Perbualan di antara anak dara dengan mak dara (dara? erm, dara!) di rembang petang.

 

Kakak: Mama, bila kakak besar besok-besok, kakak kena pakai tudung tak?

Aku: Kena. Pasti!

Kakak: Tapi cekgu cakap kalau pakai tudung tak nampaklah rambut yang cantik.

Aku: Memang tak nampak.

Kakak: Kenapa kita kena pakai tudung mama?

Aku: Tuhan suruh!

Kakak: Kenapa Tuhan suruh kita pakai tudung?

Aku: Cuba kakak fikir, kenapa agaknya?

Kakak: Entah!

Aku: Anak mama kan bijak, takkan tak boleh fikir?

Kakak: Mm, entah!

Aku: Ok, jawab soalan-soalan mama, boleh?

Kakak: Boleh!

Aku: Mama perempuan muslim, kan?

Kakak: Yup!

Aku: Katakanlah, mama duduk dalam kalangan perempuan-perempuan bukan Islam dalam satu dewan. Apa yang membezakan mama dengan mereka?

Kakak: Mama pakai tudung, mereka tidak.

Aku: Pandai.

Kakak: (senyum)

Aku: Katakanlah, mama duduk dalam satu dewan yang penuh dengan lelaki, mama sorang je perempuan. Apa yang membezakan mama dengan mereka?

Kakak: Mama pakai tudung, mereka tidak.

Aku: Pandai.

Kakak: Hihi, takkanlah lelaki nak pakai tudung.

Aku: Tapi kalau mama tak pakai tudung, pakai pula seluar, rambut pendek, dan berada di posisi membelakangi kakak. Agak-agaknya senang tak kakak nak bezakan di antara mama dengan lelaki-lelaki tersebut?

Kakak: Mm, susah sikitlah, kalau tengok dari depan mungkin..

Aku: Ya, mama faham apa yang kakak maksudkan. Pandai.

Kakak: Hihi, tapi ada juga perempuan yang badan dia sebiji macam lelaki.

Aku: Haa, tula pasal, kalau tak pakai tudung, tak ada bezalah dia dengan lelaki, kan?

Kakak: (angguk-angguk kepala)

Aku: Soalan seterusnya, kakak tahu disko, kelab malam, pup, kan?

Kakak: Tahu! Tempat-tempat hiburan.

Aku: Bagus tak tempat-tempat macam tu?

Kakak: Tak!

Aku: Kenapa?

Kakak: Sebab ada rokok, ada arak, ada dadah, ada judi, ada musik, ada tarian, ada lelaki dan perempuan peluk-peluk, buang masa dan buang duit.

Aku: Bijak!

Kakak: Hehe (sengeh dipuji).

Aku: So kakak rasa, perempuan bertudung sesuai tak masuk ke tempat-tempat macam tu?

Kakak: Erm, tak sesuai langsung!

Aku: Yup, tak sesuai. So, tudung boleh membantutkan keinginan kita untuk ke tempat-tempat begitu sekaligus mencegah kita daripada kemungkinan terjebak ke lembah maksiat.

Kakak: Oo (angguk-angguk kepala).

Aku: Kakak tengok, tudung sesuai tak dipakai dengan baju yang seksi, yang terdedah sana sini?

Kakak: Eiii, mana sesuai! (cebik bibir)

Aku: Yup! Tak sesuai. Maknanya, tudung mencegah kita daripada berpakaian seksi seterusnya menyelamatkan kita daripada fitnah dan bala yang lebih besar, seperti dicabul, dirogol dan sebagainya.

Kakak: Oo (takjub hingga ternganga).

Aku: Dan banyak lagi hikmah-hikmah lain.

Kakak: Apa dia hikmah-hikmah lain tu mama? Beritahulah, kakak nak tahu.

Aku: Bagus! Anak mama nak tahu benda baik, mama suka.

Kakak: (senyum comel)

Aku: Tudung juga boleh menyelamatkan kita daripada menjadi bahan ejek orang lain.

Kakak: Aarr? (berkerut dahi)

Aku: Katakanlah, kakak ada sebarang kecacatan di kepala, rambut semulajadi botak, rambut tak cantik, atau bentuk kepala pelik atau ada kudis besar samada di kepala atau di leher, Kakak rasa malu tak nak keluar rumah?

Kakak: Malu! Nanti orang ejek?

Aku: Yup, malu. Sudah fitrah manusia apabila ternampak benda yang pelik, mereka akan memandang dengan penuh jelek. Kita tak suka orang ejek kita kan?

Kakak: Yup, tak suka sangat!

Aku: Tapi kalau kita pakai tudung, segala kecacatan dan ketidak-sempurnaan itu dapat disembunyikan sekaligus mengelak orang ramai daripada mengejek.

Kakak: Tapi, orang lelaki yang kepalanya cacat? Macam mana? Takkan nak kena pakai tudung juga?

Aku: Soalan yang bagus. Anak mama memang pandai.

Kakak: ??? (tak sabar nak tahu).

Aku: Sayang, Allah mencipta lelaki dengan mental dan jiwa yang jauh berkali ganda kuatnya daripada wanita. Secara umumnya lelaki lebih tahan diejek berbanding wanita. Jiwa lelaki tidak sesensitif dan selembut jiwa wanita. Lelaki tidak mudah menangis dan lebih kental berbanding wanita.

Kakak: Oo (mulut terpelohong).

Aku: Dengan memakai tudung juga, rambut terhindar daripada sinar matahari sekaligus menghindar ia daripada rosak dan kusam. Bila rambut kekal cantik, suami tengok pun suka dan bertambahlah sayang, kan?

Kakak: Hihihihi (malu-malu, tutup mulut).

Aku: Sekarang kakak faham kenapaTuhan suruh wanita bertudung?

Kakak : Faham!

Aku: Beritahu mama, apa kakak dapat dengan bertudung?

Kakak: Dapat pahala, dapat masuk syurga!

Aku: Yup! Dah tentu.

Kakak: (senyum mewek)

Aku: Apa faedah kakak dapat dengan bertudung?

Kakak: Mm, bila kakak pakai tudung, orang lain boleh bezakan kakak dengan perempuan bukan Islam. Bertudung juga boleh membezakan kakak dengan lelaki. Kalau kakak pakai tudung, takkanlah kakak tergamak nak masuk disko? Isskk, nauzubillah! Kakak juga tak akan pakai seksi jika bertudung sebab ia nampak pincang. Bila kakak tak pakai seksi, kakak terselamat daripada dikacau lelaki. Tudung juga boleh menyembunyikan kudis-kudis di kepala atau leher atau kecacatan di rambut yang boleh mengundang perhatian orang. Kalau pakai tudung, rambut kakak akan terpelihara daripada matahari, so tak cepat rosak. Bila rambut kakak cantik, suami kakak saaayanggg sangat dekat kakak. Opss, (tutup mulut, malu bila sebut suami).

Aku: Pandai! Anak mama memang pandai.

Kakak: Tapi mama jangan salah sangka pula, kakak taknak kahwin lagi tau (serius).

Aku: Eh, ya ka? Bukan dah ada boypren? (provokasi)

Kakak: Maaaaammaaaaaaaaaa!!!! (nak nangis)

Aku: Ok! Kecik lagi mana boleh kahwin?

Kakak: (senyum, tak jadi nangis)

Aku: Kesimpulannya, tudung mempunyai sejuta hikmah. Tuhan suruh kita bertudung sebab Tuhan amat sayangkan kita. Mungkin ada banyak lagi himah bertudung yang akal kerdil kita tidak sampai untuk memikirkannya. Tapi, samada kita nampak atau tidak hikmahnya, ia tetap wajib dilaksana kerana ia merupakan perintah dari Tuhan. Ingat, ia perintah dari Tuhan! Mama bertudung bukan sebab papa, bukan sebab tok atau tokki. Mereka cuma menyampai dan mengingatkan sahaja, suruhan itu datangnya dari Tuhan yang Esa. Samalah juga dalam konteks mama dengan kakak. Mama cuma menyampaikan apa yang Tuhan suruh kerana kakak adalah anak mama, amanah Tuhan kepada mama. Ok, anak mama bila besar nanti kena pakai tudung. Taknak pakai toksah jadi anak mama, boleh?

