Salam lebaran kepada seluruh umat Islam di mana jua berada, ikhlas dari kami, satu-satunya keluarga Melayu di Valladolid, Spain. Semoga kita semua beroleh rahmat serta keberkatan dariNya di hari kemenangan ini.

Kakak: Mama, hari raya nanti kita nak pi mana?

Aku: Aarr?

Kakak: Kita nak pi mana?

Aku: Erm, mula-mula kita pi bilik air, mandi dan wuduk.

Kakak: Lepas tu?

Aku: Mm, lepas tu kita pi bilik tidur, pakai baju dan telekung.

Kakak: Lepas tu?

Aku: Kita solat subuh dan tengahari sikit solat sunat hari raya.

Kakak: Lepas tu?

Aku: Hurm, kemudian kita pi dapur, makan.

Kakak: Lepas tu?

Aku: Urm, kita pi ruang tamu, tengok tv.

Kakak: Lepas tu?

Aku: Lepas tu, kita ulang pi tempat yang sama, kita pi mandi, pi makan, pi solat, pi ngaji, pi tengok tv, pastu pi bilik air lagi, dapur, ruang tamu, last sekali malam kita pi bilik tidur, tidur kroh kroh!

Kakak: Laa, mama ni, kakak tanya betul-betul, dijawabnya main-main. Kita nak pi mana hari raya?

Aku: Aarr? Habis tu, kakak nak pi mana? Rumah tok?

Kakak: Nak-nak. Tapi, boleh ke?

Aku: Boleh!

Kakak: Bila nak pi?

Aku: Kita tidur dulu la, baru boleh pi.

Kakak: Aarr? Nape? (suspen)

Aku: Kita pi dalam mimpi!

Kakak: Ggrrrr!!!!! (geram)

Susulan dialog pra-raya di atas, ku temui di atas meja kakak, jadual hari raya yang diberi tajuk: Jadual Ketat Hari Raya (lihat di bawah).

Jadual ketat hari raya:-

Pagi:-

–      Pi bilik air, mandi.

–      Pi bilik tidur, pakai baju raya.

–      Pi ruang tamu, solat subuh.

–      Pi bilik tidur, simpan telekung, kemas bilik.

–      Pi dapur, sarapan.

–      Pi bilik air, gosok gigi.

–      Pi ruang tamu, tengok tv.

Tengahari:-

–      Pi bilik air, wuduk.

–      Pi bilik tidur, solat zuhur.

–      Pi ruang tamu, ngaji.

–      Pi dapur, makan tengahari.

–      Pi bilik air, gosok gigi.

–      Pi ruang tamu, tengok tv.

Petang:-

–      Pi bilik air, wuduk.

–      Pi bilik tidur, solat asar.

–      Pi ruang tamu, ngaji.

–      Pi dapur, minum-minum.

–      Pi bilik air, buang air.

–      Pi ruang tamu, tengok tv.

–      Pi play-ground, main-main.

Malam:-

–      Pi bilik air, mandi.

–      Pi bilik tidur, solat magrib.

–      Pi ruang tamu, ngaji.

–      Pi dapur, makan malam.

–      Pi bilik air, wuduk.

–      Pi bilik tidur, solat isyak.

–      Pi ruang tamu, tengok tv.

–      Pi bilik tidur, tidur.

–      Pi rumah tok, mimpi!

Yang nak raya:- Nur Insyirah, Valladolid, España.

Nota:-

Di Valladolid, hanya kami lima beranak Melayu a.k.a Malaysian yang ada. Atau dengan kata lain, kamilah satu-satunya keluarga Melayu yang ada di Valladolid ini. Jadi, setiap kali raya kami menempuhnya dengan “aku lihat engkau, engkau lihat aku” di rumah sepanjang hari. Tahun-tahun lepas, hari raya jatuh pada hari bersekolah. Jadi, di pagi raya anak-anak bangun untuk ke sekolah seperti biasa tanpa wujud walau sedikit pun suasana hari raya. Kebiasaannya, untuk mewujudkan suasana hari raya dan untuk mengembirakan anak-anak, seminggu selepas hari raya pertama aku akan menjemput beberapa orang kenalan arab yang ada di Valladolid ini untuk makan-makan di rumahku. Aku juga menjemput beberapa orang jiran Sepanyol untuk datang makan-makan dan bersembang. Tahun ini, insyaallah aku akan melakukan hal yang sama. Cumanya, ia terpaksa dilakukan seminggu atau dua minggu selepas hari hari raya pertama kerana sejak aku di sini, setiap tahun hari raya jatuh pada bulan di mana elaun berada di penghujung (duit biasiswa dimasukkan tiga bulan sekali). Senang cerita, hari raya senantiasa jatuh pada hari “kekeringan”! So, terpaksalah menunggu sehingga elaun akan datang dimasukkan seminggu atau dua minggu selepas itu maka barulah boleh berbelanja itu dan ini dan barulah boleh diadakan mini majlis eidul fitri. Apa pun hari raya tetap disambut dengan rasa penuh kesyukuran dan kemenangan setelah sebulan berlapar dan dahaga di ramadhan yang siangnya amat panjang dan berbahang (ramadhan jatuh pada musim summer yang suhunya kadang-kadang mencecah 40 degree).

