan kepada jadual pengajianku. Jika Diego datang tepat pada waktu, mungkin analisis ini boleh disempurnakan lebih awal dan aku boleh menumpu kepada hal-hal yang lain pula. Namun, terdetik pula persoalan di hati; “katakanlah Diego datang tepat pada waktu, adakah aku pasti yang analisis itu boleh disiapkan di dalam waktu?” Lalu, aku terus memujuk diri sendiri dengan berkata; “jika keadaan ini (sikap Diego dan kelewatan menyiapkan analisis) adalah merupakan ujian dari Allah untukku, maka pasti aku akan mampu melaluinya kerana Allah telah berjanji bahawa DIA tidak akan menguji melainkan kepada mereka yang mampu menghadapi”. Maka terubatlah lara di jiwa dengan rasa sebesar-besar syukur pula kerana, pertama; Allah telah membuka hati Diego untuk bersetuju membantuku, kedua; Allah mengujiku bermakna Allah mengasihiku, dan ketiga; Allah mengujiku bermakna Allah tahu aku mampu.

Berbalik kepada Diego, beberapa hari lepas aku telah memberikan kepadanya sebekas puding roti kismis. Ku masak dua loyang, satu untukku dan satu lagi untuk beliau dan keluarganya. Sebelum ini setiap kali aku memasak puding roti, hasilnya tidak pernah menghampakan, sedap dan cantik rupanya. Namun kali ini, kedua-dua puding rotiku sedikit hangus dek keralitan menganalis data di ruang tamu, tidak tersedar yang puding di dalam ketuhar telah separuh hitam. Namun oleh kerana aku telah pun memaklumkan kepada Diego yang aku sedang memasak puding untuknya dan dia nampak seperti tidak sabar-sabar hendak merasanya maka terpaksalah juga ku berikan kepadanya untuk dibawa pulang. Berkali-kali Diego mengatakan kepadaku; “daripada baunya, saya penuh yakin yang ianya amat enak dan saya tidak sabar hendak memakannya di rumah bersama ibu, ayah dan kakak saya”. Sebelum melangkah pulang sempat dia bergurau; “mungkin saya akan memakannya sorang-sorang di bilik tidur jika rasanya terlalu enak” disambut ketawa hubby yang terbahak-bahak. Manakala aku, tidak putus-putus berdoa moga puding tersebut enak dan menjadilah hendaknya. Malam, masuk sahaja waktu berbuka aku terus memakan puding tersebut kerana aku sudah tidak sabar-sabar hendak mengetahui rasanya. Adusss!! Sudahlah tawar, hangit pula. Memang ketara rasa hangitnya. Ku suarakan pada hubby yang aku berasa amat terkilan kerana telah memberikan kepada Diego dan keluarganya puding yang tidak sedap. Meskipun hubby memujuk dengan berkata; “tidak mengapa, mereka juga tahu yang kita berpuasa, so of coz lah tak dapat rasa”, tetapi hatiku tetap terbuku hingga malam itu aku tidak dapat tidur kerana asyik terbayangkan wajah Diego dan ahli keluarganya yang berkerut-kerut kerana memakan puding roti hangusku. Justeru, keesokkan harinya, sebaik selesai bersahur ku terus mengajak hubby membantuku mengepuk telur untuk dibuat puding karamel atau puding gula hangus pula. Aku berniat hendak memberikannya kepada Diego sebagai ganti kepada puding roti yang hampeh sebelumnya. Puding karamel tersebut berjaya dikukus dengan jaya dan aku tidak sabar-sabar hendak menunggu Diego datang untuk, pertama; mendengar komennya tentang puding rotiku yang semalam dan kedua; memberikan kepadanya puding karamel sebagai tanda memohon maaf.

Seperti biasa lebih kurang pukul 11.30 pagi Diego terjongol di muka pintu rumahku. Duduk sahaja di kerusi, aku terus meminta maaf daripadanya berkali-kali kerana telah memberikannya puding yang tidak sedap. Manakala Diego pula berkali-kali mengatakan; “ianya ok, cuma rasanya sedikit tawar. Tapi tak mengapa sebab kami telah memakannya dengan merendamkannya ke dalam susu terlebih dahulu”, sambil gelak kecil. Aku berasa sedikit lega apabila mengetahui Diego dan keluarganya tetap boleh menikmati puding tersebut dengan sedikit kreativiti dan modifikasi. Ketika Diego hendak pulang, aku telah menyerahkan kepadanya seloyang puding karamel sambil berkata; “nah, terimalah puding karamel ini. Ia sebagai ganti kepada puding roti yang separuh hangus semalam. Harap-harap ianya sedap”. Diego nampak terkejut namun tetap mengambilnya tanpa banyak soal kerana sudah menjadi budaya orang Sepanyol untuk tidak menolak pemberian sebaliknya cuba menerimanya dengan senang hati. Aku amat gembira dan berdoa agar puding karamel itu enak di lidah mereka sebagaimana ia tidak pernah tidak enak di lidahku dan keluarga. Keesokkan harinya, sebelum sesi analisis data bermula, Diego, dengan suara separa berbisik telah memberitahuku yang puding karamel tersebut sangat sedap dan disukai oleh semua ahli keluarganya. Aku senyum hingga ke telinga, rabit hingga ke belakang kepala. Kemudian, dengan ikhlasnya Diego memintaku menyenaraikan bahan-bahan yang tidak boleh dimakan oleh orang Islam. Dia memberitahuku bahawa ibunya mahu memasak sesuatu untukku sebagai membalas pemberianku. Namun, ibunya risau jika bahan-bahan yang akan digunakannya nanti tidak boleh dimakan oleh ku dan keluarga. Dengan senang hati aku menjelaskannya kepada Diego dan Diego telah mendengarnya dengan teliti serta penuh minat.

Moralnya, orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa. Tidak rugi berbuat baik sesama manusia walau apa pun bangsa dan agama mereka. Kerana Islam itu indah dan mudah, baik dan cantik. Islam adalah mulia, adalah agama untuk semua.

