28. May 2011 · 2 comments · Categories: Dialog

KLL = Kawan Lelaki Libya (Muslim)

Perbualan menerusi Yahoo Messenger di suatu Jumaat yang nyaman.

 

KLL: Salam.

Aku: Salam.

KLL: Pss, apa khabar?

Aku: Khabar baik. Awak?

KLL: Baik.

Aku: Famili? Isteri, baby, semua sihat?

KLL: Sihat semuanya.

Aku: Alhamdulillah.

KLL: Mm, awak..

Aku: Apa cita?

KLL: Nak tanya sikit?

Aku: Apa?

KLL: Sebelum mendaftar tesis dahulu, awak buat apa dulu?

Aku: Proposal!

KLL: Oo. Panjang tak? Agak-agak dalam berapa muka surat?

Aku: Dalam 4,5 muka surat..

KLL: Awak punya?

Aku: 5 muka surat.

KLL: Oo. Kena tulis apa ek?

Aku: Tak tau ke?

KLL: Blurr ..

Aku: Tajuk, intro, penyataan masalah, objektif, bla, bla, bla ..

KLL: Oo. Awak ada salinan tak?

Aku: Salinan apa?

KLL: Salinan proposal awak.

Aku: Ada. Nape?

KLL: Send kat saya boleh?

Aku: Nape?

KLL: Nak tengok, nak buat contoh. Jangan bimbang, sure tak tiru punya, bidang kita kan tak sama?

Aku: Ok, tapi tunggu jap. Saya kena cari filenya dalam laptop ni dulu, banyak ni..

KLL: Ok, saya tunggu.

Aku: Nak sekarang?

KLL: Yup, supervisor suruh hantar besok lusa. Blur, tak reti.

Aku: Ok, tunggu, nak kena cari dulu.

KLL: Ok. Eh, hubby awak ada?

Aku: Takde.

KLL: Pi mana?

Aku: Masjid. Hari ni kan jumaat.

KLL: Lama dah pi?

Aku: Lama dah.

KLL: Hahahahaha…

Aku: Aarr? Nape gelak?

KLL: Awak ni lucu tau..

Aku: Apa yang lucu?

KLL: Lucu betul, hahahahahahahaha ..

Aku: Eh, panjangnya gelak, apa yang lucu sangat?

KLL: Suami pi masjid boleh, suami nak pi tempat lain tak boleh, hahahahahaha..

Aku: Aarr? Peliknya!

KLL: Apa yang pelik?

Aku: Sangat pelik! Kalau awak cakap camni tak pelik sangat; suami nak pi masjid tak boleh, pi tempat-tempat lain boleh lak.

KLL: Tang mana yang peliknya?

Aku: Hari ni kan hari jumaat, muslim lelaki kan kena sembahyang jumaat, jumaat kan kena sembahyang kat masjid, so apa yang lucunya? Dah memang wajib pergi masjid, kan? Takkan saya tak benarkan pula? Tempat-tempat lain, wajib atau haruskah pergi? Ini bukan negara kami, bukan kampung halaman kami. Dia bukan ada kawan, ada saudara mara pun kat sini. Nak kerja pun tak boleh. Lebih baik dia duduk di rumah, tengok anak-anak. Itu lebih afdal. Hari jumaat pula memang kena pi masjid kan? Sembahyang jumaat, kan? Tak timbul masalah boleh atau tidak!

KLL: Ok, ok cik puan. Erm, filenya mana? Dah jumpa?

Aku: Yang awak tu tak pergi masjid, kenapa? Tengah-tengah orang lain sedang berjumaat, awak duk chatting dengan saya. Hah? Isteri awak tak bagi?

KLL: Erm, hurm, saya rasa tak nak pergilah hari ni.

Aku: Boleh ikut rasa camtu? Bukankah kena pergi? Kecuali atas sebab-sebab yang tidak boleh dielakkan seperti hujan terlalu lebat, bencana alam, takutkan si piutang, ancaman bunuh dan sebagainya?

KLL: Erm, mm, ya saya tau, tapi.., eh, dah jumpa belum filenya?

Aku: Belum.

KLL: Lambatnya?

Aku: Ini semua salah awak. Gelakkan saya pasal suami pi masjid. Yang awak tu, tak segan silu pula berchatting dengan saya di kala muslim lain sedang kusyuk berjumaat di masjid?

KLL: Erm, ok. Lupakan. Saya minta maaf. Minta diri dulu ya.

Aku: Eh, file?

KLL: Erm, lain kalilah. Adiós.

Aku: Aarr? Adiós.

 

Nota:-

Kawan lelaki Libya (KLL) di atas adalah rakan sepengajianku di Universiti Valladolid. Beliau adalah orang arab Libya, berusia 37 tahun, sudah beristeri dan mempunyai dua orang anak. Meskipun dia dan aku mula mendaftar sebagai pelajar di Universiti Valladolid pada tahun dan semester yang sama, tetapi dia agak ketinggalan berbandingku kerana telah kantoi di tahun kedua. Ketika ini, beliau masih lagi terkial-kial dengan proposalnya sedangkan aku sudah jauh ke hadapan. Yea, pompuan menang!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...