 

Eidul Ftri 2010 yang lalu.

 

Mengajak jiran-jiran ke rumah di hari raya (2010).

 

Gang-gang Arab turut dijemput untuk memeriahkan raya (2010).

 

Suasana rumah di malam raya (2010), kemas.

 

Aku ini hambaNya yang banyak terkhilaf dalam kehidupan. Apabila terasa diri telah jauh menyimpang, aku mahu pulang, mencari Tuhan dan mencari diri yang hilang. Moga aku tidak tergelincir lagi di landasan yang sedang ku berdiri ini dan moga di hujungnya adalah redha Ilahi. Adapun, hasil daripada menemui semula jalan pulang maka aku berasakan bahawa ramadhan kali ini adalah ramadhanku yang paling wangi. Nikmat bertadarus bersama zuriat sendiri, nikmat bertarawih dengan kekusyukkan hati dan nikmat memburu qadr di malam sunyi adalah antara nikmat-nikmat yang baru kini aku mengecapi, setelah bergelar suri. Adapun ramadhan-ramadhan yang lepas, hidupku agak kusut dengan pengajian, kelahiran dan anak-anak yang masih di kendongan. Kini ketiga-tiga mereka telah besar, dan sudah mampu berdikari. Malah di dalam diri mereka juga sudah mula datang keinginan-keinginan untuk mengenal diri sendiri dan keinginan untuk memperhambakan diri kepada Ilahi. Sama sepertiku, mereka juga mengharapkan yang serupa; Ramadhan yang paling wangi antara ramadhan-ramadhan yang wangi!

 

 

Narrated Ibn ‘Umar: The Prophet ordered the people to pay Zakat-ul-Fitr before going to the ‘Id prayer. (Sahih Bukhari)

Narrated Ibn Umar: Allah’s Apostle enjoined the payment of one Sa’ of dates or one Sa’ of barley as Zakat-ul-Fitr on every Muslim slave or free, male or female, young or old, and he ordered that it be paid before the people went out to offer the ‘Id prayer. (One Sa’ = 3 Kilograms approx.)  (Sahih Bukhari)

Narrated Ibn ‘Umar: Allah’s Apostle made it incumbent on all the slave or free Muslims, male or female, to pay one Sa’ of dates or barley as Zakat-ul-Fitr. (Sahih Bukhari)

Narrated Abu Said Al-Khudri: We used to give one Sa’ of meal or one Sa’ of barley or one Sa’ of dates, or one Sa’ of cottage cheese or one Sa’ of Raisins (dried grapes) as Zakat-ul-Fitr.  (Sahih Bukhari)

Narrated ‘Abdullah bin ‘Umar The Prophet ordered (Muslims) to give one Sa’ of dates or one Sa’ of barley as Zakat-ul-Fitr. The people rewarded two Mudds of wheat as equal to that.  (Sahih Bukhari)

Narrated Abu Sa’id Al-Khudri: In the life-time of the Prophet we used to give one Sa’ of food or one Sa’ of dates or one Sa’ of barley or one Sa’ of Raisins (dried grapes) as Sadaqat-ul-Fitr. And when Muawiya became the Caliph and the wheat was (available in abundance) he said, “I think (observe) that one Mudd (of wheat) equals two Mudds (of any of the above mentioned things).  (Sahih Bukhari)

Narrated Abu Said Al-Khudri: In the life-time of Allah’s Apostle , we used to give one Sa’ of food (edible things) as Sadaqat-ul-Fit,r (to the poor). Our food used to be either of barley, raisins (dried grapes), cottage cheese or dates. (Sahih Bukhari)