Selamat meneruskan Ramdhan dariku, hambaNya yang hina.

Puding roti yang dibuat tahun lepas, elok jerr jadi.

 

Ini juga adalah hasil air tangan tahun lepas.

 

 

‘A’isha (Allah be pleased with her) said that the Messenger of Allah (may peace be upon him) kissed one of his wives while he was fasting, and then she (‘A’isha) smiled (as she narrated).  (Sahih Muslim)

Sufyan reported: I said to ‘Abd al-Rahman b. Qasim: Have you heard from your father narrating from ‘A’isha (Allah be pleased with her) that he kissed her while observing fast? He (‘Abd al-Rahman b. Qasim) kept silence for a short while and then said:” Yes.”  (Sahih Muslim)

‘A’isha reported: Allah’s Messenger (may peace be upon him) used to kiss me while observing fast; and who among you can control his desire as the Messenger of Allah (may peace be upon him) could control his desire.  (Sahih Muslim)

‘A’isha (Allah be pleased with her) reported: Allah’s Messenger (may peace be upon him) used to kiss (his wives) while fasting and embraced (them) while fasting; but he had the greatest mastery over his desire among you. (Sahih Muslim)

Yahya related to me from Malik from Zayd ibn Aslam from Ata ibn Yasar that a certain man kissed his wife while he was fasting in Ramadan. This made him very anxious, and so he sent his wife to the Prophet, may Allah bless him and grant him peace, to ask him about that for him. She went in and saw Umm Salama, the wife of the Prophet, may Allah bless him and grant him peace, and mentioned the matter to her, and Umm Salama told her that the Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace, used to kiss while he was fasting. So she went back and told her husband that, but it only made him find fault all the more and he said, “We are not like the Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace. Allah makes permissible for theMessenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace, whatever He wishes.” His wife then went back to Umm Salama and found the Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace, with her. The Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace, said, “What’s the matter with this woman?”, and Umm Salama told him. The Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace, said, “Didn’t you tell her that I do that myself?” and she said, “I told her, and she went to her husband and told him, but it only made him find fault all the more and say, ‘We are not like the Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace. Allah makes permissible for His Messenger, may Allah bless him and grant him peace, whatever He wishes.’ ” The Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace, got angry and said, “By Allah, I am the one with the most taqwa of Allah of you all, and of you all the one who best knows His limits.” (Malik’s Muwatta)

Yahya related to me from Malik from Abu’n-Nadr, the mawla of Umar ibn Ubaydullah that A’isha bint Talha told him that she was once with A’isha, the wife of the Prophet, may Allah bless him and grant him peace, and her husband, who was fasting, came and visited her there. (He was Abdullah ibn Abd ar-Rahman ibn Abi Bakras-Siddiq.) A’isha said to him, “What’s stopping you from coming close to your wife and kissing her and joking with her?” He said, “Can I kiss her when I am fasting?” She said, “Yes.”  (Malik’s Muwatta)

Yahya related to me from Malik from Zayd ibn Aslam from Ata ibn Yasar, that Abdullah ibn Abbas was asked about people kissing while fasting and he said that he allowed it for old men but disapproved of it for young men. (Malik’s Muwatta)

 

 

Yahya related to me from Malik from Abu’z Zinad from al-Araj from Abu Hurayra that the Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace, said,

“By the One in Whose hand my self is, the smell of the breath of a man fasting is better with Allah than the scent of musk.’ He leaves his desires and his food and drink for My sake. Fasting is for Me and I reward it. Every good action is rewarded by ten times its kind, up to seven hundred times, except fasting, which is for Me, and I reward it.” 

(Malik’s Muwatta)

 

Di petang ramadhan yang agak panas dan kering.

Aku: Anak-anak mama, waktu untuk membaca al quran (lembut tapi tegas).

Habibah: Alaaa, adik nak tengok tv la mama.

Aku: Lepas baca quran boleh tengok tv.

Habibah: Tapi cerita tu dah habislah masa tu.

Aku: Cerita apa yang adik nak tengok sangat tu?

Habibah: Ceritalah!

Aku: Okey, adik tengok dulu sekejap, lepas tu wuduk dan baca quran.

Habibah: Kakaklah baca dulu (mengusul).

Aku: Ok. Kakakkk! Jom, baca quran.

Kakak: Alaaa penatlah mama.

Aku: Penat? Belum baca lagi dah penat? (senyum)

Kakak: Penatlah mama, kakak kan puasa. Letihlaaa (muncung).

Aku: Betul kakak penat? (provokasi)

Kakak: Ya (angguk-angguk kepala). Dan perut rasa sangat pedih. Tekak pula rasa sangat kering.

Aku: Bagus. Alhamdulillah.

Kakak: Aarr? Mama ni, orang cakap penat, perut pedih, tekak kering, dikatanya bagus?

Aku: Ya. Baguslah tu. Bila kita tidak makan dan minum sepanjang hari, memang begitulah yang sepatutnya kita rasa dan alami. Jika sebaliknya, tak makan dan minum pun tetap rasa kenyang, rasa selesa dan tidak letih, tak normalah namanya itu. Mungkin sistem badan rosak atau tidak berfungsi dengan baik.

Kakak: Kakak tahulah. Kakak dah belajar kat sekolah; jika kita tidak makan, asid hidroklorik akan dirembeskan dan kita akan berasa lapar. Tapi, mengapa mama cakap bagus pulak, kakak rasa siksa sangat ni.

