Di petang yang anginnya sepoi-sepoi bahasa.

Aku: Mama rasa cam perlu tambah ahli keluarga jerr. Apa pendapat anak-anak jika mama ada baby baru?

Anak-anak: Apa? Baby baru? (serentak)

Aku: Ya, baby baru. Maksud mama, mama lahirkan seorang lagi anak, adik bongsu.

Kakak: Kakak suka, kakak suka (lompat-lompat)

Habibah: Nak, nak. Adik pun suka (gembira)

Aku: Abdullah?

Abdullah: Mm, baby baru tu apa? (tercengang)

Aku: Baby! Mula-mula dia duduk dalam perut mama, pastu dia keluar, menangis kua, kua, kua (buat aksi baby menangis)

Abdullah: Aaa, nak, nak (angguk-angguk kepala).

Kakak: Nanti baby akan minum susu mama cam Abdullah dulu …

Habibah: Dan mama akan dukung dan tidur dengan baby sepanjang masa (buat aksi mama kendong baby).

Abdullah: Aarr? Betul?

Aku: Yeap! (angguk-angguk)

Abdullah: Noooooooooooooooooooooooooooooo!!!!!!!! Tak mau, tak mau!! (tension)

Kakak dan Habibah: Hahahahaha, jeles la tu ….

Aku: Nape Abdullah tak nak?

Abdullah: Tak nakkkkkkkkkkkk (geleng-geleng kepala). Abdullah nak mama jerr, tak nak baby (masam kelat muka).

Aku: Hehehehe…. (gosok-gosok kepala Abdullah)

Kakak: Mama, kakak nak baby girl, ek.

Habibah: Adik nak baby boy.

Kakak: Nanti kakak nak jadi pengasuh baby, ok?

Habibah: Adik pun!

Kakak: Cop! Kakak nak mandikan baby!

Habibah: Adik pun!

Kakak: Mana boleh, kakak dah cop dulu. Habibah buatlah benda lain, tukar pampers ke, kasik susu ke…

Habibah: Adik yang cop dulu!

Kakak: Kakak dulu!

Habibah: Adik dulu! Kakak buatlah benda lain. Pakai baju baby ke?

Kakak: Tak mau! Kakak nak mandikan baby.

Habibah: Adik dulu nak mandikan baby.

Kakak: Kakak yang cop dulu!

Habibah: Adik dulu!

Kakak: Kakak!! (bangun)

Habibah: Adik!! (bangun)

Kakak: Eiyy, kakak dulu yang cop tau (tolak-tolak badan Habibah)

Habibah: Eiyy, adik dulu tau (balas tolak)

Kakak: Eiyy, kakak yang cakap dulu nak mandikan baby, kan? (cekak pinggan)

Habibah: Eiyy, adik cakap dulu, adik cakap dalam hati! (bulatkan mata)

Kakak: Kakak dulu!

Habibah: Adik!

Kakak: Tak kira! Kakak nak mandikan jugakkkkkkkkkkk!!!! (jerit, genggam tangan, geram)

Habibah: Adik yang nak mandikannnnnnnnnnnnnn!!! (jerit, pejam mata, geram)

Papa: Kah kah kah….. (berdekah-dekah memecah keributan)

Kakak dan Habibah: (saling berpandangan)

Papa: Baby pun belum “buat” lagi, hang berdua dah gaduh-gaduh nak mandikan baby?

Kakak dan Habibah: Aarr??????????

Aku: Hahahaha… bagusnya anak-anak mama, berebut-rebut nakkan pahala. Tapi bak kata papa lah, babynya pun belum ada lagi, hahahahahahahahahaha…………..

Papa: Kah kah kah kah kah kah kah ….. (tergolek-golek ketawa).

Kakak dan Habibah: ??????????????

Abdullah: Oh, no, no, no!! (tutup telinga)

Nota:-

Hahahaha, beria-ria kakak dan habibah bergaduh, hampir nak bertarik-tarik rambut, berebut nak mandikan baby yang entah ia entah tidak adanya, hahahahahaha. Jika betul “ada” mau bingung baby jadinya. Dia ingat mandikan baby semudah dia mandikan patung barbienya hari-hari. Sampai naik bengkak patung tu dikerjakannya, kalau baby betul mau biru, huhu… Apa pun, hasrat atau niat untuk mengasuh baby bagi meringankan kerja mama itu adalah amat terpuji dan wajar disemai dan dipupuk di dalam hati. Persoalannya; ya ke mama nak berbaby lagi? Hurm, “biarlah rahsia”, katanya kak siti kita, hihihihihi ……………………

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...