Narrated Nafi’: Ibn ‘Umar said, “The Prophet made incumbent on every male or female, free man or slave, the payment of one Sa’ of dates or barley as Sadaqat-ul-Fitr (or said Sadaqa-Ramadan).” The people then substituted half Sa’ of wheat for that. Ibn ‘Umar used to give dates (as Sadaqat-ulFitr). Once there was scarcity of dates in Medina and Ibn ‘Umar gave barley. ‘And Ibn ‘Umar used to give Sadaqat-ul-Fitr for every young and old person. He even used to give on behalf of my children. Ibn ‘Umar used to give Sadaqatul-Fitr to those who had been officially appointed for its collection. People used to give Sadaqat-ul-Fitr (even) a day or two before the ‘Id.  (Sahih Bukhari)

Narrated Ibn ‘Umar: Allah’s Apostle has made Sadaqatul-Fitr obligatory, (and it was), either one Sa’ of barley or one Sa’ of dates (and its payment was obligatory) on young and old people, and on free men as well as on slaves.(Sahih Bukhari)

Jam menunjukkan pukul 11.25 pagi. Alaaa belum datang lagi si Diego ni, dah dekat sebelas setengah (rungutku dalam hati). Lambat lagilah jawabnya nak siap analisis ni. Tapi, tak mengapa, yang penting dia datang dan dia sanggup datang setiap hari (memujuk hati). Lambat sikit pun tak apa. Erm, walaupun setengah jam itu bukan lagi sikit namanya. Lebih kurang pukul 11.35 pagi loceng rumah berbunyi. Yeap dia datang. Lebih lambat daripada biasa pula hari ni. Tapi, tidak mengapalah kerna yang penting dia tetap datang dan syukurlah dia sanggup datang. Kan?

Aku meluru membuka pintu. Meluru, kerana kalau boleh aku tidak mahu mengsiakan walau sedetik pun waktu. Sebaik pintu dibuka terpacul wajah Diego, seperti biasa dengan wajah baru bangun tidurnya dan dengan senyumnya yang penuh gula. “Hola!”, dia menyapaku, sapaan lazim orang Sepanyol. “Hola!”, aku membalas sambil mengisyaratkan kepadanya agar masuk. Sebaik dia duduk, maka bermulalah sesi memperoses data untuk hari itu. Pukul 12.50 dia sudah menunjukkan isyarat mahu pulang. Ada hal katanya. Tetapi, sebelum keluar dia memberitahuku bahawa dia mahu memberikanku sesuatu. Sesuatu? Aku tertanya-tanya. Diego pula macam sengaja nak bagi aku suspen. “Tunggu”, katanya. “Saya balik kejap dan datang semula dalam beberapa minit”. Aku menunggu penuh teka teki.

Selang beberapa minit, Diego kembali. Mataku terpaku pada objek di tangannya. “Nah, terimalah hidangan balas dari kami buat anda sekeluarga”, katanya dalam nada ceria. “Apa tu?” tanya anakku yang sulung. “Oh, ini tarta de queso (kek keju), mak saya buat sendiri, khas untuk kalian semua”. “Wauu, nampak sedap dan menyelerakan”, kataku. “Ia enak dan manis, rasalah” usulnya. “Maaf, kami puasa, inikan ramadhan” kata hubby ku. “Eh lupa, maaf, so malam nantilah ya baru dapat rasa” balasnya. “Ya, malam nanti kami rasa, oh sungguh tidak sabar hendak memakannya”, kataku. Diego senyum lebar. “Ok, besok beritahu saya apa rasanya, ek!” pintanya. “Dah tentu, saya akan segera melaporkan kepada pihak sana nanti” jawabku dalam nada bergurau. Semua orang gelak termasuk Abdullah. Faham ke Abdullah? Diego meminta diri untuk pulang manakala aku, hubby dan anak-anak tidak putus-putus mengucapkan terima kasih kepadanya. “Peluk cium untuk mama ya” jeritku sebaik Diego sampai di depan pintu rumahnya yang betul-betul bertentangan dengan pintu rumahku. “Orait!” balas Diego. “Adiós” lambainya. “Adiós!” balas kami beramai-ramai.