Kakak: Ok, kakak memang nak pakai tudung cuma kat sini cekgu tak bagi pakai kat sekolah.

Aku: Takpelah, nak buat macam mana, lagi pun kakak kecil lagi, belum baligh lagi.

Kakak: Ok, mama. Kakak nak mandi. Te quiero (I love u).

Aku: Yo también, te quiero muchísimo (mama pun, saaayang sangat-sangat kat kakak).

Kakak: (memelukku erat)

 

Nota:-

Ketika di tanah air dahulu, kepala kedua orang anak dara kecilku tidak pernah lekang dari tudung. Dalam rumah hatta tidur pun mereka pakai tudung. Pada masa itu mereka berumur 8 dan 7 tahun, bersekolah di sekolah rendah agama pintar. Ketika mula datang ke Sepanyol, mereka juga memakai tudung dan berhasrat untuk terus memakainya di sekolah. Malangnya sekolah di sini tidak membenarkan kanak-kanak memakai tudung langsung, malah skaf kecil juga tidak dibenarkan. Memandangkan mereka berdua masih kecil (8 & 9 tahun), maka tidak ada masalah untuk dipatuhi peraturan itu demi untuk membolehkan mereka bersekolah dan  mendapat pendidikan seperti kanak-kanak lain. Sekolah swasta lagi teruk, bukan setakat tidak boleh memakai tudung malah semua pelajar diwajibkan mengikuti kelas agama kristian. Di sekolah.-sekolah kerajaan, kanak-kanak Islam dikecualikan daripada mengikuti kelas agama kristian.

Adapun kakak, adalah anakku yang sulong yang amat gemar berdialog dan berdebat denganku. Sikap suka bertanya dan suka mempersoalkan sesuatu yang ada di dalam dirinya sejak dari kecil telah menjadikannya seorang yang matang berfikir meskipun berbadan kecil dan secara sepintas lalu dia dilihat seperti seorang yang suka terpinga-pinga.

30. May 2011 · 2 comments · Categories: Dialog

 

 

Abdullah = 4 tahun

Aku = Biarlah rahsia!

 

Abdullah: Mama, esok kita pergi Itali nak?

Aku: Aarr?

Abdullah: Kita pergi Itali nak?

Aku: Apa? Esok hari ahad, isnin Abdullah sekolah.

Abdullah: Yelah, kita pi kejap pastu kita balik arr..

Aku: Mana sempat Abdullah.

Abdullah: Sempat!

Aku: Aarr? Sempat?

Abdullah: Sempat, Abdullah rasa sempat.

Aku: Aarr? Nak pergi naik apa? Mama takde helikopter peribadi.

Abdullah: Laa kita pergi dengan kapal terbang lah atau keretapi, macam selalu kita travel?

Aku: Aarr? Mana sempat nak balik semula pada hari yang sama?

Abdullah: Abdullah kata sempat, sempatlah! (beria).

Aku: Sayang, dengar sini. Mula-mula, naik bas ke stesen keretapi Valladolid. Lepas tu, naik keretapi ke Madrid. Lepas tu, keretapi bawah tanah ke airport. Lepas tu, naik kapal terbang ke Itali. Lepas tu, ambil teksi ke hotel. Lepas tu, masuk hotel. Lepas tu, terus check out. Lepas tu, ambil teksi  ke airport. Lepas tu, naik kapal terbang semula ke Madrid. Lepas tu, ambil keretapi bawah tanah. Lepas tu, naik keretapi ke Valladolid. Lepas tu, ambil bas ke rumah. Susah kan? Mana sempat dalam satu hari?

Abdullah: Sempat! (tak percaya)

Aku: Aarr? Abdullah ingat Itali tu dekat ke?

Abdullah: Jauh? (hairan)

Aku: Jauh!

Abdullah: Abdullah tengok dekat jerr.. (bersungguh).

Aku: Aarr? Abdullah tengok kat mana?

Abdullah: Kat peta!

Aku: Abdullah? (tutup mulut, nak gelak)

Abdullah: ????

 

Nota:-

Memang aku nak ke Itali pun, tapi…, nantilah. Bukan jauh sangat pun dari Spain. 2 jam flight, sampailah. Insyaallah kaki kembang (saiz 39) ku ini akan memijak jua bumi rom. Amin.

29. May 2011 · 2 comments · Categories: Dialog

 

 

Suatu petang di hari sabtu. Aku baru saja nak buka laptop setelah bersantai-santai di depan tv, bila…

Kakak: Mama!

Aku: Yup!

Kakak: Mama!! (volume ditingkatkan)

Aku: Yup!! (turut meningkatkan volume)

Kakak: “Yup” tu apa maknanya mama?

Aku: Yup! Takde makna.

Kakak: Nape orang sekarang jawab “yup” bila dipanggil?

Aku: Yup!

Kakak: Nape tak jawab “ya”?

Aku: Yup!

Kakak: Haa, kan dah kata?

Aku: Aarr? Kata apa?

Kakak: Tu? Yup, yup, yup ..

Aku: Yup! Eh, sori (tutup mulut dengan tangan).

Kakak: Huh, mama rupanya pelopor.

Aku: Yup! Eh, alamak. Sori sekali lagi, tak sengaja (tutup mulut dengan tangan sekali lagi).

Kakak: Entah apa-apa arr mama ni (jebek geram).

Aku: Yup! Entah apa-apa, apa?

Kakak: Yup, yup tu, tak fahamlah kakak.

Aku: Oo, yup! Tak perlu faham, itu evolusi slanga yang tidak diketahui siapa pemula dan dari mana ia bermula. Yup!

Kakak: Alaa lagilah kakak tak faham! (mula nak menangis)

Aku: Aarr? Apa sebenarnya yang kakak nak tanya mama? Apa yang kakak nak tahu sebenarnya? (panik)

Kakak: Kakak lapar, bila mama nak masak? (sambil menangis)

Aku: Laa, cakaplah lapar. Eh, tapi, apa kaitan lapar dengan “yup”?

Kakak: Yup! Dah kakak panggil mama sahut “yup”. Kat FB pun ramai orang tulis “yup”. Yup sana yup sini.

Aku: Oo, itu gaya menyahut tak formal yang terkini.

Kakak: Yup!

Aku: Ok, now nak suruh mama masak apa?

Kakak: Yup! Apa-apa jelah.

Aku: Eh, mana boleh apa-apa jelah. Mama tak pernah dengar pun makanan nama “apa-apa jelah”.

Kakak: Mamaaaaaaaaaaaaa!!!! (geram sangat)

Aku: Yuuuuuuuuuppppppp!!! (geram-geram ayam)

Kakak: Mama, cepatlah .. (menangis)

Aku: Dah tu cakaplah nak makan apa? Nanti mama masak tak makan pula, tak sukalah, tak sedaplah, tak ummplah, macam-macam.

Kakak: Yup!

Aku: Cakaplah..

Kakak: Yup! Telur mata kerbau ngan kicap.

Aku: Aarr? Itu aje? Tak berbaloi pakai apron.

Kakak: Yup!

Aku: Ayam tak nak?

Kakak: Yup! (geleng-geleng kepala)

Aku: Udang?

Kakak: Yup! (geleng makin laju)

Aku: Ikan?

Kakak: Yup! Tak mau.

Aku: Apa hal yang semua yup, yup, yup ni?

