Aku dan tiga orang kawan antarabangsaku (orang Sepanyol, Bolivia dan Venezuela) telah mengadakan pot luck. Maka berlangsunglah dialog antara kami berempat seperti di bawah:-

Kawan Sepanyol: Awak bawa apa?

Kawan Venezuela: Kek. Saya buat sendiri kek ni tau.

Aku: Cantik dan nampak amat enak. Boleh saya tahu bahan-bahannya?

Kawan Venezuela: Gandum, telur, majerin, gula, serbuk penaik dan keju. Itu sahaja.

Aku: Oo, tak sabar saya nak rasa (fuhh, lega).

Kawan Sepanyol: Eh, awak pula bawa apa?

Aku: Saya bawa agar-agar santan.

Kawan Sepanyol, Venezuela & Bolivia: Agar-agar santan? Apa tu?

Aku: Bahan-bahannya cuma agar-agar, gula dan santan. Mudah dan murah, tapi sedap.

Kawan Bolivia: Oh, nampak menarik, saya tak sabar nak rasa.

Kawan Venezuela: Makanan tipikal Malaysia, ek?

Aku: Ya, lazimnya dinikmati sebagai pencuci mulut. Boleh juga dimakan sebagai sarapan. Terpulanglah.

Kawan Venezuela: Awak, bawa minuman kan?

Kawan Sepanyol: Ya, seperti mana yang kita persetujui semalam, tugas saya ialah membawa minuman. So, saya bawa air orange dan coca cola. Buah pun ada.

Kawan Venezuela: Awak? Apa awak bawa dalam periuk tu? Dengan periuk-periuk dibawanya sekali.

Kawan Bolivia: Oh, lupa nak bagitau. Saya masak seperiuk daging babi. Semua saya bawa ke mari.

Aku: Aarr? Daging babi????

Kawan Venezuela: Daging babi? Bukankah semalam kita dah putuskan takkan bawa apa-apa makanan berdaging sebagai menghormati kawan kita (aku) yang tak makan daging?

Kawan Bolivia: Aisey (tepuk dahi)! Saya lupalah. Maaf, saya langsung tak ingat. Saya tengok dalam peti ada daging babi, terus saya masak dan bawa ke mari. Maaf!

Aku: Takpe, dah bawa, awak semua makanlah. Saya makan agar-agar dan kek sahaja. Cukuplah.

Kawan Venezuela: Alaa, tak bestlah macam ni. Tujuan kita buat pot luck ini ialah untuk bertukar-tukar menu dan saling rasa merasa menu dari negara masing-masing, kan?

Aku: Takpe, relek aarr. Seperti yang saya katakan tadi, saya boleh makan kek dan agar-agar yang saya bawa. Alaa, lain kali kita boleh buat lagi dan pastikan kita bawa makanan yang semua boleh makan, ok?

Kawan Sepanyol: Seperiuk ni daging babi? (sambil membuka tudung periuk).

Kawan Bolivia: Ya, tapi ada juga biji-biji jagung. Saya masak babi sekali dengan biji-biji jagung tu.

Kawan Sepanyol: So, maknanya kawan Malaysia kita tetap boleh rasa masakan awak. Dia makan jagung aje, toksah makan babi.

Kawan Venezuela: A´a kan. Awak makan jagung saja (memandang ke arahku).

Kawan Bolivia: Yup! Betul tu. Awak makan jagung saja ya. Nanti saya kutip letak dalam piring (biji-biji jagung dari dalam periuk diceduk ke dalam piring kertas).

Aku: Eh, takpe. Tak perlu susah-susah sendukkan untuk saya (bersungguh membuat isyarat tidak dengan tangan).

Kawan Bolivia: Alaa, apa pula susahnya, setakat nak tolong sendukkan, takde masalah langsung (menghulurkan piring berisi biji-biji jagung kepadaku)

Aku: Aarr? (panik dan serba salah)

Kawan Sepanyol: Ambilah, dia dah sendukkan untuk awak tu.

Aku: Oh, minta maaf, saya terpaksa menolak. Saya tidak mahu (menolak dengan lembut).

Kawan Bolivia: Tak nak? (masih menghulurkan piring kepadaku)

Kawan Venezuela: Awak tak suka atau tak makan jagung juga kah?

Kawan Sepanyol: Ambilah. Kecik hati dia nanti awak tak sudi rasa masakan dia.

Aku: Err, hurm. Saya minta maaf sangat-sangat. Saya memang tak boleh makan jagung tu.

Kawan Bolivia: Awak tak makan jagung? Orang Islam tak makan jagung jugakah? (hairan)

Aku: Bukan. Jagung takde masalah. Masalahnya ialah, ia telah dimasak bersama-sama babi yang memang orang Islam tidak boleh makan, hatta sentuh pun tak boleh. Maaf ya.

