24. July 2011 · 3 comments · Categories: Dialog

 

Tahun pertama aku di sini dahulu, si kecilku Abdullah, sering demam. Setiap bulan dia mesti demam. Suatu hari ku dapati badannya teramat panas dan dia amat tidak bermaya hingga langsung tidak boleh membuka mata (seperti separuh pengsan). Lantas aku dan hubby membawanya ke ambulatorio (pusat kesihatan) terdekat. Itulah kali pertama aku membawa Abdullah ke ambulatorio.

 

(Di kaunter pendaftaran kecemasan)

Aku: Selamat petang. Saya nak jumpa doktor, anak saya demam.

Petugas: Selamat petang. Kad?

Aku: Oh, ini dia cik (mengambil kad perubatan dari dalam begku).

Petugas: Berapa tahun umur anak puan?

Aku: 3 tahun.

Petugas: Maaf puan, doktor tiada ketika ini.

Aku: Aarr? Tapi saya lihat ada beberapa orang doktor mundar mandir di sana.

Petugas: Ada, tetapi mereka itu bukan doktor kanak-kanak.

Aku: Aarr?

Petugas: Doktor biasa tidak boleh memeriksa kanak-kanak. Kanak-kanak perlu diperiksa oleh doktor kanak-kanak.

Aku: Tapi mereka kan doktor juga? Takkan tak boleh tengok-tengokkan langsung?

Petugas: Maaf puan, tak boleh. Kanak-kanak perlu diperiksa oleh doktor kanak-kanak.

Aku: Habis tu, takkan pusat kesihatan sebesar ini tidak mempunyai seorang pun doktor kanak-kanak?

Petugas: Ada, tetapi mereka bertugas di sebelah pagi. Puan datang petang, hanya ada doktor biasa.

Aku: Aarr?

Petugas: Puan patut datang pagi.

Aku: Mana saya nak tahu yang anak saya nak tenat waktu mana? Bukankah ini unit kecemasan yang sepatutnya menerima kes-kes kecemasan?

Petugas: Ya, tetapi doktor biasa memang tidak boleh memeriksa kanak-kanak.

Aku: Tolonglah cik. Anak saya sudah separuh pengsan. Tolonglah benarkan dia dirawat oleh mana-mana doktor di sini.

Petugas: Apa masalah anak puan sebenarnya?

Aku: Dia demam panas. Tolonglah! (dah mula menangis)

Petugas: Berapa suhunya? (dengan wajah serba salah)

Aku: Entah, saya tak tahu.

Petugas: Jika tidak tahu, macam mana puan boleh tahu dia demam?

Aku: Aarr? Badannya amat panas.

Petugas: Badan panas tak semestinya demam.

Aku: Aarr?

Petugas: Puan sepatutnya mengambil dahulu suhu badannya sebelum ke mari.

Aku: Aarr? Bukankah suhu diambil oleh doktor?

Petugas: Eh, tak! Suhu mesti diambil di rumah. Bila sah demam baru dibawa ke klinik.

Aku: Di negara saya, suhu diambil oleh doktor.

Petugas: Itu di negara awak, di sini tidak. Setiap keluarga wajib mempunyai termometer di rumah. Puan tak ada termometerkah?

Aku: Tak!

Petugas: Puan kena beli satu. Beli di farmasi, murah sahaja harganya. Ingat, bila datang jumpa doktor, suhu yang akan ditanya dahulu.

Aku: Ooo, gitu pulak.

Petugas: Yup!

Aku: Dah anak saya ni macam mana? (menunjukkan Abdullah yang tidak bermaya di dukungan hubby)

Petugas: Puan kena datang semula pagi besok. Pagi, doktor kanak-kanak ada.

Aku: Aarr? Dahtu, jika terjadi apa-apa kepada anak saya, macam mana? Bukan cik tak tahu jika kanak-kanak demam, boleh sawan dan terencat jika lambat bertindak.

Petugas: (memandang Abdullah dan aku dengan wajah serba salah)

Aku: Tolonglah! (sambil menyeka air mata)

Petugas: Kejap ya puan, saya tanya doktor.

 

(Sejurus kemudian doktor keluar)

Aku: Tolonglah doktor, anak saya demam panas, sudah seperti separuh pengsan (meluru merayu kepada doktor).

Doktor: Maaf puan, saya doktor biasa, bukan doktor kanak-kanak. Saya tidak boleh memeriksa anak puan (menerangkan dengan lembut).

Aku: Tapi ini kan kes kecemasan. Takkan doktor tak boleh tengok-tengokkan anak saya?

Doktor: Saya amat bersimpati dengan puan tetapi saya tidak boleh lakukan apa-apa. Saya doktor biasa, adalah salah jika saya memeriksa kanak-kanak. Saya boleh diambil tindakan atau didenda malah boleh dipenjarakan.

Aku: Sampai begitu?

Doktor: Ya. Puan kena faham dan terima bahawa undang-undang di sini memang begitu. Jika puan atau suami puan yang sakit tiada masalah untuk saya periksa, tetapi anak puan saya tidak boleh periksa. Undang-undang menetapkan bahawa hanya doktor kanak-kanak yang boleh memeriksa kanak-kanak.

Aku: Habis tu macam mana? Bukan saya tidak boleh datang semula besok, tetapi jika berlaku sesuatu terhadap anak saya malam ini, macam mana? Badannya amat panas!

Doktor: Berapa suhunya?

Aku: Saya tidak tahu.