Kakak: Yup! (angkat bahu, lari masuk bilik)

Aku: ???? (tangan pegang sodek kayu)

 

Nota:-

Anak-anak adalah cerminan diri kita. Mereka adalah golongan peniru agung yang sangat cekap meniru segala tutur kata dan tindak tanduk kita. Mereka tidak melakukan apa yang disuruh, mereka melakukan apa yang diperhati. Ku perhatikan anak-anakku, jika disuruh membaca, mereka buat derk aje. Sebaliknya, jika aku sibuk di meja study ku, membaca dan sebagainya, secara automatic mereka akan ke meja study mereka, membaca dan menelaah tanpa perlu diperintah.

Anak-anak adalah cerminan diri kita, peringatan kepada diri sendiri yang sering lupa.

28. May 2011 · 2 comments · Categories: Dialog

KLL = Kawan Lelaki Libya (Muslim)

Perbualan menerusi Yahoo Messenger di suatu Jumaat yang nyaman.

 

KLL: Salam.

Aku: Salam.

KLL: Pss, apa khabar?

Aku: Khabar baik. Awak?

KLL: Baik.

Aku: Famili? Isteri, baby, semua sihat?

KLL: Sihat semuanya.

Aku: Alhamdulillah.

KLL: Mm, awak..

Aku: Apa cita?

KLL: Nak tanya sikit?

Aku: Apa?

KLL: Sebelum mendaftar tesis dahulu, awak buat apa dulu?

Aku: Proposal!

KLL: Oo. Panjang tak? Agak-agak dalam berapa muka surat?

Aku: Dalam 4,5 muka surat..

KLL: Awak punya?

Aku: 5 muka surat.

KLL: Oo. Kena tulis apa ek?

Aku: Tak tau ke?

KLL: Blurr ..

Aku: Tajuk, intro, penyataan masalah, objektif, bla, bla, bla ..

KLL: Oo. Awak ada salinan tak?

Aku: Salinan apa?

KLL: Salinan proposal awak.

Aku: Ada. Nape?

KLL: Send kat saya boleh?

Aku: Nape?

KLL: Nak tengok, nak buat contoh. Jangan bimbang, sure tak tiru punya, bidang kita kan tak sama?

Aku: Ok, tapi tunggu jap. Saya kena cari filenya dalam laptop ni dulu, banyak ni..

KLL: Ok, saya tunggu.

Aku: Nak sekarang?

KLL: Yup, supervisor suruh hantar besok lusa. Blur, tak reti.

Aku: Ok, tunggu, nak kena cari dulu.

KLL: Ok. Eh, hubby awak ada?

Aku: Takde.

KLL: Pi mana?

Aku: Masjid. Hari ni kan jumaat.

KLL: Lama dah pi?

Aku: Lama dah.

KLL: Hahahahaha…

Aku: Aarr? Nape gelak?

KLL: Awak ni lucu tau..

Aku: Apa yang lucu?

KLL: Lucu betul, hahahahahahahaha ..

Aku: Eh, panjangnya gelak, apa yang lucu sangat?

KLL: Suami pi masjid boleh, suami nak pi tempat lain tak boleh, hahahahahaha..

Aku: Aarr? Peliknya!

KLL: Apa yang pelik?

Aku: Sangat pelik! Kalau awak cakap camni tak pelik sangat; suami nak pi masjid tak boleh, pi tempat-tempat lain boleh lak.

KLL: Tang mana yang peliknya?

Aku: Hari ni kan hari jumaat, muslim lelaki kan kena sembahyang jumaat, jumaat kan kena sembahyang kat masjid, so apa yang lucunya? Dah memang wajib pergi masjid, kan? Takkan saya tak benarkan pula? Tempat-tempat lain, wajib atau haruskah pergi? Ini bukan negara kami, bukan kampung halaman kami. Dia bukan ada kawan, ada saudara mara pun kat sini. Nak kerja pun tak boleh. Lebih baik dia duduk di rumah, tengok anak-anak. Itu lebih afdal. Hari jumaat pula memang kena pi masjid kan? Sembahyang jumaat, kan? Tak timbul masalah boleh atau tidak!

KLL: Ok, ok cik puan. Erm, filenya mana? Dah jumpa?

Aku: Yang awak tu tak pergi masjid, kenapa? Tengah-tengah orang lain sedang berjumaat, awak duk chatting dengan saya. Hah? Isteri awak tak bagi?

KLL: Erm, hurm, saya rasa tak nak pergilah hari ni.

Aku: Boleh ikut rasa camtu? Bukankah kena pergi? Kecuali atas sebab-sebab yang tidak boleh dielakkan seperti hujan terlalu lebat, bencana alam, takutkan si piutang, ancaman bunuh dan sebagainya?

KLL: Erm, mm, ya saya tau, tapi.., eh, dah jumpa belum filenya?

Aku: Belum.

KLL: Lambatnya?

Aku: Ini semua salah awak. Gelakkan saya pasal suami pi masjid. Yang awak tu, tak segan silu pula berchatting dengan saya di kala muslim lain sedang kusyuk berjumaat di masjid?

KLL: Erm, ok. Lupakan. Saya minta maaf. Minta diri dulu ya.

Aku: Eh, file?

KLL: Erm, lain kalilah. Adiós.

Aku: Aarr? Adiós.

 

Nota:-

Kawan lelaki Libya (KLL) di atas adalah rakan sepengajianku di Universiti Valladolid. Beliau adalah orang arab Libya, berusia 37 tahun, sudah beristeri dan mempunyai dua orang anak. Meskipun dia dan aku mula mendaftar sebagai pelajar di Universiti Valladolid pada tahun dan semester yang sama, tetapi dia agak ketinggalan berbandingku kerana telah kantoi di tahun kedua. Ketika ini, beliau masih lagi terkial-kial dengan proposalnya sedangkan aku sudah jauh ke hadapan. Yea, pompuan menang!

Saleh Yaakob nak kahwin lagi? Biarlah, dia mampu, buktinya ketiga-tiga isterinya yang terdahulu bersetuju dan redha. Itu petunjuk atau “clue” kemampuan paling utama. Adapun tulisan miskin di bawah ini adalah sekadar pendapat peribadi saya yang fungsinya lebih kepada peringatan kepada diri sendiri. Maka, hayatilah ia dengan tenang.

 

Manusia adalah milik Pencipta. Semua, tidak ada yang terkecuali. Siapa pun dia dan apa pun statusnya, anak, ibu, bapa, suami, isteri, adalah milik Pencipta. Isteri bukan milik suami, dia cuma dipinjamkan kepada suami untuk dia berfungsi sebagai manusia bernama isteri, menjalankan kerja-kerja atau tugas-tugas keisteriannya di muka bumi ini. Apa pun yang dibuat dia sebagai seorang isteri, dipantau dan diperhati Pencipta dari atas sana. Begitu juga suami, pemiliknya adalah Pencipta, bukan isterinya. Dia, cuma dipinjamkan sementara oleh Pencipta kepada isteri untuk dia berfungsi sebagai suami. Begitu juga ibu bapa dan anak-anak, mereka bukan milik sesiapa melainkan dipinjamkan sementara oleh Pencipta kepada manusia untuk; ibu menjalankan fungsi ibu, bapa sebagai bapa dan anak-anak dengan fungsi dan kewajipannya sebagai anak. Dengan memberi dan mengatur fungsi-fungsi itulah maka Pencipta memerhati dan menilai mutu atau kualiti kerja kita sebagai makhluk.