Kawan Sepanyol: Laa, apa kena mengena jagung tu dengan babi? Kan dua sumber yang berbeza tu?

Aku: Betul, tapi ia telah dimasak bersama-sama babi di dalam satu bekas. Ia telah bercampur dengan daging babi.

Kawan Sepanyol: Walaupun di masak sekali, tetapi jagung itu tetap satu entiti yang berbeza daripada babi. Macam awak dan kami semualah. Kita berbeza agama, tetapi adakah dengan duduk bersama macam ni, awak boleh masuk ke agama saya dan saya boleh masuk ke agama awak?

Aku: Kita lain. Kita manusia. Walaupun kita berbeza agama tetapi kita berkongsi bumi yang sama. Meskipun kita duduk bersama, berdekatan, bersentuhan hatta berpelukkan sekalipun, tetapi secara fizikalnya kita tidak boleh menyerap masuk di antara satu sama lain. Lain halnya dengan bahan-bahan makanan yang dimasak sekali di dalam satu bekas. Sudah tentu air dari satu bahan akan menyerap ke bahan yang satu lagi. Nama pun di masak, supaya segala bahan-bahan tersebut mesra dan bersatu rasa, kan?

Kawan Venezuela: A´a kan. Betul tu. Bila dah dimasak di atas api, akan berlaku perubahan bentuk dan semua bahan yang dimasak akan berubah warna, rasa dan bentuk menjadi suatu benda baru. Bila bahan-bahan yang berbeza di masak bersama, mereka akan bergabung lalu terhasilkan suatu masakan daripada gabungan itu (menyokongku).

Aku: Tepat sekali!

Kawan Bolivia: Oklah kalau macam tu. Saya bukan apa, cuma kasihankan awak sahaja. Tak dapatlah awak rasa apa-apa yang saya bawa ya. Aiisshh, camne saya boleh lupa (sesal).

Kawan Sepanyol: Kalau saya jadi awak, saya makan aje jagung-jagung tu. Yang orang Islam tak boleh makan, babi sahaja. Jagung tidak! (tidak setuju).

Kawan Bolivia: Takpe. Saya faham. Mm, so, boleh tak saya nak rasa agar-agar awak tu? (tukar topik)

Aku: Eh, silakan. Banyak saya buat ni tau. Nak bungkus bawa balik nanti pun boleh (menghulurkan bekas agar-agar).

Kawan Venezuela: Eh jom, lapar aarr (membahagi-bahagikan keknya).

Aku, kawan Bolivia dan Sepanyol: Jomm!

Majlis pot luck berlangsung dalam suasana ceria dan penuh ria meskipun salah seorang ahli telah melanggar perjanjian yang telah termeteri. Sehari sebelum itu, kami telah berbincang untuk mengadakan pot luck dan masing-masing telah bersetuju untuk tidak membawa masakan berdaging atau sebarang masakan bercampur arak demi untuk menghormatiku. Selesai majlis tersebut, masing-masing berkemas dan saling bertukar-tukar masakan yang dibawa untuk dibawa pulang kepada ahli keluarga. Oleh kerana rumahku dan rumah kawan Sepanyol terletak di kawasan yang sama, maka aku dan dia telah berjalan pulang bergandingan. Yang lain-lain pula membawa haluan masing-masing. Dalam perjalanan pulang itu, kawan Sepanyol telah menyuarakan rasa tidak puas hatinya kepadaku.

Kawan Sepanyol: Seronok kan buat pot luck antarabangsa camni.

Aku: Yup! Seronok sangat.

Kawan Sepanyol: Satu je yang tak seronok!

Aku: Aarr??

Kawan Sepanyol. Awak tau tak, kecik hati kawan Bolivia kita tu tadi, awak taknak rasa masakan dia. Takpelah taknak makan babi, ambilah jagung sahaja.

Aku: Tapi, dia sendiri pun dah cakap tak mengapa. Saya tak fikir dia kecil hati dengan saya. Tapi saya yakin dia sangat menyesal kerana telah melanggar perjanjian yang telah dibuat. Akibatnya, saya tidak boleh makan apa yang dia bawa. Saya rasa, dia lebih kepada kasihankan saya kerana tidak dapat merasa masakannya, bukan kecil hati.

Kawan Sepanyol: Awak langsung tidak menghormati dia yang telah bersusah payah memasak dan membawa masakannya itu dari rumah dengan periuk-periuk sekali. Memanglah dia dah langgar perjanjian, tapi dia bukan sengaja. Kan dia dah cakap dia lupa. Tak nak makan banyak, sedikit pun jadi. Makan dua tiga biji jagung tu pun cukuplah, sekadar mengambil hatinya (tidak puas hati).