Aku segera memasukkan kek keju tersebut ke dalam peti sejuk untuk mengelakkan kedua-dua anak daraku yang berpuasa berasa tersiksa kerana terliurkannya. Dari tadi masing-masing sibuk meneka-neka akan rasanya. “Macam karipapkah?” tanya Insyirah. “Apa rasanya mama? Pizza?” teka si Habibah pula. “Entah!” jawabku. “Biarlah rahsia dan menjadi misteri sehingga tiba waktu berbuka, misteri itu indah” kataku lagi. Manakala Abdullah sedikit pun tidak menunjukkan rasa ingin tahu atau minat terhadap kek tersebut. Abdullah memang anti segala kuih muih atau makanan manis. Tengok aje pun dia dah geli, usahkan nak makan. Aku tidak kisah kerana keadaaan itu sebenarnya bagus untuk kesihatan Abdullah. Tetapi jika Abdullah liat makan sayur atau buah maka baru aku bertindak.

Okeh, sekadar berkongsi secebis kisahku dengan jiran yang baik hati. Di bawah ini ku tampilkan dua keping gambar; gambar Diego dengan kek kejunya di depan pintu rumahku dan gambar kek keju dari dekat. Maka, adalah sedikit kelainan dalam menu berbuka puasa kami di ramadhan ini.

Jiran yang baik hati.

 

Kek Keju.

 

 

Narrated Ibn Abbas: The Prophet said, “Look for the Night of Qadr in the last ten nights of Ramadan ,’ on the night when nine or seven or five nights remain out of the last ten nights of Ramadan (i.e. 21, 23, 25, respectively).”  (Sahih Bukhari)

Narrated Ibn ‘Abbas: Allah’s Apostle said, “The Night of Qadr is in the last ten nights of the month (Ramadan), either on the first nine or in the last (remaining) seven nights (of Ramadan).” Ibn ‘Abbas added, “Search for it on the twenty-fourth (of Ramadan).”  (Sahih Bukhari)

Narrated ‘Ubada bin As-Samit: The Prophet came out to inform us about the Night of Qadr but two Muslims were quarreling with each other. So, the Prophet said, “I came out to inform you about the Night of Qadr but such-and-such persons were quarreling, so the news about it had been taken away; yet that might be for your own good, so search for it on the 29th, 27th and 25th (of Ramadan).  (Sahih Bukhari)

Narrated Abu Said Al-Khudri: Allah’s Apostle used to practice Itikaf (in the mosque) in the middle third of Ramadan and after passing the twenty nights he used to go back to his house on the 21st, and the people who were in Itikaf with him also used to go back to their houses. Once in Ramadan, in which he practiced Itikaf, he established the night prayers at the night in which he used to return home, and then he addressed the people and ordered them whatever Allah wished him to order and said, “I used to practice Itikaf for these ten days (i.e. the middle 113rd but now I intend to stay in Itikaf for the last ten days (of the month); so whoever was in Itikaf with me should stay at his place of seclusion. I have verily been shown (the date of) this Night (of Qadr) but I have forgotten it. So search for it in the odd nights of the last ten days (of this month). I also saw myself (in the dream) prostrating in mud and water.” On the night of the 21st, the sky was covered with clouds and it rained, and the rain-water started leaking through the roof of the mosque at the praying place of the Prophet . I saw with my own eyes the Prophet at the completion of the morning prayer leaving with his face covered with mud and water.  (Sahih Bukhari)

 

 

Narrated ‘Aisha: Allah’s Apostle said, “Search for the Night of Qadr in the odd nights of the last ten days of Ramadan.” 

(Sahih Bukhari)

Narrated ‘Aisha: Allah’s Apostle used to practice Itikaf in the last ten nights of Ramadan and used to say, “Look for the Night of Qadr in the last ten nights of the month of Ramadan ,” 

(Sahih Bukhari)

Narrated Aisha: With the start of the last ten days of Ramadan, the Prophet used to tighten his waist belt (i.e. work hard) and used to pray all the night, and used to keep his family awake for the prayers.

(Sahih Bukhari)

 

 

Saya sering tertanya-tanya, wanita yang tidak bertudung tetapi mendakwa tidak pernah meninggalkan solat, tidakkah mereka berasa janggal kerana ketika bersolat mereka memakai telekung, sebaliknya tika keluar melaksanakan pelbagai urusan mereka enggan bertudung? Mengapa ketika solat bertelekung ketika keluar tidak bertudung? Tepat sekali ulasan para ustaz bahawa mereka yang tidak bertudung tetapi mendakwa bersolat, maka solat mereka itu mungkin “something wrong”! Mengapa mereka bersolat? Kerana Allah suruh. Tetapi mengapa pula mereka tidak bertudung? Allah tidak suruh? Aneh!