Kerana semua itu milik Pencipta, maka Dia berhak untuk menarik dan mengambilnya bila-bila masa. Samada Dia mengambil hakNya semula dengan cara mencabut nyawa kita atau dengan menjauhkan orang-orang kesayangan dari kita, kita tetap akan berasa kehilangan. Darjah pedih atas kehilangan itu mungkin tidak sama. Ia bergantung kepada hati dan jiwa kita yang sebenarnya dikawal oleh akal kita. Jiwa dikawal akal? Ya, jiwa sebenarnya dikawal akal. Sebab itu ayat pertama diturunkan Pencipta menyuruh kita agar “membaca´´. Mengapa? Kerna membaca adalah pintu kepada ilmu. Kerna ilmu adalah kunci untuk memperkasa akal. Bila akal perkasa, maka ia akan mengawal jiwa dengan baik dan jadilah akhirnya jiwa itu hebat. Contoh, kalau kita banyak membaca, kita akan tahu bahawasanya manusia itu hakikatnya milik Allah. Allah pinjamkan sahaja misalnya anak kepada ibu bapa, isteri kepada suami, dan sebaliknya. Begitu juga kawan kepada kawan, kekasih kepada kekasih. Dah namanya pinjam tentu suatu masa akan diambilNya semula. Bila akal kita memproses maklumat ini ia akan menghantar isyarat kepada jiwa agar REDHA menerima kehilangan. Maklumat atau informasi itu adalah ilmu yang sumbernya boleh pelbagai (membaca, pengalaman, bergaul dengan mereka yang berilmu dan lain-lain). Ilmu memperkasa akal terlebih dahulu sebelum akal mengawal jiwa menjadi hebat. Redha bukan hanya pada kata-kata, redha pada hati, pada jiwa, yang kemudiannya terserlah pada tindak tanduk, tingkah laku.

Sebab itu sebenarnya, tidak ada istilah merampas dalam situasi seorang perempuan bercinta hatta berkahwin dengan suami orang. Merampas siapa daripada siapa? Merampas suami daripada isteri? Kedua-duanya milik Pencipta, suami bukan milik isterinya, isteri bukan milik suaminya. Merampas dari Pencipta? Adakah kuasa kita melebihi kuasa Dia untuk kita mampu merampas milikNya? Sedangkan kita juga dicipta olehNya, adalah juga milikNya. Namun, kita kena ingat, memanglah kita semua ini milik Allah tetapi Allah memberi autoriti kepada kita untuk menjadi “tuan sementara´´ untuk kita saling menjaga di antara satu sama lain di muka bumi ini. Seorang lelaki tidak boleh sewenang-wenangnya melarikan anak dara orang kerana Allah telah memberi autoriti kepada kedua ibu bapanya untuk menjaga dan mengawalnya. Begitu juga seorang isteri tidak boleh bebas sewenang-wenangnya kerana Allah telah memberi autoriti kepada suaminya untuk menjaga dan mengawalnya. Ibu bapa mempunyai autoriti ke atas anak-anak, dan suami ke atas isteri. Autoriti itu juga adalah pinjaman. Ia bukan mutlak. Ia boleh dilucutkan bila-bila masa mengikut kehendakNya. Dan ia juga ada hadnya. Autoriti bapa ke atas anak perempuan tamat sebaik anaknya itu berkahwin. Autoriti suami ke atas isterinya tamat sebaik isterinya itu diceraikan. Contoh dalam konteks perlucutan autoriti pula ialah jika si ayah tiba-tiba menjadi gila maka dia sudah tidak mempunyai apa-apa autoriti ke atas anak-anaknya lagi.

Nampaknya dalam hal ini, ayah dan suami lebih mempunyai autoriti. Persoalannya, siapa pula yang mempunyai autoriti ke atas dua golongan ini? Jawapannya, keadaan! Contohnya, isteri tidak boleh berkahwin lain kerana Allah telah memberi autoriti kepada suaminya untuk menjadi pemiliknya yang sementara. Selagi mana ia bergelar isteri kepada suami tersebut, dia tidak boleh berkahwin lain. Manakala suami pula boleh berkahwin lain meskipun sudah beristeri. Akan tetapi suami yang ingin berkahwin lain perlu mendapat keizinan daripada pihak yang mempunyai autoriti ke atasnya iaitu “keadaan´´. Keadaanlah yang akan menentukan samada suami boleh atau tidak berkahwin lain atau dengan kata lain, layak atau tidak berkahwin lain. Adakah suami ingin berkahwin lain atas sebab-sebab yang tidak boleh dielakkan dan diizinkan syarak? Misalnya, isteri yang sedia ada menjadi tidak siuman lalu tidak boleh lagi menjalankan fungsinya sebagai isteri. Atau isteri tidak mampu melahirkan zuriat, atau isteri mengidap penyakit berat hingga tidak boleh melaksanakan kewajipannya sebagai isteri. Jika hanya kerana nafsu, agama menyarankan agar berpuasa sunat untuk mengekang nafsu. Sesuatu yang dilakukan atas dasar nafsu juga tidak pernah menghasilkan keputusan atau pengakhiran yang indah. Tenangkah hati si suami itu jika dia berkahwin lain sedangkan hati isterinya luka dan setiap saat menangis hiba? Dan tenangkah hati perempuan yang menjadi isteri baru itu sedangkan hati isteri lama yang luka setiap saat mengingat dan mempotretkannya sebagai perampas?

Parameter utama untuk seorang suami mengukur kemampuannya berkahwin lebih dari satu ialah isterinya sendiri. Jika si suami memaklumkan kepada si isteri bahawa dia ingin berkahwin lain dan si isteri setuju dan redha maka itu bermakna dia mampu. Mengapa begitu? Ia perlu dianalisis atau diteliti begini; apabila isteri itu setuju ia bermakna isteri itu yakin bahawa suaminya akan berlaku adil. Apabila isteri yakin suaminya akan berlaku adil maka itu menunjukkan yang si suami itu adalah seorang yang soleh dan beriman. Tidak ada orang yang lebih tahu tentang seorang lelaki atau suami melainkan isteri yang sentiasa di sisinya. Suami yang soleh yang menjalankan tugas dan kewajipannya sebagai suami terhadap isteri yang dipinjamkan Allah kepadanya dengan baik dan sempurna, dengan cemerlang dan gemilang, pasti akan turut meningkatkan kesolehan isterinya hingga dia mampu redha jika suaminya itu mahu berkahwin lain. Kerna suami yang soleh tidak mungkin ingin berkahwin lain semata-mata hanya kerana nafsu, mungkin kerana sebab-sebab tertentu misalnya kasihan melihat seorang janda beranak 8 yang terbiar dan berhasrat untuk membantunya. Dengan cara apa lagi si suami itu tadi dapat membantu janda tersebut jika tidak dengan cara berkahwin dengannya yang dengan itu mereka terelak dari fitnah dan perkahwinan sahajalah yang boleh merealisasikan hasrat si suami itu tadi untuk membantu menanggung janda tersebut zahir dan batin.

Keterbalikkan dari hal di atas, jika sebaliknya isteri tidak bersetuju apabila suami menyuarakan hasratnya untuk berkahwin lain maka itu tandannya suami tidak mampu. Sebab utama isteri tidak setuju ialah kerana isteri bimbang hidupnya akan disia-siakan dan dirinya akan dilupakan jika suami mempunyai isteri baru. Dari mana datangnya perasaan bimbang itu? Sudah tentu dari pengalaman hidupnya sendiri bersama suami yang sering mengabaikannya atau tidak menjalankan kewajipannya sebagai suami ke atasnya dengan baik. Kalau belum berkahwin lain sudah jarang balik ke rumah kerana sibuk berpeleseran dengan kawan-kawan, lepas berkahwin lain lagilah susah hendak balik. Kalau belum berkahwin lain sudah garang dengan isteri, lepas berkahwin lain kemungkinan untuk menjadi lebih garang adalah tinggi kerana tanggungjawab semakin banyak dan berat. Jika belum berkahwin lain isteri sudah jarang-jarang merasa dibelai, lepas berkahwin lain lagilah peluang untuk dibelai itu menjadi tipis kerana bertambah pula orang yang nak dibelainya si suami. Benda-benda itulah yang difikirkan si isteri yang menjadikannya bimbang dan takut lalu menyatakan tidak setuju. Jika hak ke atas isteri itu ditunaikan dengan cemerlang isteri malah mungkin menyarankan kepada suaminya agar berkahwin lain, usahkan hendak menghalang!