Aku: Mama cakap bagus sebab, pertama; kepedihan dalam perut yang kakak alami itu menunjukkan yang kakak adalah seorang yang normal. Tidak ada apa-apa yang tidak kena dengan sistem biologi kakak. Kakak adalah makhluk Allah yang sempurna. Begitu juga dengan tekak yang kering atau rasa yang haus itu. Kedua; bagus, sebab tujuan atau motif kakak berpuasa telah tercapai iaitu untuk merasai kesengsaraan dan penderitaan golongan fakir yang bukan sahaja tidak mempunyai cukup makanan, malah tidak ada makanan langsung pun untuk dimakan. Jika perut kakak berasa pedih dan tekak kakak berasa kering, maka itulah juga yang dideritai oleh mereka yang fakir, malah apa yang mereka rasa jauh lebih azab dan teruk daripada kakak. Kakak cuma lapar di siang hari, sedangkan mereka terpaksa berlapar siang dan malam. Kakak bukan duduk dalam keadaan tidak mempunyai makanan, cuma kakak memilih untuk tidak makan dan minum di siang hari kerana mematuhi perintah Allah agar berpuasa. Tetapi mereka tidak makan kerana hakikatnya memang mereka tidak mempunyai apa-apa pun untuk di makan. Ketiga; mama kata bagus sebab bila kakak letih, kakak nak marah pun tak larat, kakak nak menjerit-jerit pun tak mampu, dan usahkan nak mengumpat dan mengata orang, kakak nak bersembang pun tak bernafsu. Jadi, apa maknanya itu? Sudah tentu kakak terselamat daripada dosa bercakap yang sia-sia. Betul tak?

Kakak: Ermm, betul! Hehe.. (terpukul)

Aku: Ok. Jangan lengahkan masa, wuduk dan kita baca quran sama-sama. Jom!

Kakak: Alaaa, tak laratnya kakak nak baca quran. Nak buka mulut pun malas.

Aku: Kena lawan. Kena baca juga quran setiap hari.

Kakak: Kenapa kita kena baca quran mama?

Aku: Sebab Allah suruh dan Allah suka hambaNya yang membaca al quran.

Kakak: Kenapa Allah suruh kita baca quran?

Aku: Sebab quran sumber segala ilmu, maklumat dan rujukan umat Islam di sepanjang hayat. Kalau kita tidak membacanya macam mana kita nak tahu apa yang ditulis di dalamnya? Jika kita tidak tahu apa yang ditulis di dalamnya macam mana kita nak hayati isinya? Macam buku ceritalah, kalau kita tidak baca macam mana kita nak tahu cerita di dalamnya, kan?

Kakak: (angguk-angguk kepala). Tapi, kenapa kita kena baca hari-hari? Tak boleh ke kalau kita baca sebulan sekali?

Aku: Ok, sebelum mama jawab soalan kakak, kakak jawab dulu soalan-soalan mama, boleh?

Kakak: Boleh!

Aku: Dekat sekolah, selalu tak cekgu buat ujian atau peperiksaan?

Kakak: Ya. Selalu.

Aku: Kenapa cekgu buat ujian atau adakan peperiksaan?

Kakak: Sebab nak tahu setakat mana pencapaian kita. Sebab nak uji kita dah pandai ke belum atau faham ke tidak apa yang cekgu ajar selama ini.

Aku: Anak mama memang sangat-sangat pandai. Benar sekali jawapan itu.

Kakak: (sengeh panjang)

Aku: Ok, setiap kali nak ujian atau nak hadapi peperiksaan, apa kakak kena buat?

Kakak: Kakak kena ulangkaji.

Aku: Pandai. Boleh beritahu mama, macam mana kakak ulangkaji?

Kakak: Kakak baca semua nota-nota yang cekgu bagi dan baca buku.

Aku: Bagus. Kakak baca banyak tak?

Kakak: Banyak!

Aku: Kerap tak? Maksud mama, kakak baca sekali ke, atau berulang-ulang kali?

Kakak: Berulang-ulang kali.

Aku: Agak-agaknya, kenapa kakak baca banyak dan acap kali, berulang-ulang kali? Baca sekali tak boleh ke?

Kakak: Kakak terpaksa baca banyak sebab kalau kakak baca sedikit, sedikit sahajalah yang kakak tahu. Dan kakak baca berulang-ulang kali sebab kalau kakak baca sekali sahaja, kakak tak ingat. Kena baca banyak kali baru ingat.

Aku: Bijak. Nama pun ulangkaji. Ada perkataan “ulang” di situ. Sebab bila diulang banyak kali baru kita ingat, kan?

Kakak: Ya (angguk laju).

Aku: Sekarang beritahu mama, kenapa bila nak ujian atau periksa kakak buat ulangkaji?

Kakak: Sebab kakak nak lulus, kakak nak dapat keputusan yang baik dalam peperiksaan atau ujian itu.

Aku: Ya. Benar sekali. Sebab kakak nak lulus dengan jayanya dalam peperiksaan atau ujian tersebut. Kalau kakak tak baca, mungkin kakak tak lulus, kan? Kalau kakak baca sikit pula, mungkin lulus tapi tak dapat cemerlanglah, kan?

Kakak: (angguk-angguk)

Aku: Ujian Allah pun begitulah. Kita perlu mengulangkaji setiap hari untuk lulus ujian Ilahi. Sebab itu kita kena baca al quran setiap hari.

Kakak: Aarrr?? (ternganga, terpinga)

Aku: Kakak perlu membaca al quran setiap hari kerana Allah menguji kakak dan kita semua setiap hari. Malah, setiap saat sebenarnya Allah menguji kita. Tidak ada walau sedetik pun waktu yang kita tidak berada dalam keadaan diuji oleh Nya, diperhati oleh Nya. Sebagaimana kita perlu mengulangkaji agar lulus jaya dalam peperiksaan di sekolah begitulah juga kita perlu mengulangkaji agar lulus jaya dalam ujian-ujian Allah. Dan buku yang perlu dibaca, diulangkaji setiap masa bagi menghadapi ujian yang ESA adalah, al quran yang mulia. Sedikit kita baca, mungkin sedikit juga yang kita beringat dan sedikit jugalah pahala yang kita mendapat. Pahala yang sedikit itu bermakna markah yang rendah sahajalah yang kita perolehi dari Allah.

