Aku: Hurm, dengar sini semua. Hari ni mama nak buat roti canai, ok?

Kakak: Hah? Apa? Roti canai??

Habibah: Mama nak buat roti canai??

Abdullah: Aarr? Roti canai??

Papa: Roti canai??

Aku: Aarr? Nape semua terkejut? Gembira sangat, eiy?

Kakak: Betul mama nak buat roti canai?

Aku: Betul!

Habibah: Biar betul?

Aku: Betul!

Kakak: Mama nak buat roti canai? Oh, tidakk!!

Habibah: (geleng-geleng kepala)

Abdullah: (tutup muka)

Papa: (senyum)

Aku: Aarr?? Apa pasal kau orang semua ni? Mengalahkan nampak hantu!

Kakak: Mama, sungguh mama nak buat roti canai?

Aku: Yup! Hari ni mama tak masak nasi, kita makan roti canai.

Kakak: Alamak!! Kalau sungguh bagai dikata, makan bola besbol lagi lah kita! (pandang adik-adiknya dan papa)

Habibah & Abdullah: (tunduk, geleng-geleng kepala)

Papa: Alaa, kasi can lah kat mama, mana tau hari ni kita berpeluang makan bola rugbi lak! Hak hak hak … (gelak sinis)

Aku: Ooo, takpe, takpe, kita tengok nanti, bola besbol ke, bola apa. Apa-apa pun sebelum mama mula menguli, sain kontrak dulu, kena makan sampai habis, ok?

Kakak, Habibah, Abdullah: Hahh???? (gigit jari)

Papa: Azab! (tepuk dahi)

 

Nota:-

Tak pernah seumur hidupku aku buat roti canai. Yelah, perlu apa bersusah payah buat kalau dah kedai roti canai bersepah di sana sini, order dan bayar aje. Namun, bila dah terdampar jauh di kota Valladolid yang apa pun takde ini, terpaksalah aku buat sendiri bila rasa nak makan apa-apa, termasuklah bila meroyan nak makan roti canai. Pertama kali buat, ermm hasilnya agak dramatik, sekeluarga termasuk aku yang kebuluran dari pagi, terpaksa makan bola besbol. Roti canaiku tak boleh ditebar maka terpaksa digoreng bulat-bulat yang kerasnya ermm, macam bola besbol, itu pasal di panggil bola besbol. Cubaan kali kedua iaitu pada hari dialog di atas berlangsung, berakhir dengan kami sekeluarga terpaksa makan kulit karipap selama seminggu, yelah sekali uli sekilo. Huhu. Namun aku tak putus asa, aku cuba lagi kali ketiga. Alhamdulillah, walaupun tak juga jadi roti canai, tapi ok sikitlah bila ia menjadi kueh cakoi yang ermm agak keras, hehe. Tetapi, betullah kata orang, nak seribu daya, usaha tangga kejayaan. Cubaan kali keempat mendatangkan hasil bila akhirnya dapat juga kami sekeluarga memakan roti canai yang boleh tahan enaknya hasil air tanganku sendiri di kota Valladolid, Sepanyol. Dan yang paling manis, sah-sahlah aku dah cipta 2 rekod dunia iaitu orang Melayu pertama di dunia buat roti canai di Valladolid dan sebelumnya orang Melayu pertama di dunia buat roti canai tak jadi di Valladolid! Bravooo….

 

Dah siap diuli

 

Kemudian, dibebolakan.

 

Di hidang untuk santapan sekeluarga.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...