Antara perkara yang paling aku suka di Sepanyol ialah layanan “first class” pemilik kedai baju dan pekerja-pekerja mereka terhadap para pelanggan. Walau apa pun status kedai, dari kedai baju biasa hingga ke butik-butik berjenama, layanan yang diberi adalah sama, memuaskan. Mereka amat profesional dalam menyediakan perkhidmatan dan sungguh beradab dalam memberi layanan. Sentuhlah nak sentuh apa pun baju, cubalah nak cuba sebanyak mana pun baju, pelanggan tidak akan dimarahi malah langsung tidak akan diperhati. Mereka juga tidak kisah andai pelanggan mahu mencuba kesemua baju yang ada di dalam kedai, malah menggalakkan. Jika pelanggan keluar dengan tangan kosong, yakni tidak membeli apa-apa, mereka pula yang akan meminta maaf berkali-kali, kerana itu tandanya mereka telah gagal memuaskan hati atau menyempurnakan apa yang dihajati pelanggan. Jadi, bolehlah dikatakan bahawa, aktiviti membeli belah di sini tidak mempunyai unsur-unsur tekanan, menyebabkan jiwa pelanggan menjadi riang dan tenang. Bukan itu sahaja, baju yang dibeli juga boleh ditukar atau dikembalikan. Malah, sebahagian kedai tidak menetapkan tempoh pemulangan, bermakna pelanggang boleh menyimpan baju-baju yang telah dibeli selama mana yang diingini dan jika dipulangkan kemudiannya, duit akan dikembalikan sepenuhnya. Itu barulah benar-benar berketepatan dengan konsep pelanggan adalah raja.

Amatlah berbeza keadaannya dengan di Malaysia. Di tanah air kita, cara pekedai melayan pelanggan seolah-olah seperti pelanggan dijatuhkan hukuman wajib membeli. Sebaik melangkah masuk sudah diperhati seperti penjenayah. Paling berbulu ialah sikap pekedai atau pekerja-pekerja yang datang membaiki kedudukan baju ketika kita masih sedang menilik-nilik. Keadaan itu menggambarkan yang seolah-olah mereka tidak suka kedai mereka dikunjungi pelanggan. Jika begitu keadaannya, macam mana rezeki nak masuk? Itu belum lagi bab menerang atau menjawab pertanyaan pelanggan. Sudahlah pelanggan dihidangkan dengan ekspresi wajah yang tidak mesra alam, apabila ditanya itu ini, dijawab pula secara lebih kurang. Kadang-kadang cara mereka menjawab seolah-olah seperti mereka amat geram dan tidak suka dengan kehadiran pelanggan. Pelik, bukan? Paling pening, apabila wujud kedai baju yang meletakkan tanda “TIDAK DIBENARKAN MENYENTUH ATAU MENCUBA” di rak-rak baju jualan mereka. Sungguh kurang cerdik hingga anak-anak kecil pun boleh tertawa dan berkata; Hahaha, mama, kelakarlah,  tak boleh sentuh dan cuba, habis tu macam mana kita nak tahu baju tu sesuai atau tidak dengan kita? Erm, bijak sangatlah tu. Kalau dah tak boleh sentuh dan cuba, lebih baik ditulis begini, “TIDAK DIBENARKAN MEMBELI”, kemudian tutup kedai, kan senang?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...