Kakak: Oooo (panjang ooonya)

Aku: Mama tahu anak mama hendak lulus cemerlang dalam ujian Allah, sebagaimana dia cemerlang dalam ujian-ujian di sekolah. Sebab itu dia suka ulangkaji, dan dia suka baca quran setiap hari.

Kakak: Mama, kakak pergi wuduk dulu ya, kakak nak baca quran dengan mama. Hari ni kakak nak belajar macam mana kita nak sambung semula bacaan yang terhenti disebabkan nafas tak cukup.

Aku: Bagus. Anak mama memang bagus. Mama doakan agar kakak sentiasa berada di dalam rahmatNya dan beroleh kejayaan cemerlang dunia dan akhirat. Amin.

Kakak: (berlari ke bilik air).

Nota:-

Sesungguhnya al quran adalah buku untuk diulangkaji secara istiqamah bagi menempuh segala ujian Allah. Kita mungkin boleh mengarahkan anak-anak membacanya setiap hari kerana sebagai ibu atau bapa kita mempunyai autoriti untuk berbuat begitu. Namun, bukan mudah untuk memahamkan mereka bahawa ia bukan sekadar perlu dibaca, malah perlu difahami akan motif dan tujuannya dibaca. Jika kita gagal berbuat begitu (memahamkan mereka), mungkin apabila mereka dewasa kelak atau setelah mereka tidak lagi bergantung hidup dengan kita (setelah bekerja atau berumahtangga) mereka akan berhenti membacanya kerana mereka tidak nampak akan keperluan untuk terus membaca dan mengalunkannnya, sekalipun mereka menyuruh atau menggesa anak-anak mereka pula membacanya. Suruhan atau gesaan itu sekadar menjadi suatu tradisi yang diwarisi dari satu generasi ke generasi. Sedangkan yang perlu mereka wariskan ialah kefahaman tentang “mengapa ia perlu dibaca” agar kehendak untuk membacanya bertali arus dan mengalir tanpa henti di dalam jiwa, hingga ke akhir nyawa. Kerana al quran adalah kitab untuk difahami dan dihayati, sebagai panduan hidup di dunia dan bekal menuju negeri mati!

Nur Insyirah, Valladolid, España.

 

Narrated ‘Abdul ‘Aziz bin Rufai’:

Shaddad bin Ma’qil and I entered upon Ibn ‘Abbas. Shaddad bin Ma’qil asked him, “Did the Prophet leave anything (besides the Qur’an)?” He replied. “He did not leave anything except what is Between the two bindings (of the Qur’an).” Then we visited Muhammad bin Al-Hanafiyya and asked him (the same question). He replied, “The Prophet did not leave except what is between the bindings (of the Qur’an).”

(Sahih Bukhari)

 

 

Narrated Abu Huraira: The Prophet said,

“Whoever established prayers on the night of Qadr out of sincere faith and hoping for a reward from Allah, then all  his previous sins will be forgiven; and whoever fasts in the month of Ramadan  out of sincere faith, and hoping for a reward from Allah, then all his previous  sins will be forgiven.” 

(Sahih Bukhari)

 

06. August 2011 · 2 comments · Categories: Dialog

 

Dua bulan lepas, di bilik si comel (supervisorku) yang dikasihi.

SV: Hurm, saya dah baca bab 1 yang awak tulis itu.

Aku: So, macam mana prof? Okey ke, tak okey?

SV: Hurm, secara keseluruhannya okey, cuma saya rasa kupasan dalam intro itu kurang kemas. Maksud saya ia bercampur aduk. Macam rojak.

Aku: Aarr? (ada juga konsep rojak di sini rupanya).

SV: Yang saya maksudkan dengan rojak itu ialah awak campurkan sekali huraian tentang speect act dengan politeness dan cross-cultural politeness. Awak macam keliru antara ketiga-tiganya itu.

Aku: Aarr? (bukankah itu intro? Huraian dalam intro kan ringkas dan bercampur?)

SV: So, saya nak awak ubah. Awak tak boleh campurkan ketiga-tiganya begitu. Awak kena hurai mengikut yang mana datang dahulu; teori speect act dahulu, kemudian politeness seterusnya teori-teori tentang cross-cultural politeness.

Aku: Aarr? (masih terpinga-pinga tentang maksud “bercampur”?)

SV: Awak boleh faham tak apa yang saya maksudkan? Nampak cam pening jerr… (senyum)

Aku: Erm, prof, saya tahu tentang teori mana yang lahir dahulu, yang mana kemudian antara ketiga-tiganya itu. Saya faham tentang itu. Yang saya tidak faham ialah yang prof maksudkan “bercampur”.

SV: Bercampur kerana awak menghuraikannya di dalam satu seksyen atau sub-bab. Ia perlu dikupas secara berasingan di dalam tiga seksyen berbeza. Awak tak boleh campur adukkan teori speect act dengan politeness dan cross-cultural politeness dalam satu seksyen.

Aku: Tapi prof, itukan intro. Dalam bab 2 nanti akan dikupas kembali secara detail tentang ketiga-tiganya di dalam seksyen dan sub-sub yang berbeza.

SV: Ya, saya tahu. Tapi dalam intro ni pun ia perlu dihurai dalam seksyen-seksyen berasingan. Baru kemas.

Aku: Aarr? (sungguh, aku keliru)

SV: Okey, saya tuliskan di sini hirarkinya supaya awak boleh hurai mengikut turutan. Mula-mula perihalkan sedikit tentang pragmatik sebab ilmu itu yang wujud dahulu, kemudian speect act, seterusnya politeness dan akhirnya cross-cultural politeness (beria menulisnya di kertas).

Aku: Pragmatik pun nak kena hurai juga ke prof? (pelik)

SV: Ya, sentuh sedikit.

Aku: Betulkah prof nak saya buat begini? (minta kepastian)

SV: Yup! Buat begitu.

Aku: Yang lain-lain tu?