Saya juga hairan apabila wanita yang enggan bertudung kelihatannya terlalu yakin dan sombong dalam jawapan mereka terhadap soalan; “Mengapa anda tidak bertudung? Bukankah bertudung itu wajib?” Sebahagiannya menjawab; “Orang yang bertudung tak semestinya baik. Ada yang tak solat pun!” Benar, bertudung tidak semestinya baik. Jika niat bertudung itu ialah sekadar suatu fesyen, maka ada atau tidak tudung di atas kepala tidak akan mengubah apa-apa. Yang gedik tetap gedik, yang tidak cerdik terus tidak cerdik. Tetapi, tidak bertudung, sah-sahlah tidak baik. Tidak perlu lagi diusul periksa solat atau amalan-amalannya yang lain kerana dia telah menunjukkan dengan jelas akan keengganannya untuk mematuhi perintah Allah. Jika perintah yang semudah itu pun tidak mahu dituruti, maka kewajiban-kewajiban lain yang lebih berat, lagilah sukar dibuat. Atau, buat, tapi ada kepincangan pada tujuan atau niat. Manakala mereka yang bertudung pula, jika tidak nyata akan perbuatan mungkar yang dilakukannya maka tidak boleh sama sekali menuduhnya seorang yang tidak baik. Jika kita tidak melihat dengan mata kepala sendiri yang dia tidak solat maka tidak boleh sewenang-wenangnya menuduh dia tidak solat. Solat boleh dilakukan secara sembunyi-sembunyi. Bertudung perlu dizahirkan. Wanita yang tidak menutupi kepala a.k.a rambut maka sahlah dia berdosa. Tetapi jika kita melihat seseorang itu tidak solat, maka bolehkah kita dengan melulunya menuduh dia berdosa? Mana kita tahu dia tidak solat? Jika dia uzur syarie? Jika dia solat senyap-senyap? Jika dia jamak dan qasarkan solatnya atas sebab-sebab tertentu yang dibenarkan? Berbeza dengan kita melihat perempuan tidak bertudung, terus kita boleh menuduhnya mungkar akan perintah Allah yang telah memerintahkan sekalian wanita agar bertudung.

Perempuan yang tidak bertudung juga sering melaung-laungkan; “Eh, suka hati kitalah. Ini kepala kita. Dosa, dosa kita. Sibuk kenapa?” Allah akbar, jika tidak bertudung itu dosa anda seorang, kami pun sebenarnya tidak ingin hendak sibuk. Tapi, tahukah anda, kepala anda yang dogol itu telah turut menyebabkan lelaki-lelaki di dalam hidup kami; atuk kami, bapa kami, pakcik-pakcik kami, adik beradik lelaki kami, sepupu-sepupu lelaki kami, saudara mara lelaki kami, suami kami, anak-anak lelaki kami, jiran-jiran lelaki kami, dan lelaki-lelaki di negara kami, negeri kami, daerah dan kampung kami turut berdosa kerana memandang aurat anda? Apa? Anda jawab; “Yang pi pandang tu nape? Sendiri punya masalah laa…”? Dahtu, anda fikir, mampukah semua lelaki di dunia ini pejam mata sambil; bawak kereta, tunggang motor, kayuh basikal, jalan kaki, berjual beli, mengajar, berurusan di kaunter, bertugas walau apa, dan di mana? Sudah tentu ia mustahil, bukan? Anda sendiri tahu tetapi anda kura-kura di dalam perahu.

Ikhlas, saya sangat serba salah jika perempuan tidak bertudung datang ke rumah lebih-lebih lagi untuk bermalam. Takkanlah sepanjang dia di rumah, suami kena tutup mata? Atau suami terpaksa menumpang tidur di rumah orang lain sehingga dia pulang? Lazimnya perempuan yang tidak bertudung, tidak akan rasa bersalah atau berdosa untuk memakai “seksi”. Kadang-kadang bajunya ketat, seluarnya sendat. Malah ada yang dengan selamba memakai seluar tiga suku yang menampakkan separuh betisnya yang “berbulu”. Sudahlah baju tidak berlengan, menampakkan pula bahunya yang “berkerutu”. Anak-anak tengok pun malu, tapi dia selamba je huha huha di rumah kita. Serba salah sungguh. Tak tegur rasa semacam, tegur putus kawan. Tapi, bila difikir-fikirkan, lebih baiklah putus kawan, daripada putusnya rahmat Tuhan. Lebih baiklah dia mencuka, daripada Allah yang murka. Jika tidak mampu membawa dia mendekati Ilahi, lebih baiklah menjauhi.