Tidak salah hendak menumpang kasih dengan suami orang, kerana itu Allah yang maha mengetahui membenarkan lelaki memiliki sehingga empat isteri. Salah satu hikmahnya adalah agar wanita-wanita yang “tercicir´´ seperti wanita yang sudah lanjut usia tetapi masih tidak dipinang orang, atau janda yang tidak terbela, atau wanita yang teraniaya (mangsa rogol, mangsa lacur, mangsa sendiket) dan sebagainya dapat diselamatkan dan dilindungi dan dalam masa yang sama dapatlah mereka menumpang kasih. Namun, berhati-hatilah kerana bukan semua suami orang boleh ditumpang, boleh menjadi dahan. Teliti akhlaknya, selidiki latarnya. Jangan tertipu dengan keindahan sementara alam bercinta kerna dalam keadaan manusia itu berhubung tanpa ikatan, akan sentiasa ada iblis dan syaitan yang menjadikan rencah perhubungan itu enak dan mengasyikkan. Ilusi sentiasa terkehadapan mengatasi realiti!

Andai tidak terelak dari mempunyai perhubungan istimewa dengan suami orang, maka berhati-hatilah. Macam mana kita nak tahu suami orang itu soleh, ikhlas, berkualiti dan seumpamanya? Pertama, hayati setiap tutur katanya. Jangan pula kita rasa hebat jika dia memilih kita sebagai tempat  untuk meluahkan masalahnya dengan isterinya. Itu tanda suami yang tidak soleh. Tanda suami bermasalah. Jangan dekati dia agar tidak terperangkap dalam apa-apa jua perasaan terhadapnya. Suami yang baik dan soleh tidak akan sekali-kali mengadu masalah rumahtangganya kepada perempuan lain. Tidak sekali-kali! Kedua, selidiki latar belakangnya, siapa isterinya, siapa anak-anaknya. Jika dia memiliki isteri dan anak-anak yang cemerlang sudah tentu dia juga adalah suami dan ayah yang cemerlang. Jika perhubungan sudah terlalu jauh maksudnya sudah sampai ke tahap dia meluah sayang, minta dia kenalkan kita kepada isterinya. Seorang suami yang soleh dan yakin akan kesolehannya pasti tidak mempunyai masalah untuk memperkenalkan kita kepada isterinya kerana dia tahu isterinya tidak akan marah kerana isterinya adalah isteri yang solehah kepada sirinya yang terlebih dahulu soleh. Dan itu juga tandanya dia memilih kita bukan atas dasar nafsu, mungkin atas sebab-sebab tertentu, misalnya kerana merasa kasihan lalu berhasrat untuk membantu dan bagi mengelak fitnah, penyelesaiannya adalah berkahwin. Akan tetapi jika dia mengelak atau bermati-matian tidak mahu isterinya tahu perhubungan kita dengannnya maka itu tanda dia bukan suami yang soleh, dia tidak ikhlas dan dia sebenarnya takut pada bayang-bayangnya sendiri. Kerana dia tahu tidak mungkin isterinya setuju kerana dia sendiri tidak pernah menjadi suami yang baik kepada isterinya, maka dia tidak mahu kita dan isterinya bertemu kerana bimbang rahsia dia yang menjadi suami yang tidak cemerlang akan terbongkar. Sebaliknya dia akan mengajak kita meneruskan hubungan rahsia tersebut hingga kalau nak berkahwin pun dibuat secara rahsia atau kahwin lari. Tenangkah hidup jika itu berlaku? Tenangkah hidup si suami itu atau isteri barunya?

Manusia tidak pernah merasa hebat kerana memiliki kasih Allah, sebaliknya berasa hebat jika dapat memiliki kasih sesama manusia. Jika ditakdirkan kita tidak ada jodoh dengan suami orang, usahlah bersedih. Samada suami orang atau bukan, mereka itu tidak kekal, suatu hari mungkin akan pergi dan pasti akan mati, tetapi Allah kekal selamanya, rasa hebat memiliki kasih Allah boleh dinikmati selamanya kerana Allah itu wujud selamanya. Jika ditakdirkan kita tidak ada jodoh dengan sesiapa hingga ke akhir hayat kita pun, maka itu tidak menjadi suatu kekurangan apa-apa kepada diri kita sebaliknya mungkin itulah cara Allah mahu memberi kita peluang untuk mengumpul lebih pahala sabar dan pahala tabah. Bukan senang untuk redha menahan hati yang sunyi. Namun, kenyataan ini bukan bermakna saya mendoakan sesiapa begitu, atau mahu sesiapa begitu dan bukan juga alasan untuk sesiapa di luar sana berputus asa daripada berusaha dan berdoa untuk diketemukan jodoh. Bukan! Sebaliknya saya berdoa agar sesiapa jua bertemu jodoh yang soleh tidak kira apa statusnya dan berdoa moga impian untuk menjadi isteri solehah tercapai dan cita-cita untuk memperolehi zuriat yang soleh dan solehah itu terlaksana. Tulisan miskin ini cuma satu justifikasi atas apa yang telah berlaku berdasarkan bacaan dan pengalaman, dan juga atas apa yang mungkin berlaku.

 

Satu-satunya pelabuhan untuk pelayar tegar adalah KEMATIAN. Mereka tidak membiarkan diri mereka dipukul ombak, malah merekalah yang memukul ombak! Mereka melawan badai, bukan berpatah ke pantai! 

Kentallah, wahai hati!

Sumber gambar:- Google

Senario 1:-

Si suami sedang menonton tv di ruang tamu manakala si isteri berada di kamar beradu. Kemudian, si isteri keluar dan bertanya kepada suaminya; Ayang, tak ngantuk lagi ke? Si suami menjawab; Tidak! Si isteri masuk semula ke kamar. Kemudian, si isteri keluar semula dan bertanya lagi; Ayang, best sangat ke cerita tu? Si suami menjawab; Best! Best sangat. Si isteri tunduk dan masuk semula ke kamar. Tidak berapa lama kemudian, si isteri keluar lagi dan berkata; Ayang, hari dah lewat malam, besok ayang kerja, kan?. Si suami menjawab; Ya, besok kerja, (sambil terus menonton dengan asyiknya). Si isteri beredar ke kamar dengan segunung hampa.

 

Senario 2:-

Si isteri sedang membaca majalah di atas sofa manakala si suami baru bangun tidur. Sambil menguap si suami bertanya kepada si isteri; Ayang dah masak? Si isteri menjawab; Belum! Si suami mengangguk-ngangguk kepala. Kemudian si suami berkata; Ayang, laparlah! Si isteri menjawab; Oh ya ke? (tanpa berganjak dari sofa). Selang beberapa minit si suami ulang bertanya; Apa agaknya ayang nak masak arr? Si isteri menjawab; Entah! (sambil mengangkat bahu dan terus membaca majalah dengan asyik masyuk). Si suami beredar dengan selaut geram.

 

Kedua-dua senario di atas adalah contoh tentang akibat manusia yang hanya respon kepada lakuan lokutif tanpa memahami lakuan ilokutif iaitu niat sebenar penutur yang mengujarkan sesuatu tuturan. Apabila lakuan ilokutif tidak betul-betul difahami atau sengaja tidak difahami, maka ia turut menghindar lakuan perlokutif daripada berlaku. Kesannya adalah kehampaan atau kekecewaan di pihak penutur atau pengujar dan kesan yang lebih besar adalah konflik rumahtangga.

