Mengimbau kenangan di pantai Santander, Sepanyol, ogos, 2009 (di musim panas/summer).

KS = Kawan Sepanyol

 

Aku: Wuaa, cantiknya pantai.

KS: Yup, cantik. Santander memang terkenal dengan pantainya yang cantik.

Aku: So, mana kita nak duduk?

KS: Sana, kita lepak kat sana.

Aku: Haa, jom.

KS: Eh, tengok tu, semua mata pandang awak.

Aku: Huhu, biarlah. Buat tak kisah jerr.

KS: Bukaklah tudung tu.

Aku: Aarr?

KS: Bukaklah. Semua orang pandang awak.

Aku: Biarlah! Dia orang nak pandang, pandanglah. Ada saya kisah?

KS: Elok awak bukak aje tudung tu. Rimas saya dibuatnya. Semua orang dah tak pandang ke laut lagi, semua pakat pandang awak.

Aku: Hurm, nape, pelik sangatkah saya ni?

KS: Memang pelik! Mungkin awak orang pertama ke pantai pakai tudung.

Aku: Oh, ye ke? Pecah rekod dunia la ni?

KS: Pecah, tak pecah. Entah-entah besok, terpampang gambar awak kat muka depan akhbar-akhbar Sepanyol.

Aku: Fuyoo, bagus arr. Glamer apa?

KS: Kat pantai selalunya ada wartawan tau?

Aku: Ye ke? Baguslah.

KS: Besok, keluar muka awak kat muka depan, “manusia pertama bertudung di pantai negara Sepanyol”.

Aku: Fuhhh, glamer. I like!

KS: Baik awak bukak aje tudung tu.

Aku: Tak mau. Saya nak muka dan berita tentang saya keluar surat khabar, hehe..

KS: Bukaklah. Suami awak bukan tahu.

Aku: Isskk! Saya pakai tudung bukan arahan suami tapi Tuhan. Suami memang tak nampak, tapi Tuhan nampak.

KS: Mana tahu Tuhan nampak?

Aku: Awak rasa Tuhan tak nampak?

KS: Entah!

Aku: Kalau tak nampak, maknanya bukan Tuhanlah. Kalau Tuhan mesti nampak.

KS: Suka hatilah.

Aku: Jom makan.

KS: Eh, nak makan dah? Mandilah dulu.

Aku: Awak mandilah, saya nak lepak kat sini aje.

KS: Eh, awak tak nak mandi ke?

Aku: Tak nak!

KS: Laa, apa guna datang ke pantai kalau tak mandi?

Aku: Wajib ke mandi ?

KS: Peliklah nanti orang tengok, datang tak mandi.

Aku: Ahh, biarkan.

KS: Nah, tukar baju. Jom ikut saya mandi (lempar bikini kepadaku).

Aku: Aarr? Eh, ni kan bikini awak, pakailah, saya tak mau.

KS: Pakailah. Saya memang bawa dua. Satu untuk saya, satu untuk awak. Pakai!

Aku: Aarr? Tak mau!

KS: Nape lak?

Aku: Saya tak mau mandi, buat apa pakai?

KS: Laa, tak ke malu orang tengok nanti? Kalau ye pun tak mau mandi, pakai jelah jugak bikini tu. Pakai macam yang awak pakai ni pelik sangatlah. Takde dibuatnya orang. Hah, awak tengok, semua orang pakai bikini.

Aku: Ada yang langsung tak pakai apa-apa. Itu lagi pelik.

KS: Eh, mana ada pelik. Biasalah. Dah nama pun pantai. Memang macam tulah pakainya.

Aku: Eiiyy, tak maulah, malu.

KS: Nak malu dengan siapa? Kita dan orang lain ada benda yang sama, kan? Perlu apa malu? Tuhan dah buat macam tu. Tuhan buat kita cantik-cantik tiba-tiba nak pi tutup lak.

Aku: Takpelah, awak pakailah, saya tak akan pakai. Tak mau.

KS: Pakailah. Saya dah bawakan untuk awak.

Aku: Maaf. Saya tak mau.

KS: Awak tak teringin ke nak mandi? Air laut tenang dan jernih, cantik tau.

Aku: Saya dah puas mandi laut. Kampung saya di Malaysia memang terletak di persisir laut. Dari kecil saya mandi laut. Saya membesar bersama deru angin laut.

KS: Haa, kat kampung sendiri awak tak malu pula pakai bikini?

Aku: Aarr? Siapa kata saya pakai bikini? Tak pernah sentuh malah tak pernah memiliki walau sehelai bikini pun!

KS: Tadi kata mandi laut sejak dari kecil?

Aku: Memang! Dari kecil saya mandi laut. Tapi saya tak pernah pakai bikini pun.

KS: Habis tu pakai apa?

Aku: Pakai seluar panjang dan T shirt. Bila dah besar sikit pakai sekali tudung mandi laut.

KS: Hah?? Seluar, T shirt dan tudung?

Aku: Nape terkejut? Cam nampak hantu je muka?

KS: Tak merbahaya ke?

Aku: Merbahaya apa?

KS: Baju kan berat? Tak lemas? Tak mati ke?

Aku: Mana ada lemas atau mati! Kalau mati, camne leh ada kat sini? Borak-borak ngan awak ni ha?

KS: (sengeh).

 

Nota:-

Fuhh, haru betul bila kawan Sepanyol itu beria-ria menyuruhku memakai bikini dan ikut sekali mandi.

Santander terletak di utara negara Sepanyol dan terkenal dengan pantainya yang cantik. Jarak antara Santander dan Valladolid adalah 3 jam perjalanan dengan bas atau keretapi. Aku ke sana bersama rombongan yang dianjurkan oleh persatuan wanita Rondilla Valladolid. Sebaik menjejakkan kaki ke pantai, seluruh mata memandangku hingga ada antara mereka yang beralih posisi dari memandang ke arah laut ke memandang ke arahku dek peliknya melihat manusia ke pantai dengan berpakaian lengkap dan bertudung. Yeaa, pecah rekod dunia lagi, yuhuuu …..

 

 

Salah sebuah kampung di Santander.

 

 Ada beberapa keping gambar pemandangan pantai Santander, tapi aku lupa kat dalam file mana. Nanti bila jumpa aku upload kat sini, ok?

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...