Paling saya hangin, apabila ada perempuan dogol yang menjadikan rumah orang sebiji seperti rumahnya sendiri. Jika hendak ke dapur memakan itu dan ini saya tidak kisah, jika hendak lepak di ruang tamu menonton tv juga saya tidak marah. Tetapi, jika sampai tidak tahu membezakan rumah orang dengan rumah sendiri dalam konteks menjaga tatasusila berpakaian, maka tolonglah, tolonglah kasihankan orang dan takutkan Tuhan. Jika di rumah sendiri, anda mahu bertelanjang bulat pun kami tak kisah. Kerana itu rumah anda, sudah di luar hak kami untuk mengambil kisah. Tetapi, jika sampai di rumah orang pun anda hendak berselamba dan bermudah-mudah, maka sudah semestinya kami mengamuk dan marah-marah. Adakah, jika di rumah sendiri anda bebas memakai apa sahaja maka di rumah orang pun anda hendak bertogel juga? Jika anda tidak mahu menghormati diri sendiri, hormatilah tuan rumah. Usah fikir semua orang sama tidak bermaruah. Haih!!

Dalam kes saya, disebabkan oleh suatu peristiwa, iaitu keselambaan tetamu berbaju tidur nipis tanpa pakaian dalam kemudian melintas di hadapan hubby tanpa sedikit pun rasa berdosa dan segan telah menyebabkan hubby akhirnya memutuskan; “Tidak boleh membawa mana-mana kawan awak yang tidak bertudung ke rumah. Malah, jika bertudung pun tetapi berlengang pendek, berskirt ketat walau labuh, berbaju sendat, juga diharamkan! Muktamad!!!”

Haa, kan dah tak pasal-pasal putus kawan dan suami pun berang?? Jika suami anda suka anda dedahkan aurat, jangan anda ingat suami orang pun suka melihat aurat anda!

Selamat bertudung dan menjaga tatasusila, di bulan ramadhan bulan yang mulia.

Tenang dan menenangkan jika bertudung. Manis dan sopan.

 

Di petang yang anginnya sepoi-sepoi bahasa.

Aku: Mama rasa cam perlu tambah ahli keluarga jerr. Apa pendapat anak-anak jika mama ada baby baru?

Anak-anak: Apa? Baby baru? (serentak)

Aku: Ya, baby baru. Maksud mama, mama lahirkan seorang lagi anak, adik bongsu.

Kakak: Kakak suka, kakak suka (lompat-lompat)

Habibah: Nak, nak. Adik pun suka (gembira)

Aku: Abdullah?

Abdullah: Mm, baby baru tu apa? (tercengang)

Aku: Baby! Mula-mula dia duduk dalam perut mama, pastu dia keluar, menangis kua, kua, kua (buat aksi baby menangis)

Abdullah: Aaa, nak, nak (angguk-angguk kepala).

Kakak: Nanti baby akan minum susu mama cam Abdullah dulu …

Habibah: Dan mama akan dukung dan tidur dengan baby sepanjang masa (buat aksi mama kendong baby).

Abdullah: Aarr? Betul?

Aku: Yeap! (angguk-angguk)

Abdullah: Noooooooooooooooooooooooooooooo!!!!!!!! Tak mau, tak mau!! (tension)

Kakak dan Habibah: Hahahahaha, jeles la tu ….

Aku: Nape Abdullah tak nak?

Abdullah: Tak nakkkkkkkkkkkk (geleng-geleng kepala). Abdullah nak mama jerr, tak nak baby (masam kelat muka).

Aku: Hehehehe…. (gosok-gosok kepala Abdullah)

Kakak: Mama, kakak nak baby girl, ek.

Habibah: Adik nak baby boy.

Kakak: Nanti kakak nak jadi pengasuh baby, ok?

Habibah: Adik pun!

Kakak: Cop! Kakak nak mandikan baby!