Dalam senario 1 di atas misalnya, pertanyaan demi pertanyaan yang dilontarkan si isteri sebenarnya bukan sekadar pertanyaan yang memerlukan kepada jawapan harfiah. Si isteri sebenarnya mempunyai keinginan untuk “bersama” si suami pada malam tersebut. Malangnya setelah menunggu beberapa lama di kamar, si suami tidak juga muncul-muncul kerana keralitan menonton tv di ruang tamu. Si isteri keluar beberapa kali, mengemukakan beberapa pertanyaan. Namun, si suami hanya respon kepada pertanyaan tersebut tanpa melakukan tindakan yang diharapkan si isteri. Pertanyaan-pertanyaan tersebut sebenarnya hanyalah sekadar lakuan lokutif, sedangkan lakuan ilokutifnya ialah mengemukakan permintaan (request) iaitu si isteri sedang meminta si suami agar masuk ke kamar. Lakuan perlokutif atau tindakan yang diharapkan oleh si isteri ialah si suami segera menutup tv, dan masuk ke kamar untuk bersamanya.

Jika dalam senario 1 kehampaan adalah di pihak si isteri maka dalam senario 2 pula kita melihat kehampaan di pihak si suami. Si suami yang bangkit dalam keadaan lapar, mahu agar isterinya segera memasak atau menyediakan makanan. Soalan-soalan yang dikemukakan si suami hanyalah lakuan lokutif sedangkan lakuan perlokutif atau apa yang diharapkan si suami sebenarnya ialah agar si isteri segera menyediakan makanan untuknya yang kelaparan. Dengan kata lain, di sebalik mengajukan soalan, si suami sebenarnya sedang mengemukakan permintaan (lakuan ilokutif). Namun, si isteri hanya respon pada lakuan lokutif si suami sahaja tanpa melakukan apa-apa tindakan yang diharapkan si suami iaitu berhenti membaca majalah dan segera ke dapur menyediakan makanan.

Samada si suami dalam senario 1 dan si isteri dalam senario 2 di atas benar-benar tidak memahami lakuan ilokutif pasangan masing-masing atau ia sengaja tidak difahami, ia tetap memberi impak negatif dalam rumahtangga. Ia boleh menjadi bibit-bibit awal ketidak-puasan hati yang membarah hari demi hari hingga akhirnya membunuh rasa hormat dan meruntuhkan rasa percaya kepada pasangan masing-masing. Bukankah setiap masalah besar dalam rumahtangga itu berpunca dari asalnya cuma setitis rasa geram dan hampa yang menitik di jiwa? Mula-mula setitis, lama kelamaan ia menjadi lautan keciwa yang batin akan karam di dalamnya. Saat kekaraman, kadang-kadang dilontar pelampung kasih sayang pun sudah tidak berguna lagi. Maka jadilah rumahtangga tersebut “retak menanti belah”.

Kesimpulannya, hayatilah ilmu pragmatik, ia penting dalam rumahtangga. Keretakan dalam rumahtangga adalah datangnya dari keretakan jiwa yang mungkin berpunca dari keretakan pragmatik. Retak pragmatik      →     Retak jiwa       →     Retak rumahtangga. Suka disarankan bahawa yang perlu dihayati adalah konsep-konsep pragmatik sahaja, adapun akan istilah-istilah pragmatik yang aneh-aneh itu hanya diketahui oleh mereka yang ahli di dalam bidangnya sahaja. Maksud saya ialah fahami dan hayati konsep-konsepnya sahaja tidak kira ia dipanggil atau disebut apa sekalipun. Akan istilah-istilah seperti lakuan lokutif, ilokutif, perlokutif dan sebagainya itu adalah sangat teknikal dan digunakan khusus di dalam bidangnya sahaja. Sudah tentu istilah-istilah tersebut tidak pernah ditemui oleh mereka yang tidak pernah mendalami pragmatik secara khusus apatah lagi oleh orang-orang kampung yang tidak berpendidikan tinggi.

 

Selamat mengamankan rumahtangga.

 

25. May 2011 · Write a comment · Categories: Jiwa

Pada hari yang aku berasa amat letih untuk berfikir. Haruskah aku menutup lubang-lubang deria ini daripada terus mencerap informasi? Mampukah aku memberhentikan seketika enjin mindaku ini daripada berfungsi? Adakah keletihan ini berpunca daripada kurangnya rehat? Atau jiwakah sebenarnya yang tidak cukup kuat? Apabila cabaran hari demi hari menjadi semakin hebat, batinku pula seakan-akan menjerit melaungkan penat. Penatkah sebenarnya aku? Atau ia sekadar manipulasi lara yang aku tahu sungguh cekal dalam melaksanakan kerja-kerja kelaraannya. Ketika aku gagah untuk merempuh badai, lara mengulikku dengan indahnya pantai lalu aku berundur, tersadai. Bilamana seluruh azamku terkumpul untuk menongkah, lara menunjukkan pula kepadaku bahtera yang pecah, lalu aku berpatah, kalah. Apa yang tidak kena padaku sebenarnya hingga aku begitu lemah untuk menjauhi lara? Dia menjadi raja di dalam diriku, dia mengatur tindak-tandukku, dia membolak-balikkan hatiku. Pada hari yang aku berasa amat letih untuk berfikir, dia berpesta kegembiraan, dia berparti keseronokkan. Lara, adakah kau rasa bahawa engkau telah menang? Jika engkau seperti mana yang engkau dakwa adalah pejuang kepada kerabatmu, maka jangan pula engkau lupa  bahawa aku juga mampu menjadi seorang pejuang yang terbilang. Bila aku menunjukkan isyarat untuk berundur, itu bukan beerti aku kecundang lara, itu bukan bermakna aku kalah, mengundur setapak dua itu adalah untuk kembali menyusun langkah, adalah untuk mengambil lajak, adalah untuk terus mengorak dan melonjak. Jangan kau lupa lara bahawa aku masih lagi berada di dalam gelanggang yang bermakna aku masih lagi sedang berperang. Wahai lara, jika Tuhan mengutusmu untuk menentangku, maka itu bermakna Tuhan menyayangiku, kerana Tuhan mahu membukakan kepadaku seluas-luasnya pintu pahala seorang pejuang.  Ketahuilah lara, keterbilangan seorang pejuang itu adalah pada hebatnya tentangan, adalah pada kuatnya rintangan, bukan pada pedangnya yang tidak pernah jatuh dan lucut di gelanggang. Kau akan ku takluk. ALLAH AKBAR!!

 

Inikah lara?

PKS (Pakcik Kedai Sepanyol) adalah seorang pekedai runcit berusia 65 tahun. Aku adalah antara pengunjung setia kedainya kerana ia terletak berhampiran rumahku.

 

Aku: Hola, selamat petang pakcik. (senyum)

PKS: Hola, selamat petang. (senyum)

Aku: Saya nak reloard kad telefon.

PKS: Ok, berapa?

Aku: 10 euro.

PKS: Nombor?

Aku: 678905453

PKS: Kejap. Ok, dah.

Aku: Ini duitnya pakcik.

PKS: Terima kasih.

Aku: Sama-sama. Ok, pakcik, adiós, hasta luego (see you).

PKS: Eh, nanti!

Aku: Aarr? Ya, pakcik? Ada apa?

PKS: Bukaklah.

Aku: Aarr? Bukak apa pakcik? (suspen dan panik)

PKS: Bukaklah tudung tu.

Aku: Apa? Bukak tudung? (terkejut)

PKS: Ya! Bukaklah tudung tu.