SV: Yang lain-lain tu dah cantik. Objektif kajian, kepentingan kajian, justifikasi, semua tu tak perlu diubah lagi. Dah kemas dan bagus. Intro itu sahaja. Balik awak ubah. Minggu depan datang jumpa saya balik. Kita revise semula sama-sama, ok?

Aku: Erm, ok (ok dalam keterpingaan).

Dalam masa seminggu yang diberi itu, kelam kabut aku menyiapkan intro tersebut menurut spesikasi yang telah ditetapkan oleh si comel. Dalam masa sama aku sangat-sangatlah tidak bersetuju dengan cadangannya itu kerana pada pendapatku, intro tidak perlu mempunyai seksyen dan apa yang diterangkan di dalam intro adalah ringkasan keseluruhan tesis, atau latar belakang kajian atau ringkasan kajian. Bahkan, berpuluh-puluh artikel dan tesis-tesis lepas berkaitan yang ku rujuk juga ditulis intronya tanpa seksyen. Tidak cukup dengan itu, aku kembali menelaah beberapa buah buku tentang “research design”, pun tidak ku temui seksyen dalam bahagian intro. Setakat yang aku tahu dan baca, apa yang perlu ada dalam intro kajian sains sosial ialah; Topic, Research problem, Evidence justifying the research problem, Deficiencies in evidence dan Audience (John W. Creswell, 2009). Nak pecah kepala aku dek tersepit di antara hendak memenuhi kehendak si comel dengan mengikut arus yang ku fahami sekian lama. Dalam ketersepitan begitu, selalunya hubby lah tempat meluah meskipun dia sekadar boleh mendengar kerana bidangnya amat jauh berbeza dengan bidangku.

Aku: Kanda, nak pecah dah kepala dinda ni. Kalau pecah tolong gamkan ya (lawak dalam resah).

Hubby: Alaa, ayang boleh buat. Saja la tu buat-buat tak boleh.

Aku: Betul kanda. Kali ni kepala dinda rasa macam betul-betul nak meletup.

Hubby: Takpe, kalau meletup, kita ganti dengan pumpkin. Hidung nanti kita ukir mancung sikit.

Aku: Kanda?? (alaa buat lawaklah pulak dia)

Hubby: Dah tu? Nak sangat kepala tu pecah nampak? Buat jelah apa yang supervisor tu suruh. Ikut jerr. Nanti tak ikut macam mana. Semua di tangan dia kan?

Aku: Itulah yang dilema tu. Dinda dah baca, takde dibuatnya orang macam yang dia suruh itu. Huhu..

Hubby: Apa kehendak supervisor ayang tu sebenarnya?

Aku: Dia suruh dinda buat cam ni ha, bla bla bla bla bla bla bla …, takde orang buat macam tu masalahnya, tak ke pincang jadinya tesis dinda nanti? Lagi satu, perlu apa nak dihurai juga tentang pragmatik? Dah understood bidang dinda ni paragmatik kan? Dalam bab 2 pun orang tak hurai tentang pragmatik, ni kan pula nak letak dalam bab 1, dalam intro pula tu. Dalam intro kan orang duk cite tentang spesifik bidang, kemudian isu yang mencetus keinginan untuk menjalankan kajian, bukti dari kajian-kajian lepas yang menunjukkan ia pernah dikaji, seterusnya kekurangan-kekurangan dalam kajian-kajian lepas tersebut yang kita nak atasi atau nak penuhi dalam kajian kita, dan akhirnya manfaat atau faedah kajian kita kepada masyarakat. Yang si comel dinda ni pula nak dinda ulas teori-teori lak, siap minta diulas dalam seksyen-seksyen berasingan. Dah cakap semua itu akan ditulis nanti di dalam bab 2 tapi dia kata; Saya tahu, tapi awak hurai juga serba sedikit dalam intro. Haih!

Hubby: Hurm, berat juga tu ya. Takpe, ayang buat je dulu macam yang dia suruh. Tengok dia kata apa nanti.

Aku: Masalah dengan dinda ni kanda, kalau dinda takleh terima sesuatu konsep itu, dinda takleh nak laksanakannya. Tinggal dua hari saja lagi, tapi dinda masih tak boleh nak buat macam yang dia suruh. Otak terblocked!

Hubby: Usahakan juga buat macam mana pun. Jumpa dia, tunjuk. Tengok camne.

Aku : Okeylah. Dinda cuba.

Maka, tak tidurlah aku selama dua hari yang terakhir itu duduk mengrepair bab1 mengikut kehendak sicomel. Akhirnya siap dalam keadaan aku bengkak hati (yalah buat perkara yang kita tak setuju). Pada hari yang dijadualkan untuk berjumpanya maka pergilah aku dengan wajah sembab (tak tidur).

Aku: Selamat pagi prof.

SV: Selamat pagi.

Aku: Ini dia bab 1 dan bahagian intro yang prof minta saya baiki itu.

SV: Oo. Okey. Erm, tapi maaf ya saya tak boleh nak baca lagi buat sementara ini kerana mulai besok saya akan bercuti kerana lusa saya akan menjalani pembedahan mata dan selepas itu saya perlu berehat selama sebulan. So, bulan depan awak datang ya.

Aku: Ok. Orait prof. Saya doakan prof selamat dan pembedahan itu suksess. Saya minta diri dulu ya.

SV: Terima kasih. Adios!

Aku: Adiós (sambil menutup pintu biliknya)

 

Sebulan kemudian (khamis minggu lepas).

Aku: Selamat pagi prof.

SV : Selamat pagi. Sila duduk.

Aku: Terima kasih. Prof sihat? Macam mana pembedahan tu?

SV: Sihat. Baik. Saya sekarang tidak perlu lagi memakai cermin mata. Saya boleh nampak objek yang berada jauh dengan jelas dan saya juga boleh memandu tanpa apa-apa masalah.

Aku: Muy bien (very good). Dan prof juga kelihatan semakin kacak tanpa cermin mata (jek sikit jerr).

SV: Ya ka? (ketawa, comel)

Aku: Prof dah baca intro yang saya betulkan itu?