Habibah: Adik pun!

Kakak: Mana boleh, kakak dah cop dulu. Habibah buatlah benda lain, tukar pampers ke, kasik susu ke…

Habibah: Adik yang cop dulu!

Kakak: Kakak dulu!

Habibah: Adik dulu! Kakak buatlah benda lain. Pakai baju baby ke?

Kakak: Tak mau! Kakak nak mandikan baby.

Habibah: Adik dulu nak mandikan baby.

Kakak: Kakak yang cop dulu!

Habibah: Adik dulu!

Kakak: Kakak!! (bangun)

Habibah: Adik!! (bangun)

Kakak: Eiyy, kakak dulu yang cop tau (tolak-tolak badan Habibah)

Habibah: Eiyy, adik dulu tau (balas tolak)

Kakak: Eiyy, kakak yang cakap dulu nak mandikan baby, kan? (cekak pinggan)

Habibah: Eiyy, adik cakap dulu, adik cakap dalam hati! (bulatkan mata)

Kakak: Kakak dulu!

Habibah: Adik!

Kakak: Tak kira! Kakak nak mandikan jugakkkkkkkkkkk!!!! (jerit, genggam tangan, geram)

Habibah: Adik yang nak mandikannnnnnnnnnnnnn!!! (jerit, pejam mata, geram)

Papa: Kah kah kah….. (berdekah-dekah memecah keributan)

Kakak dan Habibah: (saling berpandangan)

Papa: Baby pun belum “buat” lagi, hang berdua dah gaduh-gaduh nak mandikan baby?

Kakak dan Habibah: Aarr??????????

Aku: Hahahaha… bagusnya anak-anak mama, berebut-rebut nakkan pahala. Tapi bak kata papa lah, babynya pun belum ada lagi, hahahahahahahahahaha…………..

Papa: Kah kah kah kah kah kah kah ….. (tergolek-golek ketawa).

Kakak dan Habibah: ??????????????

Abdullah: Oh, no, no, no!! (tutup telinga)

Nota:-

Hahahaha, beria-ria kakak dan habibah bergaduh, hampir nak bertarik-tarik rambut, berebut nak mandikan baby yang entah ia entah tidak adanya, hahahahahaha. Jika betul “ada” mau bingung baby jadinya. Dia ingat mandikan baby semudah dia mandikan patung barbienya hari-hari. Sampai naik bengkak patung tu dikerjakannya, kalau baby betul mau biru, huhu… Apa pun, hasrat atau niat untuk mengasuh baby bagi meringankan kerja mama itu adalah amat terpuji dan wajar disemai dan dipupuk di dalam hati. Persoalannya; ya ke mama nak berbaby lagi? Hurm, “biarlah rahsia”, katanya kak siti kita, hihihihihi ……………………

 

Semalam aku menegur Habibah yang lupa berdoa selepas solat. Sekonyong-konyong itu juga aku terkenangkan ramadhan yang lepas apabila aku dan kakak berdialog tentang doa.

Aku: Anak mama kenapa sedih?

Kakak: Kakak sedih kerana kakak rasa Tuhan tidak pernah sayangkan kakak (tunduk).

Aku: Kenapa kakak rasa begitu?

Kakak: Sebab, Tuhan tidak pernah tunaikan apa yang kakak mahu. Sebaliknya Tuhan sentiasa mengeciwakan kakak.

Aku: Adakah bila kakak mahukan sesuatu, kakak berdoa kepada Tuhan?

Kakak: Adakah “berdoa” itu ialah menadah tangan ke langit selepas solat?

Aku: Ya!

Kakak: Tak!

Aku: Mengapa tidak?

Kakak: Bolehkah kakak minta apa yang kakak mahu dengan berdoa?

Aku: Sudah tentu!

Kakak: Apa sahaja?

Aku: Ya! Apa sahaja!

Kakak: Betul?

Aku: Ya, betul!

Kakak: Tuhan tak marah?

Aku: Mengapa Tuhan nak marah? Bukankah Tuhan itu maha pengasih lagi penyayang?

Kakak: Tapi, kakak takut Tuhan tak terima. Kakak takut Tuhan kata kakak melampau.