Aku: Eh, nape lak? (buang tabiat ke apa pakcik ni)

PKS: Bukaklah tudung tu. Pakcik tengok anak ni tak cantiklah, tak comel pakai tudung. Lagipun, dah 2 tahun lebih anak kat sini, dah sampai masanya bukak tudung. Bukak, cantik. (tunjuk simbol best)

Aku: Nape? Menyusahkan pakcik ke?

PKS: Takdelah. Tapi, tak cantik anak pakai tudung. Bukak, bukaklah, comel tau nanti (beria).

Aku: Weii pokcik, dengor sining molek. Saya paka tudung ni bukang suka-suka, bukang saja-saja. Hok suruh saya paka tudung bukang menteri kesihatang, tapi Tuhan. Kalu perdana menteri suruh sekalipun tapi agama dok suruh, saya dok paka. Tapi tadok arohlah hok suruh tu, Tuhan. Pangkat Tuhan ngang saya, bukang kawang-kawang. Bakpe, saya paka tudung selama kening, nyusoh ke pokcik ke? Tudung duduk atah pale saya, bukang duduk atah pale pokcik. Saya beli tudung pong dok mitok pitih ngang pokcik seseng. Bende kaitang ngang pokciknyer? Gini pokcik, pokcik doksoh caralah ke saya, pokcik duduk jaga anok bini pokcik molek-molek sudoh, biar selamat, biar sempurna. Saya ning, bukang di bawoh tanggungjawak pokcik. Maka pokcik dok perlu ambik kisoh. Kang saya dok mari beli lasung keda pokcik kang. Dohlah keda pokcik duduk cerok, dok wape laku. Okey pokcik?

PKS: (kelu, tecengang, terpinga, garu-garu kepala)

Aku: Adiós pakcik.

Nak tahu kenapa PKS kelu dan terpinga-pinga? Kerana aku menghemburnya di dalam bahasa Terengganu pekat lagi ori.

 

Nota:-

Bertudung adalah antara perkara yang dipandang aneh di Valladolid. Kebanyakan orang Sepanyol faham, tudung dipakai wanita Islam kerana arahan suami, bukan Tuhan. Acap kali juga aku dipujuk agar menanggalkan tudung setiap kali keluar dengan kawan-kawan Sepanyol; “Eh, bukaklah tudung tu, suami awak kan takde.”

Antara faktor yang menjadikan mereka berfikiran begitu ialah jawapan yang diberi oleh wanita Islam sendiri yang tidak bertudung apabila dipersoalkan oleh orang Sepanyol; “Mengapa awak tak pakai tudung manakala dia pula pakai, sedangkan dua-dua Islam?” Yang tidak bertudung cepat-cepat menjawab; “Oh, sebab suami saya tak kisah, suami izinkan, dalam Islam kita kena ikut suami. Dia pakai sebab suami dia suruh!”

Aku sendiri telah mengalami pengalaman tersebut ketika menemani seorang rakan muslim yang tidak bertudung membeli belah di kota Valladolid. Perasaan sedih dan keciwa menyelubungi diri kerana apabila umat Islam sendiri naif dan menjawab dengan cara yang salah, maka gambaran yang diterima oleh orang bukan Islam terhadap Islam adalah buruk dan negatif.

23. May 2011 · Write a comment · Categories: Jiwa

 

Sakit melahirkan hanya sekali, sakit membesarkan hingga ke mati. Dari merah tapak kaki hingga besar tegap berdiri, mereka ku tatang petang dan pagi. Ke mana pun aku pergi, mereka mengekori, ke mana pun mereka lari, aku mencari. Jasad mungkin terpisah, namun kasih tak mungkin berubah. Merekalah pelengkap segala kekurangan, merekalah penghibur kala kedukaan. Tika berjauhan hati kerinduan, kala bersampingan jiwa keriangan. Walau apa pun mereka, walau bagaimana pun mereka, merekalah harta, merekalah nyawa, merekalah ilham dan sumber kekuatan. Mereka adalah amanah dan anugerah Tuhan.

Mereka adalah takdirku!

22. May 2011 · 2 comments · Categories: Dialog

KS: Awak ni kan, ke hulu ke hilir dengan suami.

Aku: Eh biarlah, suami kita. Kalau berkepit dengan suami orang? Atau lelaki lain? Boleh?

KS: Maksud saya, tak boleh ke kalau awak ke mana-mana seorang?

Aku: Boleh!

KS: Dahtu?

Aku: Saya suka suami ikut, rasa lebih selamat dan selesa.

KS: Tapi sebab sebenarnya bukan kerana awak suka, tapi awak terpaksa, kan?

Aku: Yalah. Kerana nak keselamatan terjamin, terpaksalah bawa suami. Lebih terjamin daripada jalan sorang-sorang.

KS: Tapi, sebenarnya dia yang paksa awak, kan?

Aku: Aarr? Maksud awak?

KS: Dia yang nak ikut, kan? Dia yang paksa awak ajak dia, kan?

Aku: Eh, mana ada. Saya yang paksa dia. Saya tak selesa jalan sorang-sorang dan takut.

KS: Bohong!

Aku: Betul! Tapi kalau dia paksa pun, apa masalah? Dia berhak.

KS: Haa, kan dah kata. Dia yang tetapkan peraturan, kan?

Aku: Peraturan?

KS: Dia yang tentukan bahawa awak mesti ke mana-mana dengan dia, kan?

Aku: Ya, dan tidak!

KS: Kenapa ya dan tidak lak?

Aku: Ya, dalam konteks; sebagai suami dia ada hak ke atas saya. Tidak, dengan maksud; walaupun dia ada hak, tapi dia bukan jenis mengongkong.

KS: Betul ke tak mengongkong?

Aku: Laa, suami saya, saya tau la.

KS: Habis, yang ke hulu ke hilir dengan dia tu, apa?

Aku: Sebenarnya, saya yang nak dia temankan saya. Saya takut nak pi mana-mana sorang.

KS: Alasan! Apa nak takut?

Aku: Laa, Spain ni bukan kampung saya, bukan tanah tumpah darah tok nenek moyang saya, dah tentu saya takut.

KS: Takut apa?

Aku: Laa, saya kan orang asing kat sini, jalan sorang-sorang apa-apa hal kan susah?

KS: (cebik bibir)

Aku: Dah suami ada, baiklah jalan dengan suami. Lagipun suami tak kerja. Duduk rumah sorang-sorang pun bosan gak. Baik dia ikut saya.

KS: Tapi saya penuh yakin sebab sebenarnya ialah kerana dia mengongkong awak. Dominan ke atas awak. Dia tak nak lepaskan awak bebas buat apa yang awak suka. Dia tak bagi awak keluar dengan kawan-kawan awak, kan?

Aku: Tidak benar! Dia tidak pernah mengongkong saya, sebaliknya di sini, sayalah yang lebih banyak mengongkong dia. Maksud saya, kerana risaukan saya dan anak-anak, dia sanggup tidak keluar berpeleseran, malah setiap masa bersama saya.

KS: Ahh! Keadaan sebenar tidak begitu. Saya tahu sangatlah orang Islam ni. Saya dah berkawan lama dengan ramai orang Islam dan dah lama saya perhatikan kehidupan mereka. Lelaki Islam suka menindas wanita, suka mendominasi wanita dan memandang rendah pada wanita.

Aku: Oh, itu tidak benar, tidak benar sama sekali!

KS: Awak pun macam tu. Tengok, ke hulu ke hilir diikutnya awak. Hingga awak mai jumpa saya pun dia ikut. Tak boleh ke dia biarkan awak bebas melakukan aktiviti yang awak suka dan bebas keluar dengan siapa sahaja yang awak suka?

Aku: Aarr? Kalau dah seorang isteri boleh buat apa sahaja yang dia suka dan bebas pula keluar dengan siapa sahaja yang dia suka tanpa perlu merujuk suami, apa gunanya lagi suami dalam hidupnya? Apa maknanya lagi suami kepada dia? Apalah sangat fungsi suami? Untuk apa dia bersuami?

