Dalam seminggu, selalunya akan ada satu hari yang kita berasa amat malas. Lazimnya ia terjadi pada hari minggu. Kadang-kadang ia berlaku pada hari sabtu, kadang-kadang pula pada hari ahad. Dalam konteks aku, ia banyak berlaku pada hari sabtu. Hari ni, hari sabtu. Oleh yang demikian, seperti sabtu-sabtu yang lepas, hari ini juga aku terpenjara dalam rasa malas yang amat. Malas dalam serba serbi. Malas nak bangun pagi, malas nak gosok gigi, malas nak tengok cermin, malas nak mandi, malas nak makan, malas nak masak, malas nak tengok tv, malas nak baca buku, malas nak menulis, malas nak keluar, malas nak berborak, malas nak mengemas, malas nak berdandan, malas nak berfikir, hatta malas nak bermalas-malas. Dahsyat! Namun, dalam banyak-banyak sabtu yang malas, sabtu hari ini adalah sabtu yang paling malas. Malah, nak kata malas pun malas, haih! Nak layan fb pun malas, nak buka blog pun malas, nak jenguk-jenguk blog orang pun malas, nak main game kat internert pun malas, malasnya! Dahtu, nak buat apa? Nak habiskan teks ni pun malas, huih! Malas, malas dan malas! Janganlah hendaknya budak-budak itu merengek ajak aku pergi playground. Aiyy malasnya nak keluar sebab malas nak tukar baju sebab malas nak mandi. Janganlah hendaknya budak-budak itu mengoder itu ini, nasi lemak, nasi minyak dan segala bagai. Oh malasnya nak masak sebab malasnya nak ke pasar sebab malasnya nak keluar sebab malasnya nak tukar baju sebab malasnya nak mandi. Mandi? Oh adakah semua malas ini berpunca daripada malas mandi? Aiyy, janganlah, malasnya aku nak mandi sebab malas nak gosok gigi acap kali dan malas nak sental bandan sebab malas nak lumur sabun sebab malas nak bukak botol sabun. Biarlah aku tak mandi, aku tak kisah pun. Roomate aku pun tak kisah. Dia malah mengatakan yang aku tetap wangi walaupun 5 hari tak mandi. So, macam mana nak selesaikan rasa malas ni? Ahh, malasnya nak selesai! Oh tidak, roomate ku seperti memberi isyarat agar aku beredar dari laptopku ke ruang tamu. Katanya ada program tv yang sedap. Alaa, dia tak tahu ke yang hari ini adalah hari malasku? Camne ni? Nak beritahu dia yang aku malas nak tengok tv pun, aku malas!

“Hurm, ayang, sori ya. Hari ini hari malas anja. Oleh itu anja malas nak bagitahu ayang yang anja malas nak kata yang anja malas. Fahami anja, ok! Di hari malas anja, anja malas nak kata malas!”

Anja sihat?

Alaaa, dia ni. Dah kata hari ini hari malas anja. Malaslah nak kata anja tak sihat, malas, tau!

Abang bawa anja jumpa doktor?

Tidakkkkkkkkkkkk!!!!! Malasnya nak jawab sebab malas nak jumpa doktor sebab malas nak keluar sebab malas nak tukar baju sebab malas nak mandi sebab malas nak gosok gigi dan malas nak lumur sabun sebab malas nak tuang sabun sebab malas nak buka botol sabun sebab malas nak ambil botol sabun, sebab malas nak berjungkit sebab malas nak malassssss!! Malasssssssssss! HAIH!!!

Soalan:-  Ada berapa banyak perkataan “malas” dalam teks di atas? Ahh, malaslah nak kira! Dah kata tadi kan, aku MALAS!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...