SV: Yup. Dah baca.

Aku: Apa pendapat prof, saya dah buat seperti yang prof mahu.

SV: Hurm. Ada banyak benda yang saya tidak setuju. Pertama; Perlu apa awak ulas tentang pragmatik? Kan ke sudah difahami bahawa kajian awak ini berada dalam bidang pragmatik, maka tidak perlu lagi diulas tentangnya, terus zoom pada bidang yang spesifik dan isu kajian. Takde orang buat macam ni, tau. Kedua; Mengapa awak menulis teori-teori ini di dalam bab 1? Teori-teori tentang speect act, politeness dan cross-cultural politeness? Bukankah ksemuanya itu akan awak tulis dan kupas secara detail di dalam bab 2? Teori tak perlu dihurai di dalam bab 1. Bab 2, kan? Ketiga; Mengapa awak buat seksyen-seksyen begini di dalam intro? Seksyen-seksyen begini dibuat di dalam bab 2. Dalam intro kita cuma buat satu seksyen sahaja, iaitu “introduction” yang di bawahnya kita hurai secara ringkas tentang kajian kita secara keseluruhan? So, saya nak awak baiki balik dan buat macam yang saya beritahu itu, okey?

Aku: Aaarrrr??????

Keluar sahaja dari biliknya aku terus meluru mendapatkan hubby yang menunggu di luar fakulti.

Hubby: Camne ayang? Dia puas hati tak?

Aku: Uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!

 

Nota:-

Aku memanggilnya si comel kerana dengan kulitnya yang bewarna pink, dan wajahnya yang baby-face, dia memang sungguh comel di mataku. Di samping comel, dia juga baik hati dan lemah lembut orangnya. Namun, usah berhujah dengannya kerana ia ibarat mencurah air di daun keladi. Dia merupakan professor paling senior di jabatanku, paling tua (hanya menunggu hari untuk pencen), paling dihormati (kerana usianya) dan pernah juga aku mendengar dari mulut sebahagian pelajar post-grad bahawa dia adalah profesor paling tegas tapi unpredictable. Berhari-hari aku bingung dan termenung selepas pulang dari berjumpanya yang terbaru itu. Kadang-kadang terfikir; Sudah nyanyukkah dia? Huhu…

Benar kata mereka yang telah melaluinya;

Jika tidak berat, jika tidak sukar, jika tidak mencabar, jika tidak diuji, dan jika air mata tidak menitis hingga ke kaki, maka tidaklah namanya PhD!

Adakah Allah akan redha jika aku sendiri tidak redha? Ya Allah, ini ujianMu, aku redha dan akan ku redah.

Ya, redha dan redah!

Monumen dalam gambar; Acueducto; Segovia, Spain.

 

 

Narrated Abu Salama bin ‘Abdur Rahman:

That he asked ‘Aisha “How was the prayer of Allah’s Apostle in Ramadan?”

She replied, “He did not pray more than eleven Rakat in Ramadan or in any other month. He used to pray four Rakat —- let alone their beauty and length—-and then he would pray four —-let alone their beauty and length —-and then he would pray three Rakat (Witr).” She added, “I asked, ‘O Allah’s Apostle! Do you sleep before praying the Witr?’ He replied, ‘O ‘Aisha! My eyes sleep but my heart does not sleep.”

(Sahih Bukhari)

 

 

Semalam, sekali lagi aku menerima nota “senarai dosa” yang telah ditinggalkan di atas mejaku. Ia ditulis secara bersama oleh Insyirah dan Habibah di dalam bahasa Sepanyol. Setelah hampir 3 tahun bersekolah di sini, mereka tidak lagi boleh mengarang di dalam bahasa Melayu dengan baik. Mereka lebih selesa menulis dan berbual di dalam bahasa Sepanyol. Jika mereka bertutur di dalam bahasa Melayu pun, kedengarannya seperti India masuk Melayu. Berbelit-belit.

Berbalik kepada nota “senarai dosa” tersebut, ia merupakan nota kedua yang ku terima di sepanjang kemusafiran ini. Kali pertama ialah pada 23 april yang lalu, yang turut ku nukilkan tentangnya di dalam blog ini (baca di sini). Nota yang pertama dahulu juga telah dicoret di dalam bahasa Sepanyol dan juga telah dihasilkan secara bersama oleh kakak dan adik (panggilan untuk mereka berdua).

Terjemahan daripada nota yang telah ditulis itu secara lebih kurangnya adalah begini:-

Mama, kakak dan Habibah telah berbuat dosa. Tetapi ia telah berlaku lama dahulu. Ketika kita tinggal di rumah tepi pantai di Gong Badak (rumah yang kami sewa sebelum ke mari), kami telah mengambil duit mama. Maaf, mama. Kakak akan bayar balik duit yang telah kakak ambil itu nanti. Dan juga di ramadhan 2010, ketika kami berada di sekolah musim panas (summer school), kami telah makan ketika waktu rehat tengahari. Elena (cekgu summer school) yang telah memaksa kami makan, dan kami pun makan (beberapa hari) dan di hari terakhir sekolah. Dan juga pada tahun 2009, ketika mama keluar, kami telah membuka laptop mama dan kami telah meneka kata laluannya yang sebenarnya telah pun kami ketahui. Kami cuba membuka internert tetapi tidak berjaya. Kami berjanji tidak akan melakukannya lagi. Kami sayang mama dan kami hendak masuk syurga, bukan api neraka. Dan satu lagi, ketika kali terakhir kita balik ke rumah tok dahulu, kakak tak puasa hari tu, kakak tak tahu kenapa. Kakak telah dipaksa oleh seseorang, tetapi sebenarnya ia bukan kehendak kakak. Daripada: Insyirah dan Habibah.