KS: Jika suami berhak ke sana ke mari sesuka hati, mengapa isteri tidak? Mengapa isteri perlu mendapat keizinan suami sedangkan tidak sebaliknya?

Aku: Siapa kata suami boleh keluar sesuka hati? Siapa cakap suami boleh buat sesuka hati? Agama mana mengajar begitu? Islam tidak begitu!

KS: Tapi itulah yang sering saya perhatikan dalam kehidupan keluarga Islam, dalam kehidupan rumahtangga Islam.

Aku: Awak perhatikan siapa? Keluarga mana? Bilangan mereka yang awak perhatikan itu cukup ke tidak untuk mewakili seluruh umat Islam? Peratusnya valid atau tidak untuk dibuat kesimpulan yang semua orang Islam begitu?

KS: Sudah berpuluh-puluh tahun, sejak dari muda lagi saya bergaul dengan orang-orang arab Morocco yang berhijrah ke sini. Saya sudah masak dengan perangai mereka.

Aku: Yang awak perhatikan itu adalah mereka yang berhijrah ke Sepanyol sahaja. Adakah awak turut memerhati atau mengkaji mereka yang tidak berhijrah, yakni, orang-orang Morocco yang duduk menetap di tanah air mereka sendiri? Seperti yang kita maklum, orang-orang Morocco yang berhijrah ke sini adalah daripada golongan berpendidikan rendah, atau dengan lain perkataan, mereka yang berstatus rendah. So, bolehkah dibuat kesimpulan atau digeneralisasikan apa yang awak nampak atau perhati itu ke atas seluruh umat Islam di dunia ini? Awak tak pernah tengok atau perhati kehidupan orang-orang Islam lain di negara-negara lain. Malah pemerhatian awak ke atas orang-orang Islam Morocco itu sendiri pun terhad kepada mereka yang berhijrah ke mari sahaja. Kehidupan mereka yang di Morocco sana terlepas daripada pemerhatian awak.

KS: Tapi, dari dahulu hingga sekarang saya perhatikan sama sahaja. Lelaki atau suami Islam tetap dominan dan menindas kaum wanita atau isteri. Malah ada yang mengurung isterinya di rumah, tidak membenarkan isteri keluar walau untuk bergaul dengan jiran-jiran berdekatan.

Aku: Mungkin itu adalah kes-kes terpencil, yang sebab musabab mereka berbuat begitu hanya mereka sahaja yang tahu. Mungkin itu dilakukan atas sebab-sebab tertentu. Jika kita tidak tahu keadaan sebenar kita tidak boleh serkap jarang. Melainkan kita bertanya dan mereka mengesahkan atau memberitahu begitu.

KS: Apapun secara keseluruhannya, saya tetap melihat lelaki Islam sebagai amat dominan, lebih berkuasa dan menindas wanita.

Aku: Itu pendapat peribadi awak yang awak simpulkan daripada sudut pandangan awak sendiri. Awak berhak untuk mempunyai apapun tanggapan berdasarkan apa yang awak lihat dan perhati. Namun, adalah salah untuk membuat kesimpulan sedangkal itu kerana sebagai orang Islam yang memang dilahirkan Islam saya tidak pernah melihat itu berlaku dalam kehidupan sebenar kebanyakkan keluarga Islam. Hal seperti yang awak perkatakan itu bukanlah hal yang dianjur atau dituntut Islam. Tanggungjawab seorang lelaki atau suami dalam Islam itu jelas. Ia amat besar dan berat. Kesilapan yang dilakukan oleh segelintir suami Islam yang penghayatannya ke atas agama tidak begitu mendalam telah disalah tafsir sebagai kehidupan usulan Islam, walhal Islam yang sebenar tidak begitu. Sudah fitrah dunia, kerana seekor kerbau membawa lumpur, habis semua terpalit. Kerana setitik nila, habis rosak susu sebelanga.

KS: Hurm, awak sendiri yakin yang awak tidak dikongkong?

Aku: Yakin 100%! Awak tak boleh buat kesimpulan dengan melihat keadaan hidup saya dan suami di sini. Di sini, kami orang asing. Jika ada pilihan untuk ke mana-mana berteman mengapa memilih untuk jalan sorang-sorang? Dan teman yang paling selesa, yang paling saya percaya, yang paling saya berasa selamat, sudah tentulah suami saya sendiri. Kebetulan pula di sini suami tidak bekerja, jadi 24 jam dia boleh menemani saya ke mana pun saya pergi. Jika di sini awak nampak 24 jam saya berkepit dengan dia, keadaan di Malaysia tidak serupa, berbeda. Di sana, kami terikat dengan jadual kerja masing-masing. Setiap hari selain daripada hari minggu, kami hanya boleh bertemu pada sebelah malam sahaja, itupun dalam keadaan masing-masing penat setelah seharian bekerja. Nak berjalan ke sana sini, hatta nak makan bersama pun hanya boleh direalisasikan di hujung minggu. Sebab itu saya kata, adalah tidak adil sama sekali untuk menilai kehidupan orang Islam secara keseluruhan dengan hanya memerhati segelintir sahaja yang berhijrah ke sini.

KS: Tapi saya tak suka awak bawa suami awak ke sini tau.

Aku: Kenapa?

KS: Ni kan pejabat persatuan wanita, macam tak sesuai je lelaki datang.

Aku: Itu ke sebabnya atau awak jeles?

KS: Iskkk!! Nak jeles apa?

Aku: Saya rasa awak perlukan seorang lelaki.

KS: Untuk apa?

Aku: Agar ada orang yang memeluk dan membelai. Agar tidur malam ditemani, agar hidup terisi dan tidaklah terlalu sunyi.

KS: Untuk apa semua itu? Huh, saya tak perlukan semua itu. Saya boleh hidup tanpa lelaki! (angkuh).

Aku: Tapi kan, cuba awak fikir, andai ibu awak dahulu berfikiran sama seperti awak, maka tidak akan lahirlah awak ke dunia ini, tidak berpeluanglah awak melihat dunia ini dan tidak berpeluanglah awak mengenali saya ini? Nasib baik mak awak tak anti lelaki dan berkahwin dengan ayah awak dahulu.

KS: (sepi).

Aku: Saya pulang dulu, besok kita jumpa lagi ya kakak! (aku memeluknya erat dan mencium kedua pipinya).

 

Nota:-

KS adalah singkatan kepada Kakak Sepanyol. Individu yang terlibat dalam perbualan di atas adalah Presiden Persatuan Wanita Rondilla (kawasan di mana aku tinggal) yang telah sudi mengambil aku dan keluargaku menjadi keluarga angkat beliau. Beliau bernama Elena, berusia 57 tahun, seorang pesara guru dan tidak pernah berkahwin di sepanjang hidupnya. Agak banyak juga jasa beliau kepada aku dan keluarga di sini. Terlalu banyak sebenarnya pertolongan yang telah dihulurnya kepada aku dan keluarga dalam menambah-ringankan lagi beban serta kesusahan yang terpaksa ditempuh di sini. Cuma satu sahaja, beliau agak prejudis dan anti lelaki. Tahap keantiannya kepada lelaki amat extrim hingga beliau melihat kewujudan lelaki di atas muka bumi ini sebagai tidak lebih dari hanya untuk menyakitkan dan memusnahkan wanita. Mungkinkah tugasnya sebagai Presiden Persatuan Wanita yang antara fungsinya ialah menerima aduan dan membantu isteri-isteri yang di dera dan di aniaya suami, yang telah menjadikannya begitu? Atau mungkinkah pengalaman hidupnya sendiri yang telah membentuk beliau begitu? Wallahua´lam. Apapun aku menghormati dan menyayanginya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...