Suatu petang, di ruang makan rumahku. Semua orang sudah mengambil tempat duduk masing-masing di meja makan, kecuali, Habibah (anak dara keduaku).

 

Aku: Eh, mana Habibah?

Kakak: Dalam bilik.

Aku: Habibah!

Habibah: (sepi)

Aku: Habibah!!

Habibah: (sepi)

Aku: Habibah!!! (suara ditinggikan)

Habibah: (sepi)

Aku: Eh, mana pergi budak ni? Habiiiiiiibah! (7 harakah)

Habibah: (sepi)

Aku: Habibah, mama panggil ni, tak menyahut berdosa!

Habibah: (berterusan sepi)

Aku: Apasal tak menyahut ni? Habiiiiiiiiiiiiiiiiiiibah!! (15 harakah)

Habibah: (sepi)

Aku: Habibah, mama panggil tak jawab, eh?

Habibah: (sepi)

Aku: Ok, tak nak menyahut takpe, mama masuk bilik tahulah dia (ugut-ugut ayam).

Habibah: Ya, mamaaa! Adik takleh jawab sebab adik tengah solat, baru rakaat kedua.

Aku: Aarr? Habibah?

Habibah: Adik kata adik tengah solat, macam mana nak jawab!

Aku: Aarr? Dah sudah belum solatnya? (konfius)

Habibah: Belum! Tu la pasal adik tak jawab, baru rakaat kedua.

Aku: Aarr? Tengah solat? Dah tu kenapa adik jawab? Batallah solat.

Habibah: Dah tu adik tak jawab, mama panggil jugak?

Aku: Laa, kalau tengah solat, tak perlulah jawab.

Habibah: Dah, kalau tak jawab, mama marah!

Aku: Laa, apa nak marah kalau adik memang tengah solat.

Habibah: Tadi adik dengar mama kata “tahulah dia”, adik takut!

Aku: Ishk, mana mama tahu adik tengah solat? Kalau mama tahu, tak mungkin mama cakap macam tu.

Habibah: Itulah yang adik bagitahu tu, “adik tengah solat”! Ok, adik nak sambung rakaat ketiga lak, tadi baru dua.

Aku: Aarr? Adik!!

Habibah: (terus sambung solat, terkumat kamit mulutnya)

Aku: ????

 

Nota:-

Peristiwa di atas telah mengingatkanku kepada zaman kanak-kanakku dahulu. Suatu hari ketika aku sedang solat, ayahku telah memanggilku bertalu-talu. Kalau tak silap aku, ketika itu aku bersekolah dalam darjah enam. Panggilan pertama, kedua dan ketiga tidak disahut olehku kerana aku memang ingat pesan ayah bahawa ketika solat kita dilarang bercakap-cakap hatta menyahut panggilan sekalipun. Jika tidak, solat batal. Namun, panggilan keempat telah disahut olehku tanpa ragu-ragu kerana ia mengandungi ugutan yang lebih kurang serupa dengan ugutan yang telah aku kenakan terhadap anakku. Ayahku yang pada mulanya berang kerana panggilannya tidak disahut, telah ketawa berdekah-dekah. Manakala aku pula, terpinga-pinga. Dalam hati berkata; “Hai, menyahut salah, tak menyahut salah, menyahut kena gelak, tak menyahut kena tempelak”. Aku tidak pasti, adakah anakku juga turut mengatakan benda yang sama terhadapku di dalam hatinya? Yang nyata, anakku lebih “rock” dariku kerana dia telah dengan yakin dan selambanya menyambung semula solatnya yang menurutnya masih berbaki 2 rakaat, manakala aku dahulu telah mengulang semula solat daripada mula dalam keadaan bengang dan geram. Hahaha…

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...