Secara ringkasnya nota di atas memaklumkan (setelah diolah dan disusun semula);

  1. Dosa mengambil duit mama ketika di Malaysia.
  2. Dosa tidak puasa ketika di rumah tok di Malaysia.
  3. Dosa tidak puasa di Sepanyol ketika berada di summer school kerana telah dipaksa oleh cekgu untuk makan.
  4. Dosa membuka laptop mama tanpa kebenaran, di Sepanyol.

Daripada empat dosa yang disenaraikan itu, dua daripadanya telah didakwa dilakukan di tanah air, manakala dua lagi di Sepanyol.

Sama seperti ketika membaca nota pertama dahulu, kali ini perasaan ku juga berbaur. Bangga, keciwa, gembira dan sebak.

Bangga: Atas keberanian mereka mengaku kesalahan.

Keciwa: Atas kegagalanku mendidik mereka agar tidak mengambil atau menggunakan barang orang lain tanpa izin.

Gembira: Atas keberkesanan kempen “berani kerana benar” dan “pohonlah maaf” atas apa jua kesalahan.

Sebak: Atas usaha dan keikhlasan mereka untuk “memenangi” hatiku. Hati seorang ibu.

Daripada empat perasaan di atas, dua daripadanya adalah perasaan aku terhadap mereka (bangga dan sebak) dan dua lagi adalah perasaan aku terhadap diriku sendiri (keciwa dan gembira).

Betapa jiwa si kecil sungguh suci. Adapun, mesej besar dan utama daripada nota tersebut adalah;

  1. Mereka amat dahagakan perhatian dan kasih sayangku.
  2. Mereka amat memerlukan aku.
  3. Mereka kurang dipedulikan aku.
  4. Mereka mencabarku untuk melakukan hal serupa atas segala dosa-dosaku terhadap sesama manusia (beranikah aku mengaku seperti mereka?).

Aku melihat ini sebagai; bukan sekadar nota dari tangan kecil mereka, tidak juga sekadar senarai dosa mereka. Tetapi ia sebenarnya adalah amaran daripada Allah dan juga adalah senarai dosa-dosaku sendiri; dosa mengabaikan mereka, dosa tidak mengendahkan mereka, dosa meminggir mereka, dosa memperkecilkan mereka, dosa tidak memperdulikan hati dan perasaan mereka, dosa tidak menunaikan hak ke atas mereka dan segala bagai dosa lagi ke atas mereka yang dengan itu bermakna aku juga turut berdosa terhadap Allah Rabbul Jalil. Kerana hakikatnya mereka itu, adalah amanah untukku, penentu redhaNya terhadapku.

Air mata sesal dan insaf menitis lagi di ramadhan yang suci ini.

Subhanallah!

 

03. August 2011 · 2 comments · Categories: Dialog

Mengimbau ramadhan tahun lepas (tahun kedua ramadhan di kemusafiran). Sebaik pulang dari sekolah, dengan mata berkaca kakak terus meluru kepadaku;

 

Kakak: Mama, geram kakak tau (wajah separuh menangis).

Aku: Anak mama kenapa ni? (memujuk)

Kakak: Kawan-kawan dekat sekolah semua ejek kakak sebab kakak puasa.

Aku: Oo. Mereka kata apa? (bertanya dengan lembut)

Kakak: Mereka cakap; “alaaa buat lapar je puasa”, “eh kesiannya takleh makan”, “bodoh puasa” dan macam-macam lagi. Sakit hati kakak tau (manik-manik kaca mula jatuh ke pipi).

Aku: Biarlah mereka ejek. Biarlah mereka hendak kata apa pun. Mereka tidak tahu hikmah puasa kerana mereka bukan beragama Islam (sambil mengusap kepalanya).

Kakak: Tapi kakak geram tau.

Aku: Sabar. Allah sayangkan kakak.

Kakak: Jika Allah sayangkan kakak kenapa Allah sakitkan hati kakak?

Aku: Bukan Allah, kawan-kawan kan?

Kakak: Tapi Allah yang buka hati kawan-kawan untuk ejek kakak!

Aku: Kenapa agaknya Allah buat begitu? Mesti ada sebab.

Kakak: Kakak tak buat apa-apa. Kakak hanya berpuasa. Kenapa Allah nak hukum kakak begitu?

Aku: Betul, kakak tak buat apa-apa, sebaliknya kakak berpuasa iaitu melaksanakan apa yang Allah suruh. Allah tidak menghukum kakak, sebaliknya Allah nak gandakan pahala untuk kakak.

Kakak: Kalau nak gandakan pahala mengapa pula dengan menyiksa?

Aku: Anak mama ni pandai tau. Sebab tu Allah kasih. Dan sebab itu Allah nak bagi pahala lebih.

Kakak: Aarr????

Aku: Ejekan itu sebenarnya adalah satu bentuk ujian. Allah sedang menguji kakak. Allah nak tengok, kakak lulus atau tidak ujian itu. Jika kakak sabar, tidak membalas ejekan tersebut, dan tidak marah-marah, maknanya kakak telah lulus dan pahala yang Allah berikan amat besar. Jika sebaliknya, kakak gagal dan tiadalah pahala dari Allah. Lagi banyak Allah menguji, lagi banyak pahala diperolehi. Jika Allah tidak menguji, macam mana kita nak tahu yang kita ini hambaNya yang berkualiti atau tidak. Allah bukan hendak menyiksa, tetapi hendak memberi peluang kepada kita untuk menambah pahala. Jika kita redha, kita tidak akan berasa tersiksa.

Kakak: Kakak tak lawan pun dia orang. Kakak senyap jerr. Macam tu lulus tak? (sudah mula tenang)

Aku: Luluslah tu.

Kakak: Hureyyyyy (gembira).

Aku: Macam tulah anak mama. Kuat dan hebat. Okey?

Kakak: Tapi kan mama, Ismail (anak orang morocco) pun tak puasa tau.

Aku: Iya? Ismail kan dah 12 tahun?

Kakak: Betul mama, dia tak puasa.

Aku: Mana kakak tahu dia tak puasa?

Kakak: Dia makan depan kakak! Dialah yang paling kuat mengejek.