Doktor: Aarr? Macam mana puan boleh kata dia demam dan boleh bawanya ke sini tanpa puan tahu suhunya? (mengulangi kata-kata petugas sebelumnya)

Aku: Saya memang tidak mengambil suhunya. Tetapi badannya amat panas dan dia amat tidak bermaya. Doktor rasalah sendiri bandannya dan lihatlah sendiri keadaannya.

Doktor: (melekapkan tangannya di dahi dan badan Abdullah)

Aku: Panas, kan?

Doktor: Ya, panas. Amat panas dan dia pucat lesi.

Aku: Habis tu? Apa harus saya buat sekarang?

Doktor: Ok, jika puan nak juga dapatkan rawatan itu sekarang, puan boleh pergi ke Pilarica. Di sana ada doktor kanak-kanak.

Aku: Pilarica? Apa tu? Dan, di mana?

Doktor: Pilarica ialah nama tempat yang jaraknya lebih kurang 2 kilometer dari sini. Di sana ada sebuah klinik kesihatan yang doktor kanak-kanaknya bertugas hingga ke malam.

Aku: Tapi, saya tidak tahu tempat itu?

Doktor: Saya tuliskan alamatnya di kertas dan puan boleh pergi dengan bas nombor sekian-sekian (menulis alamat klinik dan nombor bas di kertas).

Aku: Aduh, mana nak tunggu bas tu?

Doktor: Puan boleh tunggu di perhentian sekian-sekian (menerangkan dengan panjang lebar).

Aku: Ok, terima kasih (bergegas keluar dengan hubby, dan Abdullah di dukungan, sudah lembik).

 

Oleh kerana pada masa itu aku belum mahir dengan simpang siur basnya, maka aku mengambil keputusan untuk berjalan kaki sahaja ke Pilarica yang jaraknya kira-kira dua kilometer dari ambulatorio. Sampai di sana, aku segera mendaftarkan Abdullah dan Abdullah telah diperiksa dengan sewajarnya oleh doktor kanak-kanak di sana.

 

Nota:-

Aku tidak pasti, adakah ia undang-undang di seluruh Sepanyol atau hanya undang-undang di Valladolid. Yang pasti, memang doktor biasa tidak akan memeriksa kanak-kanak walau macam mana tenat sekali pun keadaan kanak-kanak tersebut. Sampai ke tahap itu spesifiknya mereka bekerja, namun aku amat berpuas hati dengan cara doktor kanak-kanak mereka melayan dan memeriksa anak-anakku. Amat professional dan penuh psikologi. Di Malaysia, doktor biasa boleh memeriksa sesiapa sahaja, itulah kadang-kadang yang tersalah periksa dan terkhilaf dalam membuat keputusan. Bila keadaan kronik barulah dirujuk kepada doktor pakar. Itupun, berbulan-bulan atau paling tidak pun berminggu-minggu selepas itu baru boleh berjumpa. Doktor biasa pula, entah betul entah tidak mendalami ilmu perubatan bertahun-tahun. Sudahlah tidak profesional, angkuh pula dengan ilmu sendiri. Maaf, saya agak negatif terhadap doktor-doktor di Malaysia kerana saya mempunyai terlalu banyak pengalaman buruk ketika berhubungan dengan mereka. Pengalaman menghadapi doktor yang angkuh ketika bersalin, pengalaman melihat dengan mata sendiri bagaimana sekumpulan doktor sibuk makan durian dalam bilik kecemasan dalam keadaan pesakit-pesakit ditinggalkan dengan darah dan kecederaan termasuk bapa saudara saya yang parah akibat kemalangan, pengalaman berhadapan dengan doktor yang malas hingga nak pandang pesakit pun malas dan nak sentuh pesakit pun malas, pengalaman melihat dengan mata dan mendengar dengan telinga sendiri bagaimana sekumpulan doktor muda sibuk bercakap tentang pakwe masing-masing dan sibuk berbalas sms di bilik kecemasan, pengalaman berhadapan dengan doktor yang tiba-tiba naik angin dan marah-marah apabila anak saya yang ketika itu berusia 9 bulan membaling pen lalu mengenai dahi doktor tersebut, pengalaman melihat sendiri bagaimana doktor on call tertidur di bilik on callnya sedangkan ketika itu misi-misi sedang sibuk mencarinya kerana bapa saudara saya sedang nazak di wad akibat parah dalam kemalangan, pengalaman adik yang terpaksa menelan kesedihan apabila diberitahu oleh doktor pakar yang mungkin bayinya akan lumpuh seumur hidup akibat daripada lambat bertindak kerana doktor biasa yang ditemuinya berpuluh-puluh kali sebelum itu mengatakan yang bayinya “biasa sahaja” meskipun telah diberitahu bahawa bayi tersebut menangis setiap hari tanpa henti, dan beribu pengalaman buruk lagi yang tidak cukup kertas jika hendak dinukilkan kesemuanya. Persoalan; Kepada mereka yang memilih profesion doktor di tanah air kita, adakah anda benar-benar ikhlas untuk merawat pesakit atau anda memilih untuk menjadi doktor kerana nama atau kedudukan yang sekian lama dipuja masyarakat? Tepuk dada, tanya iman. Jangan kami menjadi mangsa keadaan. Maaf!

 

Beginilah keadaan Abdullah bila demam. Terpaksa dibogelkan, dibaringkan di atas plastik dan disiram selalu dengan air sejuk untuk menurunkan suhu. Setiap kali direnjis air Abdulah akan menjerit kesejukkan. Lazimnya dia demam di musim sejuk. Hanya kaki diselimutkan untuk mengelak dia berasa terlalu sejuk.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...