Aku: Bukan tidak menghormati. Masalahnya, saya ada prinsip, ada pegangan, ada agama. Apalah gunanya saya menganut sesuatu agama jika saya tidak mahu mengamalkan apa yang agama itu suruh dan meninggalkan apa yang dilarang?

Kawan Sepanyol: Adakah agama awak menyuruh supaya awak melukakan hati orang lain? Bukankah Tuhan menyuruh kita supaya hidup dalam keadaan berkasih sayang dan hormat menghormati di antara satu sama lain? Jika kita sayangkan Tuhan, kita kena berkasih sayang sesama kita dahulu, betul tak?

Aku: Betul! Saya setuju. Tentang anjuran agama, saya tak fikir ada agama yang menganjurkan penganutnya untuk berbuat keburukan. Semua agama mengajak pengikutnya agar berbuat kebaikan. Namun, jika ada golongan yang melakukan keburukan di atas muka bumi ini, itu bukan salah agama, salah mereka sendiri. Bercakap tentang kasih sayang dan hormat menghormati, pun saya yakin itulah yang dianjurkan oleh setiap agama termasuk Islam. Sebab itu, hidup ini perlu kepada peraturan. Tujuannya ialah supaya hak-hak seseorang itu tidak dilanggari atau dicerobohi. Sebelum sesuatu peraturan diiktiraf, ia perlu digubal dan dipersetujui oleh semua ahli yang terlibat. Peraturan atau undang-undang termeteri setelah segala kesepakatan dicapai dalam kalangan ahli-ahlinya. Dalam konteks pot luck tadi, sehari sebelumnya kita telah bermesyuarat, berbincang sesama kita tentang apa yang perlu kita buat untuk menjayakannya. Kita ada tujuan tersendiri mengadakan pot luck tersebut, bukan? Antaranya ialah, untuk bertukar-tukar menu masakan dan saling merasa masakan dari negara masing-masing. Saya telah memberitahu dengan jelas bahawa sebagai muslim, saya tidak boleh memakan babi dan segala daging yang binatangnya tidak disembelih oleh orang bukan Islam. Dan saya juga telah menegaskan bahawa, jika syarat untuk tidak membawa masakan babi atau daging tidak dipersetujui, maka saya terpaksa menarik diri. Telah juga saya jelaskan bahawa Islam itu bagi penganutnya adalah kehidupan, bukan sekadar anutan. Hidup saya sebagai seorang Islam adalah tertakluk dan terikat dengan segala peraturan dan undang-undang yang memberi makna keislaman itu kepada saya. Begitu juga dengan penganut-penganut Islam yang lain. Telah saya terangkan dengan jelas begitu dan telah pun dipersetujui. Kalau nak dikira tidak menghormati, siapakah di antara kita yang terlebih dahulu tidak mengormati yang lain? Dia telah terlebih sahulu tidak menghormati saya dengan melanggar perjanjian yang telah dipersetujui bersama. Pun begitu, saya tidak marah. Saya maafkan dia kerana dia lupa. Saya tidak boikot pot luck tersebut malah meneruskannya seperti yang dirancang.

Kawan Sepanyol: Entahlah! Tapi lain kali kalau kita buat  pot luck lagi, kita kena pastikan setiap ahli mematuhi peraturan.

Aku: Setuju! Tidak ada paksaan dalam menerima peraturan. Tetapi, sekali ia telah disanggupi, maka kita terikat dengannya, kita harus mematuhinya.

Kawan Sepanyol: Ok, dah sampai pun rumah saya. Jumpa lagi ek, peluk cium untuk anak-anak (memeluk dan mencium kedua pipiku, budaya lazim orang Sepanyol).

Aku: Ok, terima kasih atas pot luck dan perkongsian rasa serta buah fikir yang sungguh indah dan bermakna tadi. Adiós.

Kawan Sepanyol: Adiós!

 

Nota:

Antara cabaran paling hebat bertamu di bumi Sepanyol ialah soal halal haram makanan. Makanan untuk dimakan oleh kita dan seisi keluarga di rumah tidak menjadi masalah. Namun, tika berada dalam situasi seperti yang dinukilkan di atas, agak payah untuk menghadapinya dan menjawab segala persoalan yang dilontar. Konsep halal haram makanan dalam Islam seperti yang lazim difahami terhad kepada arak dan babi sahaja. Mereka tidak faham tentang penyembelihan, mereka tidak faham tentang percampuran bahan. Kerap juga anak kecilku Abdullah (4 tahun) di berikan ayam di sekolah. Bila ku tahu dan ku pergi bertanya, jawapan mereka ialah: Kami bagi dia makan ayam, bukan babi!

 Ya Allah, ku pohon kekuatan untukku dan petunjuk dariMU!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...