PKS (Pakcik Kedai Sepanyol) adalah seorang pekedai runcit berusia 65 tahun. Aku adalah antara pengunjung setia kedainya kerana ia terletak berhampiran rumahku.

 

Aku: Hola, selamat petang pakcik. (senyum)

PKS: Hola, selamat petang. (senyum)

Aku: Saya nak reloard kad telefon.

PKS: Ok, berapa?

Aku: 10 euro.

PKS: Nombor?

Aku: 678905453

PKS: Kejap. Ok, dah.

Aku: Ini duitnya pakcik.

PKS: Terima kasih.

Aku: Sama-sama. Ok, pakcik, adiós, hasta luego (see you).

PKS: Eh, nanti!

Aku: Aarr? Ya, pakcik? Ada apa?

PKS: Bukaklah.

Aku: Aarr? Bukak apa pakcik? (suspen dan panik)

PKS: Bukaklah tudung tu.

Aku: Apa? Bukak tudung? (terkejut)

PKS: Ya! Bukaklah tudung tu.

Aku: Eh, nape lak? (buang tabiat ke apa pakcik ni)

PKS: Bukaklah tudung tu. Pakcik tengok anak ni tak cantiklah, tak comel pakai tudung. Lagipun, dah 2 tahun lebih anak kat sini, dah sampai masanya bukak tudung. Bukak, cantik. (tunjuk simbol best)

Aku: Nape? Menyusahkan pakcik ke?

PKS: Takdelah. Tapi, tak cantik anak pakai tudung. Bukak, bukaklah, comel tau nanti (beria).

Aku: Weii pokcik, dengor sining molek. Saya paka tudung ni bukang suka-suka, bukang saja-saja. Hok suruh saya paka tudung bukang menteri kesihatang, tapi Tuhan. Kalu perdana menteri suruh sekalipun tapi agama dok suruh, saya dok paka. Tapi tadok arohlah hok suruh tu, Tuhan. Pangkat Tuhan ngang saya, bukang kawang-kawang. Bakpe, saya paka tudung selama kening, nyusoh ke pokcik ke? Tudung duduk atah pale saya, bukang duduk atah pale pokcik. Saya beli tudung pong dok mitok pitih ngang pokcik seseng. Bende kaitang ngang pokciknyer? Gini pokcik, pokcik doksoh caralah ke saya, pokcik duduk jaga anok bini pokcik molek-molek sudoh, biar selamat, biar sempurna. Saya ning, bukang di bawoh tanggungjawak pokcik. Maka pokcik dok perlu ambik kisoh. Kang saya dok mari beli lasung keda pokcik kang. Dohlah keda pokcik duduk cerok, dok wape laku. Okey pokcik?

PKS: (kelu, tecengang, terpinga, garu-garu kepala)

Aku: Adiós pakcik.

Nak tahu kenapa PKS kelu dan terpinga-pinga? Kerana aku menghemburnya di dalam bahasa Terengganu pekat lagi ori.

 

Nota:-

Bertudung adalah antara perkara yang dipandang aneh di Valladolid. Kebanyakan orang Sepanyol faham, tudung dipakai wanita Islam kerana arahan suami, bukan Tuhan. Acap kali juga aku dipujuk agar menanggalkan tudung setiap kali keluar dengan kawan-kawan Sepanyol; “Eh, bukaklah tudung tu, suami awak kan takde.”

Antara faktor yang menjadikan mereka berfikiran begitu ialah jawapan yang diberi oleh wanita Islam sendiri yang tidak bertudung apabila dipersoalkan oleh orang Sepanyol; “Mengapa awak tak pakai tudung manakala dia pula pakai, sedangkan dua-dua Islam?” Yang tidak bertudung cepat-cepat menjawab; “Oh, sebab suami saya tak kisah, suami izinkan, dalam Islam kita kena ikut suami. Dia pakai sebab suami dia suruh!”

Aku sendiri telah mengalami pengalaman tersebut ketika menemani seorang rakan muslim yang tidak bertudung membeli belah di kota Valladolid. Perasaan sedih dan keciwa menyelubungi diri kerana apabila umat Islam sendiri naif dan menjawab dengan cara yang salah, maka gambaran yang diterima oleh orang bukan Islam terhadap Islam adalah buruk dan negatif.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...