Aku: Mama tak fikir Tuhan akan marah, bahkan Tuhan akan suka. Manusia itu lemah, Tuhan itu gagah. Logiklah yang lemah meminta daripada yang gagah. Lagipun, Tuhan itu Tuan, Pencipta, manakala kita ini pula hamba. Maka logiklah hamba meminta-minta daripada Pencipta. Sedangkan kita ini pun dicipta olehNya, dan nyawa kita ini juga adalah anugerah daripadaNya, maka logiklah dipohon apa sahaja daripadaNya.

Kakak: Kakak ingat berdoa tu mesti baca ayat quran dan mesti dalam bahasa arab. Sebab tu kakak takut nak minta apa yang kakak mahu semasa berdoa, sebab kakak tak pandai bahasa arab. Dulu kat Malaysia ada belajar tapi sekarang dah lupa.

Aku: Kita boleh berdoa dalam apa jua bahasa, dan kita boleh minta apa sahaja selagi ianya benda yang baik.

Kakak: Oo. Boleh tak kalau kakak nak minta Tuhan bagi kakak baju princess? Kakak suka sangat dengan satu baju princess tu.

Aku: Boleh!

Kakak: Tapi, jika Tuhan tunaikan permintaan kakak, siapakah yang akan belikan baju itu untuk kakak nanti?

Aku: Sudah tentu mama. Kerana kakak berada di bawah peliharaan mama.

Kakak: Alaaa, kalau macam tu, mesti Tuhan tak akan tunaikan punya. Sebab dah acap kali kakak minta mama belikan, tapi mama buat derk ajer. Sebaliknya mama tanya; untuk apa? Bukan nak beli pun! (sedih)

Aku: Sayang, sebab itu kakak kena berdoa.

Kakak: Mama suruh kakak minta dan berdoa kepada Tuhan, tapi mama tak nak belikan, macam mana?

Aku: Sayang, dengar dulu cakap mama. Sebab itu kakak kena berdoa tanpa jemu. Kakak berdoa, moga Allah limpahkan rezeki untuk mama, agar mama mempunyai cukup duit untuk membeli baju princess tersebut. Dan, berdoa moga Allah melembutkan hati mama hingga mama rasa nak beli baju tu untuk kakak. Dan berdoalah juga agar baju itu membawa seribu kebaikan kepada kakak.

Kakak: Boleh tak kalau kakak nak berdoa agar mama jadi kaya dan banyak harta? Supaya mama boleh belikan apa sahaja yang kakak mahu?

Aku: Boleh! Tapi, sebelum kakak doakan agar mama kaya, kakak kena doakan agar Allah mengkayakan hati dan jiwa mama dahulu. Boleh?

Kakak: Kaya hati dan jiwa? Apa tu? Kakak tak faham.

Aku: Kaya hati dan jiwa maknanya mama mempunyai hati dan jiwa yang sungguh baik, mulia dan senantiasa takutkan Allah. Hati dan jiwa yang bertaqwa.

Kakak: Kenapa kakak kena doakan itu dahulu?

Aku: Kerana, sekalipun mama kaya dan mempunyai banyak harta tetapi jika hati dan jiwa mama miskin, mungkin mama tidak akan belikan baju princess tersebut untuk kakak.

Kakak: Mengapa?

Aku: Sebab orang yang hati dan jiwanya miskin akan bersifat kedekut apabila dia kaya. Dia menjadi takut untuk bersedekah atau membelanjakan hartanya sekalipun ke jalan yang hak. Malah semakin dia kaya, semakin dia kedekut dan sombong pula.

Kakak: Oo. Ok. Kakak akan doakan itu nanti. Erm, selain daripada baju, boleh tak kalau kakak nak minta benda-benda lain lagi daripada Tuhan?

Aku: Sudah tentu boleh!

Kakak: (senyum)

Aku: Boleh mama tahu, benda-benda lain yang kakak nak minta itu?

Kakak: Hihihi, tak boleh. Rahsia!

Aku: Rahsia? Oklah, rahsia, rahsialah. Tapi, pastikan ia benda yang baik kerana Tuhan tidak membenarkan kita mendoakan keburukan atau meminta benda-benda yang tidak baik, ok?

Kakak: Baik!

Aku: (mencium kedua pipi dan dahinya)

Kakak: (beredar ke bilik air)

Susulan daripada dialog di atas adalah air mataku yang bertali arus oleh doa yang sungguh qudus dari hati seorang anak yang tulus. Telah ku titip doa tersebut di dalam blog ini beberapa bulan lepas (baca di sini).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...