Suatu petang, di kedai menjual daging halal, Rondilla. Seorang lelaki Morocco yang juga pelanggan di kedai tersebut telah memerhati aku atas dan bawah sehingga aku rimas dan serba salah. Beberapa ketika kemudian, dia menghampiriku lalu berlakulah dialog di bawah:-

 

Lelaki Morocco: Awak orang Filifina?

Aku: Eh, tak. Saya orang Melayu.

Lelaki Morocco: Mm, Melayu negaranya di mana ya?

Aku: Malaysia.

Lelaki Morocco: Oo, Malaysia (angguk-angguk kepala).

Aku: Tahu Malaysia di mana?

Lelaki Morocco: Tak tahu, dekat dengan Filifina kut?

Aku: Ya lah. Dekat dengan Filifina.

Lelaki Morocco: (Angguk-angguk kepala)

Aku: Pernah pergi Filifina?

Lelaki Morocco: Tak. Tapi saya ada kawan dari Filifina yang juga bekerja di sini.

Aku: Oo (angguk-angguk kepala).

Lelaki Morocco: Awak muslim ke?

Aku: Yup! Nape? Nampak macam bukan muslim ke?

Lelaki Morocco: Saya konfius.

Aku: Konfius?

Lelaki Morocco: Sebab wajah awak iras orang Filifina.

Aku: Aarr? Nape? Orang Filifina tak boleh jadi muslim ke?

Lelaki Morocco: Eh tak. Cuma, sebelum ni saya tak pernah jumpa orang Filifina muslim.

Aku: Orang Melayu, pernah jumpa?

Lelaki Morocco: Tak. Dengar pun tak pernah.

Aku: Oo (adeh, kesian, tak pernah dengar Melayu).

Lelaki Morocco: Awak, solat ke?

Aku: Eh, tentulah solat! Kan ke saya muslim?

Lelaki Morocco: Yalah awak muslim, tapi awak orang Melayu.

Aku: Aarr? Nape? Melayu muslim tak solat ke?

Lelaki Morocco: Entah!

Aku: Mana boleh tak solat. Kalau dah muslim wajiblah solat, tak kiralah apa bangsa pun. Yang suruh solat tu agama, kan? Bukan bangsa.

Lelaki Morocco: Mm, awak solat lima waktu jugakah?

Aku: Eh, tentulah! Kalau dah Tuhan perintah solat lima waktu, lima waktulah kita solat. Yang suruh solat tu, Tuhan, kan? Bukan Perdana Menteri.

Lelaki Morocco: Habis tu, apa awak baca dalam solat?

Aku: Laa, baca al-fatihahlah dan semua bacaan yang difardhukan.

Lelaki Morocco: Awak baca al-fatihah dalam bahasa apa? Dalam bahasa awak?

Aku: Isskk! Ada pula baca fatihah dalam bahasa saya? Kan ke dalam solat, bahasa arab sahaja yang dibenarkan, so baca fatihah dalam bahasa arablah, macam yang semua orang Islam baca, macam yang awak baca.

Lelaki Morocco: Boleh ke awak baca dalam bahasa arab?

Aku: Boleh! Bukan setakat al-fatihah, bahkan satu Quran pun saya boleh baca dengan lancar dan baik.

Lelaki Morocco: Aarr? Betulkah? Tapi awak bukan orang arab, macam mana awak boleh baca Quran?

Aku: Memang saya bukan orang arab, tapi kan saya ni muslim, maka wajiblah saya mempelajari macam mana nak baca al-Quran. Bukan saya sahaja, bahkan hampir semua muslim di negara saya tahu membaca Quran dengan baik.

Lelaki Morocco: Ye ke? (ragu-ragu)

Aku: Dengar, bismillah… (baca fatihah hingga tamat).

Lelaki Morocco: (terbeliak biji mata)

Aku: Sekarang awak percaya?

Lelaki Morocco: Menakjubkan! Macam mana awak boleh baca Quran dengan baik sedangkan awak bukan orang arab dan bahasa arab bukan bahasa ibunda awak? (takjub)

Aku: Kan saya dah cakap tadi. Di negara saya hampir semua muslim boleh membaca Quran dengan baik walaupun bahasa arab bukan bahasa pertuturan kami.

Lelaki Morocco: Awak faham ke maksud ayat-ayat yang awak baca tu? Maksud saya awak faham ke bahasa arab?

Aku: Faham sikit-sikit sahaja. Dahulu, saya pernah belajar bahasa arab masa di sekolah menengah, so bolehlah faham sikit-sikit.

Lelaki Morocco: Awak boleh cakap arab?

Aku: Oh, tak. Setakat tanya nama dan tanya khabar bolehlah. Ayah saya guru bahasa arab. Ha, dia boleh cakap arab.

Lelaki Morocco: Pelik! Tak boleh cakap arab tapi boleh baca Quran dengan baik. Sedangkan kami orang arab pun ramai yang tak boleh baca Quran dengan baik walaupun bahasa arab adalah bahasa ibunda kami. Kami faham kandungan al-Quran, tapi kami tidak boleh membacanya dengan baik.

Aku: Bukan benda yang pelik di negara saya. Meskipun kami tidak memahami bahasa arab, tetapi kami belajar macam mana nak baca Quran dari kecil. Di Malaysia, ada banyak kelas dan guru membaca al-Quran. Lazimnya ibu bapa menghantar anak-anak ke kelas membaca al-Quran dari kecil lagi.

Lelaki Morocco: Oo (terlopong, takjub).

Aku: Eh, saya beransur dulu la ya. Nak balik masak. Dah lama suami dan anak-anak tunggu kat rumah.

Lelaki Morocco: Oh, dah kahwin rupanya, hehe (sengeh kerang busuk).

Aku: Yup! Adiós.

Lelaki Morocco: Adiós. Tataa …

 

Nota:-

Rata-rata orang arab yang ku temui di Valladolid takjub bila mengetahui yang aku adalah seorang muslim. Mereka semakin takjub apabila dimaklumkan bahawa aku juga solat 5 waktu seperti mereka dan boleh membaca al-Quran dengan baik, malah lebih baik daripada mereka. Ketakjuban itu berpunca daripada sangkaan mereka bahawa di atas muka bumi ini, hanya orang arab sahajalah yang beragama Islam dan kerana al-Quran ditulis dalam bahasa arab maka ia hanya boleh dibaca dan difahami oleh kaum mereka sahaja. Seperti yang pernah ku nukilkan sebelum ini bahawa orang-orang arab morocco yang berhijrah ke Valladolid adalah terdiri daripada golongan berpendidikan rendah yang mempunyai pengetahuan am yang juga rendah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...