Aku: Iya? Ishh, Ismail ni. Mak dia tahu tak dia tak puasa?

Kakak: Dia cakap, mak dia tak bagi dia puasa sebab dia budak lagi.

Aku: Memang budak tak wajib puasa, tapi kalau tak berpuasa dari budak, nanti bila dah besar rasa berat dan sukar.

Kakak: Ismail cakap apa tau mama, budak-budak tak boleh puasa, nanti mati.

Aku: Isshhh!!

Kakak: Betul ke mama?

Aku: Tahun lepas kakak puasa tak?

Kakak: Puasa!

Aku: Mati tak?

Kakak: Kalau mati, camne kakak boleh borak-borak dengan mama sekarang?

Aku: Tahu takpe. Kalau kanak-kanak boleh mati kerana berpuasa, takdelah kakak di atas muka bumi ini.

Kakak: Kenapa?

Aku: Sebab mama takde?

Kakak: Takde? Mama pergi mana?

Aku: Mati!

Kakak: Kenapa?

Aku: Sebab berpuasa! Dari kanak-kanak lagi mama berpuasa. Dan mama pun mungkin tak sempat juga melihat dunia ini.

Kakak: Aarr? Kenapa?

Aku: Sebab tok dan tokki takde!

Kakak: Mana pula mereka pergi?

Aku: Mati!

Kakak: Aarr?? Kenapa?

Aku: Sebab berpuasa! Tok dan tokki pun berpuasa sejak dari kanak-kanak juga.

Kakak: Oo. Betulah mama…

Aku: Jika benar kanak-kanak atau budak-budak boleh mati kerana berpuasa, takdelah pewaris bangsa kita. Orang Melayu, kecil-kecli lagi sudah berpuasa.

Kakak: Ya, kakak faham dah (angguk-angguk).

Aku: Besok, kalau Ismail cakap macam tu lagi, kakak jawab macam mama jawab.

Kakak: Tapi, kalau kakak jawab kakak tak dapat pahala sabar pula.

Aku: Kakak jawab elok-elok. Dengan suara lembut. Bukan dengan niat hendak bertekak tapi hendak memaklumkan, memahamkan. Jika dia tidak mahu dengar, haa kakak biarkan sahaja. Jika dia diam itu tandanya dia terpukul dan mengiakan kebenaran di dalam hatinya. Jika dia menjawab itu maknanya dia menolak dan kakak tidak perlu melayannya lagi.

Kakak: Okey, besok kakak akan cakap macam tu jika Ismail mengejek lagi.

Aku: Ya.

 

Keesokkan hari, sebaik pulang dari sekolah, kakak dengan penuh tidak sabar bercerita;

 

Kakak: Mama, hari ini Ismail ejek yang serupa.

Aku: Iya?

Kakak: Ya. Diulangnya berkata; budak-budak kalau puasa akan mati.

Aku: So, kakak cakap apa?

Kakak: Kakak kata padanya apa yang telah mama katakan pada kakak semalam.

Aku: Apa reaksinya?

Kakak: Dia terus diam dan tak jadi habiskan makanannya. Hi!

Aku: Bagus. Anak mama memang hebat. Dia terdiam kerana mungkin dia berasa malu pada dirinya sendiri dan tindakan kakak itu telah membuatkan dia berfikir. Mungkin besok atau lusa atau setidak-tidaknya tahun depan, dia akan mula berpuasa seperti kita.

Kakak: Hihi, kakak berasa sungguh seronok hari ini dan kakak tak kisah jika kawan-kawan ejek lagi. Kakak ada Allah dan mama.

Aku: Bagus!!! (memeluknya kuat-kuat, erat-erat).

 

Nota:

Sungguh besar cabaran berpuasa di negara orang. Lebih-lebih lagi dalam konteks seorang budak seperti kakak. Tahun lepas dan tahun sebelumnya, puasa jatuh pada musim sekolah. Kakak dan Habibah yang telah dengan rela hati berpuasa (tanpa dipaksa) terpaksa melalui pelbagai dugaan di sekolah. Antaranya diejek kawan-kawan temasuk dipersoal oleh guru-guru akan kenapa mereka berpuasa. Ada di antara mereka yang sengaja makan di hadapan kedua beradik tersebut dengan tujuan untuk membuatkan mereka terliur. Malah sampai ke tahap mereka sengaja hendak menyumbat-nyumbat makanan ke mulut mereka berdua. Apa pun, kakak dan Habibah tetap meneruskan puasa hingga lengkap sebulan dan itu amat membanggakan aku. Dalam melatih mereka berpuasa, aku tidak memaksa tetapi memberikan mereka pilihan iaitu; “Tidak mengapa andai kakak dan adik (panggilan untuk Habibah) tidak mahu berpuasa kerana kanak-kanak tidak diwajibkan berpuasa, tetapi jika kakak dan adik berpuasa, mama amat gembira dan Allah amat suka dan akan memberi banyak pahala”. Dan mereka memilih untuk menggembirakan aku dengan berpuasa. Justeru, apa lagi yang aku kurang? Jika seindah ini Allah mengurniakan kepadaku anak-anak dan kehidupan? Bersyukurlah wahai lidah, wahai hati, wahai jiwa!

Tahun ini, alhamdulillah, ramadhan jatuh pada musim cuti sekolah. Maka ringanlah sedikit cabaran yang terpaksa mereka tempuh. Namun, 24 jam di rumah juga adalah merupakan satu ujian. Mereka bosan dan berasa waktu amat lambat bergerak. Hasilnya, selang 10 minit bertanya; “bila nak berbuka? lambat lagi ke berbuka? lambatnya masa, lamanya puasa, penatnya, bosannya dan sebagainya.” Apapun, yang penting mereka tetap berpuasa dan tetap bersemangat untuk menyemarakkan ramadhan. Allahu Akbar!

 

 

Gambar tahun lepas, bersiap nak ke sekolah di bulan puasa.

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...